loading...

باشگاه فرهنگی ورزشی توفیق

بدنسازی

رباط صلیبی جلویی (anterior cruciate ligament) چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

رباط صلیبی جلویی یا ACL رباطی است که در عمق زانو قرار دارد.  طول آن حدود 10 سانتی‌متر است و یک سانتی‌متر نیز عرض دارد. نقش آن، ایجاد پایداری در زانو است اما به عنوان “مغز” زانو هم عمل می‌کند. درون آن سنسورهای زیادی وجود دارد بنابراین در هنگام دویدن، برگشتن و چرخیدن، همه اطلاعات لازم در مورد سرعت، نحوه حرکت، پایداری و موقعیت صحیح زانو را برای مغز فراهم می‌کند. اگر به ACL آسیب برسد، همه این اطلاعات که باید به مغز فرستاده شود، از بین می‌رود. آن‌وقت زانوی شما لق شده و پایداری خود را از دست می‌دهد.

پارگی رباط صلیبی در فوتبال

 ورزش فوتبال به عنوان یکی از ورزش‌های پر آسیب در حیطه آسیب‌های ورزشی محسوب می‌شود. یکی از آسیب‌های بسیار مهم در این ورزش پربیننده و پرمخاطب آسیب در زانو می‌باشد. زانو به عنوان یکی از مفاصل بسیار مهم و حیاتی در این رشته ورزشی می تواند دچار آسیب های متعددی شود که از مهمترین این آسیب ها آسیب در رباط صلیبی قدامی می باشد. 

چرا فوتبالیست‌ها از ناحیه رباط صلیبی دچار آسیب دیدگی می‌شوند؟

در ورزش‌هایی که ورزشکاران چرخش زیادی دارند، مصدومیت از ناحیه ACL خیلی رایج است. وقتی به حرکات بازیکنان فکر می‌کنیم، می‌بینیم که آنها مجموعه زیادی از حرکات را انجام می‌دهند. به عنوان مثال: دویدنِ سریع، پریدن، فرود آمدن، چرخیدن و دور زدن. اگر به یک دونده دوهای استقامت فکر کنید، در می‌یابید که آنها فقط در خط مستقیم می‌دوند؛ بنابراین ACL آنها در حرکات و عملکردشان به اندازه فوتبالیست‌ها، درگیر نیست. زمین‌های فوتبال هم سخت و محکم هستند و از این نظر کمکی به بازیکنان نمی‌کنند. سرعت بازی‌ها هم افزایش پیدا کرده و بازیکنان این روزها بازی‌های بیش‌تری انجام می‌دهند. اگر همه این فاکتورها را کنار هم قرار بدهید، متوجه می‌شوید که چرا این‌قدر شاهد مصدومیت از ناحیه ACL هستیم.

 

 http://scpt.irhttp://scpt.ir/uploads/acl-role-knee-stabilization.jpguploads/acl-role-knee-stabilization.png

نقش رباط صلیبی قدامی در ثبات مفصل زانو

رباط صلیبی قدامی ۸۶ درصد ثبات استاتیک و ثبات ایستا را در مفصل زانو در نیروی جابجا کننده تیبیا به سمت قدام فراهم می آورد که در پارگی های کامل این رباط ثبات مفصل از بین رفته و نهایتاً سبب ایجاد آرتروز در مفصل زانو می‌شود. همچنین رباط‌صلیبی به علت داشتن پایانه های عصبی و گیرنده های موجود در رباط نقش مهمی در پیامهای وضعیتی در مفصل زانو ایفا می‌نماید. این پیام‌ها در مسیر نخاعی و به مغز ارسال شده و عملکرد ثبات را به لحاظ نورولوژیک فراهم می‌آورد.

یاسر عطارباشی بازدید : 423 سه شنبه 10 مرداد 1402 زمان : 9:46 نظرات (0)

شستشوی لباس ورزشی یکی از مهم ترین کارهایی است که هر ورزشکار به طور دائم باید برای خود انجام دهد. زیرا بعد از ورزش کردن و بالارفتن متابولیسم بدن عرق کردن کاملا طبیعی است بنابراین لباس ورزشی هرچقدر هم که دارای جنس خوبی باشد کثیف می شود و بوی نامطبوعی را به همراه می اورد. پس باید لباس ورزشی را بشویی. اما آیا شستن زیاد لباس ورزشی منجر به خراب شدن آن نمی شود؟ بله! اما می توانید کارهایی را انجام دهید که با شستشوی لباس ورزشی کهنه نشود. در ادامه نحوه صحیح شستشوی لباس ورزشی را توضیح می دهیم. با ما همراه باشید. 

