loading...

باشگاه فرهنگی ورزشی توفیق

تکنیک شوت زدن در فوتسال و ایجاد موقعیت شوت یک از مهمترین اهداف تاکتیکی در فوتسال است. به هر گونه ضربه به سمت دروازه را شوت گفته می شود. در نتیجه میشه گفت شوت زدن نقطه نهایی یک حرکت هجومی تیم صاحب توپ

تکنیک شوت زدن در فوتسال و ایجاد موقعیت شوت یک از مهمترین اهداف تاکتیکی در فوتسال است. به هر گونه ضربه به سمت دروازه را شوت گفته می شود. در نتیجه میشه گفت شوت زدن نقطه نهایی یک حرکت هجومی تیم صاحب توپ است.

باید دقت کرد که شوت در فوتسال یک تکنیک ریسکی محسوب میشود چرا که یک شوت ضعیف بعد مهار توسط دروازه بان حریف می تواند تبدیل به یک ضد حمله خطرناک شود.

ویژگی های یک شوت موثر چیست؟

شوت موثر شوتی است که تبدیل به گل بشود یا یک موقعیت کرنر برای تیم شوت زننده ایجاد کند. برای ایجاد یک موثر یک سری شرایطی باید ایجاد شود که مهمترین آنها عبارتند از:

جاگیری صحیح پا در هنگام شوت

موقع شوت زدن یکی پا ها به عنوان تکیه گاه عمل می کند و پای دیگر هم وظیفه زدن شوت به دروازه را دارد.جایگیری مناسب پای تکیه گاه تاثیر زیادی بر کیفیت شوت به دروازه دارد.

وظیفه پای تکیه گاه نگه داشتن و حفظ تعادل بدن ضربه زننده در هنگام شوت زدن با پای دیگر است. تعیین محل قرارگیری آن در هنگام شوتزنی می‌تواند مسیر نهایی توپ فوتسال از نظر میزان ارتفاع آن در مسیر شوت را مشخص کند؛ به عبارتی ساده‌تر زمینی یا هوایی بودن شوت با جاگیری پای تکیه گاه تعیین می‌شود.

برای زدن شوت مستقیم و زمینی پای تکیه گاه یا ستون را دقیقا در کنار توپ قرار می‌دهید نه جلوتر و نه عقب‌تر، دقیقا آن را کنار توپ قرار دهید. در حالی که برای بلند شدن توپ از زمین و زدن یک شوت مستقیم و هوایی، پای ستون باید کمی عقب‌تر از توپ قرار بگیرد تا بلند شدن توپ ساده‌تر شود. در اینجا نکته جالب توجه در هر دو نوع شوت زمینی و هوایی این است که هیچ‌گاه نباید پای ستون را جلوتر از توپ فوتسال قرار دهیم چون این کار باعث از دست رفتن تعادل و حتی شاید مصدوم شدن بازیکن شود.

حالت های لمس توپ فوتسال

یکی دیگر از نکات مهم و موثر در کیفیت و قدرت شوت، حالت پایی است که با آن اقدام به شوتزنی می‌کنیم. همانطور که قبلا گفتیم پای تکیه گاه هوایی یا زمینی بودن شوت را تعیین می‌کرد و قدرت و دقت شوت هم بستگی به حالتی دارد که پای شوت در آن وضعیت با توپ برخورد می‌کند. یک شوت محکم با نوک پا، روی پا، داخل یا بیرون پا نیازمند دقت بالایی است تا تاثیرگذار باشد.

برای زدن یک ضربه هوایی محکم باید توپ با قسمت بین روی پا و انگشتان پا توپ اصطلاحا قسمتی بندهای کفش بسته می شود زده شود. البته یادتان نرود همانطور که در بخش جاگیری پا در هنگام شوت گفته شد باید پای ستون عقب‌تر از توپ فوتسال قرار گیرد. همچنین برای زدن یک شوت قوس‌دار چرخشی باید از بیرون یا داخل پا استفاده کنید. قبل از زدن شوت قوس دار مطمئن شوید که توپ کاملا روی زمین قرار گرفته باشد در غیر این صورت نمی‌توان برای این نوع از شوت در فوتسال اقدام کرد.