لباس های ورزشی به طور معمول برای ورزش در محیط های بسته و باز خریداری میشوند، همچنین عده‌ای از طرفداران تیم‌های مختلف ورزشی لباس تیم و یا بازیکن تیم محبوب خود را خریداری می‌کنند تا چند قدم به باشگاه و یا ورزشکار مورد علاقه خود نزدیک‌تر شوند. بنابراین در محیط‌های ورزشی مختلف از آن استفاده می‌کنند.

با توجه به این که لباس‌های ورزشی جدید از بافت‌ها و الیاف خاصی تولید می‌شوند که عرق را به بیرون از بدن هدایت و دمای بدن را کنترل می‌کنند. با این حال این مساله به این معنا نیست که این لباس‌ها کثیف نمی‌شوند و نیازی به شستن ندارند. از آن جایی که لباس‌های ورزشی به طور معمول دارای بافت‌های حساسی هستند، برای این که لباس‌ها واقعا تمیز شوند و بافت پارچه آنها تحلیل نرود باید نکاتی را در نحوه شستشوی لباس های ورزشی رعایت کرد. 

شستشوی صحیح لباس ورزشی

نکات مهم هنکام شستشوی لباس ورزشی

  • قبل از هر کاری لباس را باید برعکس کرده و سپس اقدام به شستشو کنید.
  •  لباس‌های ورزشی حتما باید با دست شسته شوند، چراکه ماشین لباسشویی باعث از بین رفتن الیاف پارچه می‌شود.
  •  لباس سفید را حتما جداگانه بشویید.
  •  لباس‌های رنگی را میتوانید با هم بشوریید و لباس‌های مشکی را با همدیگر.
  • لباس‎های خاکستری و آبی را میتوانید با هم بشویید.
  •  لباس‌ها را حتما باید آب سرد بشویید و از آب گرم استفاده نکنید چرا که ممکنه به اسپانسر، شماره و سایر علائم روی لباس که بصورت پرس گرم حک شده‌اند آسیب بزند.
  •   از نرم کننده استفاده نکنید. نرم کننده باعث می‌شود که لباس‌های ورزشی کاملا تمیز نشوند. اگر هم می‌خواهید از نرم کننده استفاده کنید باید توجه کنید که میزان استفاده از آن بسیار کمتر از حالت عادی برای لباس‌های عادی باشد. 
  • تنهای مجاز به استفاده از مایع دستشویی برای تمیزتر شدن لباس‌ها هستید. هرگونه مواد شوینده باعث از بین رفتن پارچه و اسپانسرهای روی لباس می‌شود.
  • هیچ گاه برای آبکشی لباس ورزشی را مچاله نکنید چون ممکنه به اسپانسر و چاپ لباس آسیب برسه.
  • لباس ورزشی را در دمای پایین خشک کنید
    خشک‌کن‌های خانگی معمولا لباس‌ها را در دمای نزدیک به 82 درجه سانتی‌گراد خشک می‌کنند. این گرما می‌تواند به الیاف لباس ورزشی آسیب رسانده و حتی سایز آن را کاهش دهد.
  • از اتو استفاده نکنید
    از آنجا که پلی‌استر موجود در لباس ورزشی تحمل حرارت بالا را ندارد، اتو کردن می‌تواند باعث ذوب پارچه شده و لباس شما را خراب کند.
  • از سپردن لباس ورزشی به خشکشویی خودداری کنید
    بیشتر لباس‌های ورزشی از الیاف پنبه و پلی‌استر تشکیل شده‌اند و نیازی به خشکشویی ندارند. علاوه بر این، شستشوی روزانه لباس ورزشی باعث می‌شود تا استفاده خشکشویی به گزینه‌ای پرهزینه تبدیل شود. با شستن لباس ورزشی در خانه، در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

لباس‌های ورزشی اغلب حتی پس از شست‌وشو بوی نامطبوعی با خود به همراه دارند. راه‌حلی کاربردی برای از بین رفتن بوی نامطبوع لباس حتی پس از شست‌وشو، استفاده از سرکه سفید است. سرکه سفید خاصیت بالایی در از بین بردن بوی نامطبوع پارچه دارد. قبل از شستشوی لباس ورزشی می‌توانید برای حدود ۱۵ دقیقه لباس خود را در یک لگن آب سرد و یک استکان سرکه سفید خیس نمایید و پس از آبکشی لباس، اقدام به شستشوی آن کنید.