تعادل بدن در شوتزنی

هنگامی که قبل از شوت پای ستون را روی زمین قرار می‌دهیم، تمام وزن بدن به آن منتقل می‌شود و اینجا است که وظیفه پای ستون حفظ تعادل بدن خواهد بود؛ حفظ تعادل بدن را می‌توان یکی از مهم‌ترین ارکان زدن یک شوت محکم در فوتسال به حساب آورد. با این کار به پای شوت اجازه می‌دهیم تا آزادانه حرکت کرده و مانند یک اهرم عمل کند تا به بهترین شکل ممکن به توپ ضربه بزند.

هماهنگی قدرت و دقت شوت

این جنبه از شوتزنی تحت تاثیر سه مورد قبلی است که ذکر شد. در واقع بدون هماهنگی سه مورد قبلی نمی‌توان به موفقیت در هماهنگی قدرت و دقت شوت هم رسید. بازیکن باید قبل از اقدام به شوتزنی به سرعت ارزیابی کند که برای رسیدن توپ به تور دروازه چه میزان قدرت لازم است. معمولا شوتی که فقط روی قدرت آن تمرکز شده است مسیری که می‌خواهیم را دنبال نمی‌کند و عموما راه بیرون از سالن فوتسال را پی می‌گیرد.

بهترین نوع شوتزنی شیوه‌ای است که در آن بیشتر به دقت آن توجه می‌کنیم تا قدرت چون تنظیم کردن صحیح مسیر توپ افزایش یا کاهش قدرت ضربه نمی‌تواند کار چندان سختی باشد. پس با این حساب باید پیش از تعیین قدرت ضربه از دقت لازم برای رسیدن به هدف شوت اطمینان حاصل کنیم.

انواع شوت در فوتسال

در یک مسابقه فوتسال تعداد بسیار زیادی از انواع شوت را می‌توانیم مشاهده کنیم. گفتیم هر ضربه که به سمت دروازه زده شود یکشوت لحاظ می شود . در فوتسال می توان با پا، سر و حتی شانه توپ را به سمت دروازه زد یا اصطلاحا شوت کرد اما شوت با پا مرسوم‌ترین نوع آن است.

روی پا، داخل یا بیرون پا و البته نوک پا می‌توانند برای شوتزنی با پا مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از هر کدام از این انواع شوتزنی می‌تواند دقت و قدرت متفاوتی به شوت شما بدهد. در ادامه ر مورد هر کدام از این شوتها صحبت خواهیم کرد

شوت روی پا:

این نوع شوت با قسمت روی پا یعنی همان قسمتی که بندهای کفش فوتسال قراردارد زده می شود. نوع بافت سفت و محکم پا در این منطقه به قدرت و سطح تماس بالای این قسمت با توپ به دقت شوت کمک می کند.

این شوتها معمولا برای زدن شوت از فواصل نزدیک و مستقیم به سمت دروازه استفاده می شود باید دقت کرد برای زدن این شوت لازم است بازیکن فضای مناسبی داشته باشد.

شوت داخل یا بیرون پا:

این نوع شوتها معمولا از فواصل دورتر زده می شود و معمولا به صورت قوس دار و چرخشی زده می شود. برای زدن این شوتها هم بازیکن ضربه زننده باید فضای کافی داشته باشد . این دو شوت را می توان تکنیک شوت از راه دور هم نامید.

شوت بغل پا:

شوتهای بغل پا دقت زیادی دارند. این امر به خاطر وجود سطح تماس بالای بغل پا و توپ هنگام ضربه زدن است اما این سطح تماس بالا و همچنین نوع حرکت پا باعث می شود شوتهای بغل پا قدرت زیادی نداشته باشند.