  1. سینک ظرفشویی خود را با 4 قسمت آب سرد و 1 قسمت سرکه سفید مقطر پر کنید. استفاده از سرکه به عنوان آبکشی مقدماتی، باعث شل شدن پیوند میان آلودگی‌ها و پارچه شده و در عین حال به الیاف لباس ورزشی آسیب نمی‌رساند.
  2. لباس ورزشی خود را کاملا در محلول غوطه‌ور کرده و اجازه دهید برای حداقل 15 تا 30 دقیقه در محلول سرکه و آب خیس بخورد.
  3. سینک را تخلیه کرده و لباس ورزشی را کاملا آبکشی کنید تا بوی سرکه از بین برود. سپس سینک را مجددا با آب سرد پر کرده و مقداری شوینده ملایم را در آن حل کنید.
  4. لباس ورزشی خود را برای چند دقیقه در آب صابونی بچرخانید تا مواد شوینده به الیاف آن نفوذ کند. پس از اطمینان از تمیز شدن لباس ورزشی، سینک را تخلیه کرده و لباس خود را با آب سرد آبکشی کنید.

اگر به دنبال بهترین لباس ورزشی مردانه با کیفیت هستید حتما به توفیق اسپرت سر بزنید.

یاسر عطارباشی بازدید : 179 چهارشنبه 22 تیر 1401 زمان : 14:24 نظرات (0)

خرید ست ورزشی در مشهد به چه صورتی می باشد؟ چه نکاتی را باید در خرید ست ورزشی رعایت کنیم؟

ویژگی های خرید ست ورزشی مناسب

پوشیدن لباس ورزشیِ مناسب برای حفظ سلامت فرد هنگام تمرین ‌کردن بسیار حائز اهمیت است. پوشاک ورزشی بسته به نوع ورزشی که انجام می دهید، ویژگی های متفاوتی دارد. البته شرایط آب و هوایی و محیطی که در آن ورزش می کنید نیز در انتخاب نوع لباس ورزشی تان نقش مهمی دارد. بهتر است لباس ورزشی سبک باشد و هنگام تمرین کردن در آن احساس راحتی کنید. لباس ورزشی مناسب باید‌ د‌ر عین حال که راحت است، مانع از تعریق بد‌نتان شود و همچنین اندامتان را زیباتر جلوه دهد. در فروشگاه پوشاک ورزشی، تنوع مد‌ل‌های مختلف لباس ورزشی شما را سر در گم خواهد کرد. اما تلاش کنید به دنبال لباسی بگردید که برای ورزش مخصوص خود نیاز دارید و به این نکته توجه کنید که جنس لباسی که انتخاب میکنید، علاوه بر سایز مناسب، از الیافی نرم و راحت باشد که در آن احساس راحتی میکنید و همچنین رطوبت را از بدنتان دور کند.

جنس مناسب برای خرید ست ورزشی

لباس های ورزشی نخ و پنبه که جزو الیاف های طبیعی هستند، سبک اند و به راحتی رطوبت را جذب و از بدنر می کنند. در نتیجه لباسهای مناسبی برای ورزش کردن هستند. الیاف های مصنوعی مثل نایلون، با اینکه سبک و راحت اند اما قدرت جذب رطوبت را ندارند و باعث مشکلات پوستی می شوند. اگر قصد تهیه لباس ورزشی با الیاف مصنوعی را دارید، قبل از خرید دقت کنید که آستر آن از جنس  نخ یا دیگر الیاف های طبیعی باشد تا از آسیب به پوست جلوگیری کند. لباس‌های الیاف مصنوعی نسبت به الیاف های طبیعی عمر طولانی ‌تری دارند و دیرتر خراب می شوند. الیاف طبیعی از پوست بدن محافظت می‌کند. اگر که زیاد عرق می‌کنید، بهتر است که در حین ورزش فقط  لباس‌ نخی بپوشید، زیرا لباس هایی با الیاف مصنوعی، باعث میشود که بیشتر عرق کنید و لباستان بو بگیرد. بسته به نوع آب و هوا و محیطی که در آن ورزش می کنید میزان لباس پوشیدن را کم و زیاد کنید. بالا رفتن بیش از حد دمای بدن، بسیار خطرناک است و حتی می تواند منجر به سکته قلبی شود. همچنین پایین بودن دمای بدن و تمرین با لباس کم در هوای سرد باعث می شود تا سرما بخورید یا دچار خشکی ماهیچه شوید. پس بهتر است که لباسی بپوشید که با محیطی که در آن تمرین می کنید سازگار باشد و دمای بدنتان را کنترل کند.

ست ورزشی مناسب ورزشتان بخرید اگر دونده و یا فوتبالیست و… هستید شلوار گشاد و بلند مناسب نیست و یا اگر در محیطی بسته ورزش می کنید از شورت یا شلوارک استفاده کنید.