شوت نوک پا

شوت نوک پا یکی از تکنیکهای اختصاصی ورزش فوتسال است. این نوع شوتها به خاطر سطح اتکای کم پا و توپ دقت زیادی ندارند اما به خاطر نوع حرکت پا قدرت و شدت مناسبی دارند همچنین برای زدن یک شوت با نوک پا بازیکن ضربه زننده به فضای زیادی نیاز ندارد و در حین حرکت هم می تواند شوتهای سهمگینی بزند.

از ویژگی مهم شوت نوک پا غافلگیری و غیر قابل پیشبینی بودن این شوتها است

ویژگی های شوت نوک پا

شوت شوت نوک پا یا شوت تو پانت یا تو پوک ( Toe Poke ) را اکثر فوتبال‌دوستان قدیمی با شوت‌های روماریو می‌شناسند. در این نوع شوتزنی توپ با نوک پا یا بهتر است بگوییم نوک کفش فوتسال روانه دروازه می‌شود. با استفاده از این شیوه سرعت رها شدن بسیار بیشتر از حد معمول شده و اکثرا حتی با وجود اینکه دروازه فوتسال کوچک است اما باز هم دروازه‌بان فرصت کافی برای داشتن عکس‌العمل مناسب را پیدا نمی‌کند. سه فاکتور در موفقیت این نوع شوت دخیل است:

سرعت

قبل از هر موردی می‌توان به سرعت فوق‌العاده توپ از زمان رها شدن از نوک پا اشاره کرد. به دلیل اینکه نیازی نیست چندان پای خود را عقب ببرید و البته لزومی به دورخیز هم ندارد همه چیز بسیار سریع اتفاق می‌افتد. به دلیل کوچک بودن زمین فوتسال و سرعت بالای بازی بازیکن باید بسیار سریع وارد عمل شود و استفاده از شوت تو پانت در این زمینه می‌تواند کمک زیادی کند. این سرعت بالا فرصت عکس‌العمل را هم از دروازه‌بان می‌گیرد.

قدرت

دومین فاکتور مربوط به قدرت این شوت است. دلیل این قضیه هم به سطح تماس نوک پا با توپ فوتسال برمی‌گردد و واضح است که با منتقل شدن کل انرژی شوت ما فقط به نوک پا سطح تماس کاهش یافته و قدرت شوت چند برابر می‌شود. دفعه بعدی که به سالن فوتسال رفتید، حتما چند نوع شوت را امتحان کنید و یک شوت تو پانت هم بزنید تا متوجه تفاوت آن شوید. به جرات می‌توان گفت که اگر شوتی قرار است لقب شوت آتشین را کسب کند باید با روش تو پانت همراه باشد.

اختفا

آخرین و البته شاید مهم‌ترین فاکتور در موفقیت شوت تو پانت را می‌توان به مخفی بودن آن نسبت داد؛ جایی که شما به دلیل عدم دورخیز و البته عدم نیاز به نمایش زبان بدن برای دروازه‌بان، اقدام به یک شوت ناگهانی می‌کنید. اختفا یا فاکتور غافلگیری مربوط به آماده‌سازی دروازه‌بان برای واکنش درست نیست بلکه دروازه‌بان در اصل به هیچ وجه نمی‌تواند متوجه شود که شما می‌خواهید شوتزنی کنید. دروازه‌بان عموما به زبان بدن مهاجم چشم می‌دوزد تا حرکت بعدی او را پیش‌بینی کند اما اگر خبری از زبان بدن نباشد کاملا غافلگیر خواهد شد.

چگونه شوت درست و محکمی بزنیم؟

شاید سوال خیلی از ما این باشد اما در واقع یک شوت محکم باید حالات زیر را داشته باشد.

1- پای تکیه گاه 

2- سوار بودن روی آن

3- ضربه با روی پا

4- کشیدن پا دنبال توپ

پای تکیه گاه

هنگامی که بازیکن قصد شوت را دارد باید پای تکیه گاه را در کنار توپ قرار دهد تا بتواند شوتی محکم را به توپ بزند.

سوار بودن روی توپ 

بازیکن ضربه زن باید خود را بر روی توپ سوار کند یعنی هنگام ضربه بدنش نه جلو تر از توپ و نه عقب تر از توپ قرار بگیرد.