نحوه شستن لباس ورزشی

آلودگی های‌ لباس ورزشی بیشتر بـه عرق کردن فرد ورزشکار مربوط می شود، بنابر این بهتر اسـت پس از هر ۲ بار استفاده از لباس ورزشی و برای پیشگیري از بو گرفتن، آنرا بشویید. این لباس ها را می‌توان داخل خودرو لباسشویی انداخت یا با دست شست. استفاده از انواع شوینده ها هم مشکلی بـه وجود نمی آورد. اما بد نیست کـه کمی نرم کننده را هم در مراحل نهایی شستشو بـه مواد شوینده تان اضافه کنید تا لباستان پس از شستشو اصطکاک پیدا نکند و خرده ریزه های‌ کف سالن ورزشی را بـه خود نگیرد. 

 

بهترین رنگ برای ست ورزشی

هرروز یک رنگ ست ورزشی نپوشید، لباس هایي با رنگ های‌ لیمویی، صورتی، قرمز، سفید، یاسی، سبز و آبی آسمانی برای خانمها و ورزش داخل سالن مناسب تر اسـت. خانمها می توانند از لباس هایي با رنگ های‌ بنفش، نیلی و خاکی هم برای ورزش های‌ هوازی خارج از سالن استفاده کنند.

 

کفش های‌ ورزشی سفید و صورتی برای تمام خانمها مناسب اسـت و با هر رنگ لباسی هم هماهنگ می شوند. لباس ورزشی آقایان می تواند سرمه ای، طوسی، خاکی یا حتی مشکی باشد. پوشیدن کفش های‌ ورزشی خاکی و سورمه ای هم برای آقایان ورزشکار از سایر رنگ ها شیک تر اسـت.

چگونه از ست ورزشی باید نگه داری کنیم؟

راهنمای در انتخاب ست ورزشی

ما قصد داریم بهترین ست ورزشی را کـه از نظر کیفیت و جنس و مناسب ورزش و اندام شـما باشد را بـه شـما عزیزان در اینبخش معرفی نماییم. پس در انتخاب ست ورزشی باید بـه نکاتی زیادی توجه کرد.

ست ورزشی برای چه ورزشی انتخاب می کنیم ؟

کیفیت ست ورزشی؟

و….

 

داشتن یک ست لباس ورزشی زیبا و مناسب، انگیزه‌ي ورزش کردن را بیشتر می کند. از طرفی در فعالیت ورزشی بـه دلیل عرق کردن زیاد، انتخاب درست ست ورزشی، می تواند نقش مهمی در حفظ سلامت افراد داشته باشد.

 

جنس پارچه مناسب ست لباس ورزشی

ست ورزشی باید مقاومت کمی در برابر تبخیر آب داشته باشد، نباید باعث تعریق زیاد شوند تا آب بدن بـه سرعت از دست برود. کـه باعث می شود کـه دمای بدن در طول ورزش کردن پایین باقی بماند.

 

پلی استر، لاکرا و اسپاندکس از جنس های‌ مناسب برای لباس های‌ ورزشی هستند. لباس های‌ ورزشی با جنس پلی پروپیلن بخرید.

 

اگر زیاد عرق نمی‌کنید از لباس های‌ پنبه ای می‌توانید استفاده کنید.

 

ست ورزشی مناسب بخرید

ست ورزشی مناسب ورزشتان بخرید اگر دونده و یا فوتبالیست و… هستید شلوار گشاد و بلند مناسب نیست و یا اگر در محیطی بسته ورزش می کنید از شورت یا شلوارک استفاده کنید.

 

نحوه شستن لباس ورزشی

آلودگی های‌ لباس ورزشی بیشتر بـه عرق کردن فرد ورزشکار مربوط می شود، بنابر این بهتر اسـت پس از هر ۲ بار استفاده از لباس ورزشی و برای پیشگیري از بو گرفتن، آنرا بشویید. این لباس ها را می‌توان داخل خودرو لباسشویی انداخت یا با دست شست. استفاده از انواع شوینده ها هم مشکلی بـه وجود نمی آورد. اما بد نیست کـه کمی نرم کننده را هم در مراحل نهایی شستشو بـه مواد شوینده تان اضافه کنید تا لباستان پس از شستشو اصطکاک پیدا نکند و خرده ریزه های‌ کف سالن ورزشی را بـه خود نگیرد. 

 

بهترین رنگ برای ست های ورزشی

هرروز یک رنگ ست ورزشی نپوشید، لباس هایي با رنگ های‌ لیمویی، صورتی، قرمز، سفید، یاسی، سبز و آبی آسمانی برای خانمها و ورزش داخل سالن مناسب تر اسـت. خانمها می توانند از لباس هایي با رنگ های‌ بنفش، نیلی و خاکی هم برای ورزش های‌ هوازی خارج از سالن استفاده کنند.

 

کفش های‌ ورزشی سفید و صورتی برای تمام خانمها مناسب اسـت و با هر رنگ لباسی هم هماهنگ می شوند. لباس ورزشی آقایان می تواند سرمه ای، طوسی، خاکی یا حتی مشکی باشد. پوشیدن کفش های‌ ورزشی خاکی و سورمه ای هم برای آقایان ورزشکار از سایر رنگ ها شیک تر اسـت.

 

ست ورزشی با اندازه مناسب بخرید

اندازه ست ورزشی هم با نوع ورزش متغییر اسـت.

 

چگونه از لباس ورزشی نگه داری کنیم؟

طبق معمول جنس لباس های‌ ورزشی بـه گونه ای اسـت کـه چروک نمی شوند. لباس های‌ ورزشی مدام با عرق تن و زمین سالن های‌ ورزشی در تماس هستند. بنابر این اگر از ورزشگاه برگشته اید و حوصله شستن لباس هایتان را ندارید، بهتر اسـت انها را از داخل ساک ورزشی تان خارج نکنید.

 

تا وقتی کـه بخواهید انها را بشویید. اگر قرار اسـت بیشتر از ۲ ساعت تا شستن لباس های‌ ورزشی وقفه بیفتد، انها را از ساک خارج و بـه چوب لباسی حمام آویزان کنید. اینکار از تجمع آلودگی های‌ باکتریایی و قارچی در لباس ورزشی، بو گرفتن آن و ایجاد حساسیت پوستی در بدن پیش گیری می کند.

 

لباس ورزشی آلوده را بـه هیچ عنوان داخل کمد لباس ها نگذارید، روی تختخواب نیندازید و کنار لباس های‌ دیگر روی چوب لباسی آویزان نکنید. در غیر این صورت باعث انتقال بو و آلودگی ها بـه سایر لباس هایتان میشوید.

انواع لباس ورزشی

شلوار ورزشی

شلوار ورزشی انواع مختلفی دارد، اما اگر بخواهیم بطور خلاصه درباره آنها صحبت کنیم، می توان گفت که شلوار ورزشی جذب و تنگ برای تمرینات بد‌نیِ شد‌ید‌ مورد استفاده قرار می گیرد؛ ولی شلوارهای ورزشی گشاد و آزاد برای ورزش هایی مناسب است که نیاز به جست و خیز زیادی ندارد و بیشتر ساکن هستند. بهتر است که شلوار ورزشی کشی باشد‌ تا مانع جریان خون نشود و همچنین بتوانید به راحتی با آن به تمرین بپردازید.

شورت ورزشی

شورت ورزشی باید‌ سبک باشد‌ و لایه های آن از جنسی باشد که رطوبت را از خود خارج کند (مانند پلی ‌پروپیلن)  تا باعث سایش و عرق سوختگی نشود. همچنین کش شورت ورزشی باید از جنسی باشد که نه کمر را تحت فشار بگذارد و نه در حدی شل باشد که مانع تمرین کردن شود.

پیراهن ورزشی

جنس پیراهن ورزشی باید طوری باشد که رطوبت را به خوبی جذب کند و سرریعا آن را خشک کند. همچنین پیراهن ورزشی باید در سایز مناسب تهیه شود و نه خیلی گشاد‌ باشد که مانع تمرین کردن شود و نه خیلی تنگ باشد که بدن ورزشکار را فشار دهد و مانع از تمرین وی شود.

تاپ ورزشی

تاپ نوعی پوشاک محبوب بین لباس‌های ورزشی است. بهتر است تاپ‌ ورزشی که خریداری می کنید دارای کیفیت مناسب باشد تا بتواند مانع مرطوب ماندن بدن شود و دمای بدن را تنظیم کند.

جوراب ورزشی

جوراب ورزشی باید‌ از الیافی تهیه شود که مقاومت بالایی داشته باشد و در اثر شست ‌وشو از بین نرود. الیاف هایی مانند اسپند‌کس از پاها در برابر ضربه های احتمالی تا درصد بالایی محافظت می کند. الیاف های نانو نیزاز تعریق جلوگیری کرده، پاها را خشک نگه می‌د‌ارند‌ و باعث می شوند تا پاها بو نگیرند. اما جوراب هایی مانند الیاف پشم، باعث تعریق، سنگین شدن، بد بو شدن و ایجاد تاول و ساییدگی در پاها می شوند.