ضربه با روی پا

مهمترین اصل در شوت زدن ضربه با روی پا می باشد بازیکن اگر جز روی پا با نقطه ای دیگر از پاهایش توپ را هدایت کند بی شک ضربه محکمی نخواهد بود و منظور با روی پا بر آمدگی پا می باشد

کشیدن پا به دنبال توپ 

پس از ضربه بازیکن پای خود را مثل یک چوب خشک باید به دنبال توپ هدایت کند چرا که ضربه محکم تری به توپ وارد می شود

قابل توجه همگی ضربات شوت با توجه به چرخش مچ پا می باشد و به دین ترتیب که مچ پا به هرطرف چرخش کند توپ نیز به همان طرف می رود…

چه تمریناتی را انجام دهیم تا قدرت ضربات پا (شوت زنی) افزایش یابد؟

شروع مجدد بازی توسط دروازبان یک امر مهم در شرایط بازی است.  حال اینکه شما بتوانید این ضربات را با هدف و دقت ترکیب کنید، یک شاخص مثبت در شما ایجاد می شود .

برای بهتر شدن عملکرد ضربات پا به 5 نکته دقت کنید :

1- بعد از هر تمرین خود تعداد زیادی توپ را برداشته و تمرین شوت کنید،  به طوری که توپ ها را کاشته و با تمام قدرت به توپ ضربه بزنید.  بهترین تمرین برای افزایش قدرت ضربات این است که شما بدانید چگونه به توپ ضربه وارد کنید . 

2- وقتی شوت می زنید تعادل خود را حفظ کنید،  یعنی بعد از زدن توپ در همان مکان فرود بیایید نه خیلی جلو و نه خیلی عقب ، این تکنیک باعث می شود که تمام قدرت به توپ وارد شود . 

3- فاصله مناسب را با توپ رعایت کنید،  وقتی به سمت توپ میروید با همان سرعت اولیه اقدام به شوت کنید و قبل از ضربه مکث یا لی نزنید این حرکت ها باعث اصطحکاک شده و از قدرت ضربه می کاهد . 

4- عضله سازی کنید. شما می توانید با انجام تمرینات قدرتی حجم عضلات خود را افزایش داده و شوت های قوی تری را تجربه کنید . تمرینات پلی متریک و ایزومتریک و وزنه به این تکنیک کمک شایانی می کند . 

5- در تمرینات شوت خود دقت و سرعت را چاشنی کنید، زیرا شوت هایی که دقت و هدف کافی نداشته باشد سودی برای تیم و بقیه بازیکنان ندارد 

انواع بسیاری شوت‌های مختلف در فوتسال وجود دارد که می‌تواند به کمک شما بیاید. شما هم اگر نظری در مورد بهترین نوع شوت در فوتسال دارید آن را با ما در میان بگذارید.ما هم سعی می کنیم در صورت استقبال از این مقاله به زودی تمرینهایی برای آموزش شوت زدن در فوتسال و تمرین برای افزایش قدرت شوت در فوتسال معرفی کنیم.

سئوالات متداول

چگونه در فوتسال شوت های محکم و مهارنشدنی بزنیم

با تمرین فراوان و بالا بردن دقت و افزایش قدرت پاها و قدرت تمرکز می توان شوتهای محکم و.مهار نشدنی زد

کلا به چه ضرباتی شوت گفته می شود؟

هر گونه ضربه ای به سمت دروازه زده شود شوت گفته می شود که این ضربات را می توان با پا سر شانه یا هر جای بدن زده شود.

یاسر عطارباشی بازدید : 611 سه شنبه 26 آبان 1394 زمان : 18:26 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 304
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 115
  • آی پی دیروز : 282
  • بازدید امروز : 498
  • باردید دیروز : 1,430
  • گوگل امروز : 25
  • گوگل دیروز : 64
  • بازدید هفته : 3,461
  • بازدید ماه : 9,188
  • بازدید سال : 93,274
  • بازدید کلی : 470,845