پيلاتس مي‌كنيد‌؛ اسپند‌کس بپوشيد‌

اسپند‌كس از آنجایی کـه بـه سرعت رطوبت را از خود‌ عبور می‌د‌هد‌؛ د‌ر لباس‌ زیر و لباس‌های‌ کشی مورد‌ استفاد‌ه قرار میگیرد‌ ؛ جنس این‌گونه لباس‌ها بـه گونه‌ای اسـت کـه حین خم شد‌ن و انجام حرکات کششی بـه‌خوبی از خود‌ انعطاف نشان می‌د‌هند‌؛ بنابر این انتخاب خوبی برای ورزش‌هایي مانند‌ یوگا، پیلاتس و ايروبیک بـه حساب می آیند‌. لباس‌های‌ د‌وند‌گان هم طبق معمول از این نوع پارچه تهیه میشود‌.

بد‌نسازي مي‌كنيد‌؛ پنبه‌ای بپوشيد‌

این نوع پارچه رطوبت را بـه خود‌ جذب می کند‌. طبق معمول د‌ر لباس‌های‌ ورزشی پنبه رابا الیاف پلی‌استر ترکیب میکنند‌ تا بـه مرور زمان شکل خود‌ را از د‌ست ند‌هند‌. لباس‌هایي با این جنس برای مرد‌آن اید‌ه‌‌آل اسـت، چرا كه حین فعالیت بد‌نی شد‌ید‌؛ بخش زیاد‌ي از عرق بد‌ن را بـه خود‌ جذب میکنند‌. این لباس‌ها مناسب ورزش‌هایي مانند‌ بسکتبال، بد‌نسازی و وزنه‌برد‌اری اسـت كه تعریق بالايي د‌ارند‌.

مشکل لباس پنبه‌ای چیست؟

گرچه پنبه د‌ر تعداد زیادی از لباس‌های‌ ورزشی استفاد‌ه شد‌ه اسـت، اما بهترین ماد‌ه بـه حساب نمی آید‌. پنبه رطوبت را بـه خود‌ جذب میکند‌؛ اما اجازه تبخیر بـه آن نمی‌د‌هد‌. هنگام ورزش عرق بد‌ن، جذب پارچه شد‌ه، آنرا سنگین کرد‌ه و باعث بو گرفتن میشود‌. همان‌ طور کـه قبلا هم تجربه کرد‌ید‌؛ لباس‌های‌ پنبه‌ای بـه مرور زمان شکل خود‌ را از د‌ست می‌د‌هند‌ و بعد‌ از هر بار شست‌وشو شل‌تر می شوند‌. جذب رطوبت توسط پنبه می تواند‌ برای سلامت هم مضر باشد‌. محیط مرطوب لباس شرایط را برای رشد‌ باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم میکند‌. پس همیشه توجه د‌اشته باشید‌ کـه لباس‌های‌ پنبه‌ای خود‌ را بعد‌ از هر بار ورزش کرد‌ن بشویید‌ و بـه طور کامل خشک كنيد‌.

نکاتی که باید در خرید ست ورزشی رعایت کنید

  • ست ورزشی در روحیه شما بسیار تاثیر دارد. بنابراین سعی کنید در خرید ست ورزشی به رنگ و تنوع آن هم دقت کنید.
  • جنس ست ورزشی بسیار مهم است. سعی کنید از نخ استفاده کنید.
  • در شستشوی ست ورزشی دقت کنید که لباس هایتان زود خراب نشود.
  • هزینه ست ورزشی مهم است. لباس ورزشی را خیلی ارزان و یا خیلی گران خریداری نکنید. 
  • لباس را بر اساس نوع ورزشی که می خواهید انجام دهید انتخاب نمایید. 
  • سعی کنید لباس ورزشی با کیفیت خریداری کنید. لباس‌ هایی که کیفیت نداشته باشند بعد از شست و شو رنگ و سایز آنها تغییر می‌ کند. اما لباس های با کیفیت از مواد مناسب تهیه شده‌ اند و عرق را جذب می‌ کنند. بدین شکل شما احساس راحتی بیشتری می‌ کنید.

الیافی مانند‌ پلی‌استر، پلی‌پروپیلن، گرافیت و پارچه‌های‌ ترکیبی د‌ر این د‌سته قرار می گیرند‌. برخلاف لباس‌های‌ پنبه‌ای، د‌ر این نوع از الیاف رطوبت نه تنها جذب پارچه نمی شود‌؛ بلکه از میان د‌رزهای آن خارج می‌‌شود‌. ساختار شبکه‌ای د‌ر این نوع لباس‌ها بـه گونه‌ای اسـت كه جریان هوا د‌رون بافت پارچه نفود‌ کرد‌ه و عرق بد‌ن را بـه سرعت د‌فع میکند‌. این نوع لباس‌ها انعطاف بالایی د‌ارند‌ و هنگام حرکات کششی پاره نمی شوند‌. طبق معمول پارچه‌های‌ این لباس‌ها بر اثر شست‌وشو آسیب نمیبینند‌ و بعد‌ از سالها استفاد‌ه شکل خود‌ را حفظ میکنند‌. این لباس‌ها برای تعداد زیادی از رشته‌های‌ ورزشی مناسب هستند‌؛ بـه همین د‌لیل مد‌ل‌های‌ متنوعی از آن ها د‌ر فروشگاه‌ها وجود‌ د‌ارد‌.

لباس‌های الیاف مصنوعی نسبت به الیاف های طبیعی عمر بیش‌تری دارند و دیرتر خراب می شوند. الیاف طبیعی از پوست بدن مراقبت می‌کند. درصورتی که زیاد عرق می‌کنید، بهتر است که در زمان ورزش تنها لباس‌ نخی بپوشید، زیرا لباس هایی با الیاف مصنوعی، موجب میشود که بیشتر عرق کنید و لباستان بو بگیرد. بسته به نوع آب و هوا و محیطی که در آن ورزش می کنید میزان لباس پوشیدن را کم و زیاد کنید.

خرید ست ورزشی یکی از مهم ترین مواردی است که باید قبل از انجام ورزش به آن دقت کنید و حتما ست ورزشی ای را بخرید که جنس آن خوب باشد. 

اگر نیاز به خرید ست ورزشی در مشهد دارید می توانید به سایت توفیق اسپرت سر بزنید.

یاسر عطارباشی بازدید : 395 چهارشنبه 25 خرداد 1401 زمان : 11:43 نظرات (0)

شاید شما جزو آن دسته از افرادی باشید که گرم کردن بدن قبل از ورزش های مختلف برایشان اهمیت خاصی نداشته باشد اما مطمئن باشید با ادامه این روند، حتما در آینده آسیب‌ها جسمی جدی خواهید دید. اما اینکه شما در حال خواند این مقاله هستید، نشان می‌دهد تصمیم به ایجاد تغییراتی گرفته‌اید. در این مطلب به فوايد گرم كردن قبل از ورزش و علت آن ، عوارض گرم نکردن قبل از ورزش ، معرفی تعدادی از حرکات وارم آپ و چندین فیلم آموزشی می‌پردازیم. پس از خواندن این مقاله از توفیق کلاب شما گرم کردن بدن قبل از ورزش های مختلف را آموزش خواهید دید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

چرا گرم کردن بدن قبل از ورزش ضروری است؟

شاید در ابتدا بپرسید که علت گرم كردن بدن قبل از ورزش های مختلف چیست و چرا باید قبل از ورزش بدن خود را گرم کنید! یا حتی تصور کنید که گرم کردن بدن، یک کار بیهوده است و باید از همان ابتدا شروع به ورزش اصلی خودتان کنید؛ چه در باشگاه باشد یا شروع ورزش در خانه باید بگویم که شما کاملا در اشتباهید و اگر شما گرم كردن قبل از ورزش را آموزش ندیده باشید، به طور حتم دچار آسیب جسمی خواهید شد. با انجام حرکات اصولی گرم کردن و حرکات نرمشی قبل از بدنسازی ، نه تنها آسیب نمی‌بینید بلکه باعث کاهش درد عضلانی پس از ورزش نیز می‌شود. .

تصور کنید که عضلات شما مانند یک لاستیک هست، اگر شما در روز ساعت‌ها پشت میز و لپ تاپ‌تان باشید، آن‌ها کاملا بلااستفاده می‌مانند و اگر شما با این شرایط به یک باشگاه ورزشی بروید و بلافاصله شروع به ورزش‌های سنگین کنید؛ قطعا این لاستیک از هم جدا می‌شود یا اینکه شکل خود را از دست می‌دهد. پس امیدواریم تا حدی با عوارض گرم نکردن قبل از ورزش آشنا شده باشید.

آموزش گرم کردن در فوتسال 

به طور معمول قبل از بازی فوتسال و یا مسابقه و یا تمرین بهتر است که عملیات گرم کردن درست و مناسب انجام شود تا از آسیب دیدگی و شکستگی های ورزشی جلوگیری نماید. در این مقاله قصد داریم مهمترین نکات و تکنیک های گرم کردن در فوتسال را بررسی کنیم.

دانلود مقاله آموزشی گرم کردن در فوتسال

آموزش گرم کردن در فوتبال

در مقاله زیر ، به چرایی و چگونگی و انواع روش های گرم کردن در فوتبال می پردازیم. گرم کردن در فوتبال می توانید یکی از مهمترین نکات و مواردی است که باید قبل از بازی فوتبال مورد توجه قرار گیرد و می تواند در بهبود عملکرد تیمی بسیار موثر و مفید باشد.

دانلود مقاله اموزشی گرم کردن در فوتبال 

چند تمرین مفید جهت گرم کردن در فوتبال

یاسر عطارباشی بازدید : 536 سه شنبه 24 خرداد 1401 زمان : 20:05 نظرات (0)

آسیب های شایع فوتبال کدامند؟

همانطور که همه ی ما اطلاع داریم، فوتبال ورزش بسیار محبوبی است و تمامی سنین را درگیر خود کرده است و بالطبع آسیب های شایع فوتبال نیز کم نیستند. دور از انتظار نخواهد بود اگر بگوییم که به هر میزان به طرفداران این ورزش اضافه شود و افراد بیشتری نسبت به آن رجوع کنند، احتمال بروز آسیب  در ورزش فوتبال بالاتر خواهد رفت. در این مطلب ابتدا به معرفی و توضیح هر یک از آسیب های شایع فوتبال خواهیم پرداخت و در انتها نیز به راه های جلوگیری از آن و موارد دیگر اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

دسته بندی های مختلف آسیب های شایع در فوتبال

آسیب های ورزش در فوتبال را معمولا یا، به دو دسته ی سوانح عضلانی و سوانح مفصلی تقسیم بندی می کنند و یا اینکه از لحاظ موقعیت قرارگیری به سه دسته ی آسیب های اندام فوقانی، آسیب های سر و صورت و آسیب های اندام تحتانی تقسیم بندی می کنند. در اینجا ما دسته بندی اول را مد نظر قرار خواهیم داد و به آسیب های رایج در فوتبال اشاره خواهیم کرد.

یاسر عطارباشی بازدید : 282 جمعه 13 خرداد 1401 زمان : 18:28 نظرات (0)

فوتبال ورزشی است که نیازمند استقامت، چالاکی، سرعت و مقدار زیادی قدرت پا برای موفقیت در آن است. در این مقاله از توفیق کلاب قصد داریم تا انواع تمرین بدنسازی فوتبال در خانه را به شما معرفی کنیم.

در برنامه پیش رو شما میتوانید از طریق انجام حرکات پلایومتریکی که در حرکات پا در نظر گرفته شده است، سرعت، پرش و قدرت تسلط خود را در بازی‌ افزایش دهید. برای مهار کردن یار حریف و یا حفظ توپ در شرایط سخت شما همچنین نیازمند یک بالا تنه قوی نیز هستید که در این برنامه بدنسازی با تمرینات بالا تنه بسیاری که برای شما طراحی شده است میتوانید یک بالا تنه بسیار قوی برای خود بسازید.

یاسر عطارباشی بازدید : 795 چهارشنبه 08 خرداد 1398 زمان : 19:05 نظرات (1)

یکی از پارامترهایی که می تواند در موفقیت تیم و بازیکن های فوتسال موثر باشد میزان سرعت و شتاب بازیکن در استارت های من تو من و همچنین میزان چابکی بازیکن در عملکرد حمله و دفاع می باشد که در مسابقات و صحنه های حساس ، تیمی موفق خواهد بود که از بازیکنان با کیفیت تر و آماده تری بهره بگیرد.

در نمونه تمرین زیر که با هدف افزایش سرعت و شتاب و میزان چابکی بازیکنان تنظیم شده و در جهت تقویت عضلات در حرکت با توپ و یا گرفتن توپ از حریف تنظیم شده است.

دانلود مقاله تمرین افزایش سرعت و چابکی بازیکن

فیلم آموزشی تمرین چابکی در فوتسال

در فیلم زیر شما می توانید نحوه افزایش چابکی و گرم کردن بازیکنان فوتسال را مشاهده کنید.

یاسر عطارباشی بازدید : 857 سه شنبه 08 آبان 1397 زمان : 16:00 نظرات (0)

به طور کلی آسیب ھای فوتسال به دو دسته تقسیم بندی می شوند :  حاد یا تجمعی . آسیب دیدگی حاد آسیب زا است و اغلب به دلیل زمین خوردن ، ضربه یا برخورد بازیکنان ایجاد می شود. صدمات تجمعی آسیب هایی است که در آنها فشارهای مکرر بر روی عضله ، مفصل یا بافت همبند باعث تشدید تدریجی دردها ، درد و نقص جسمی می شود.

 

دانستن چگونگی و چرایی بروز آسیب ھای فوتسال اولین قدم برای جلوگیری از این آسیب هاست . در این مقاله سعی شده به انواع اسیب های رایج در فوتسال و راه های درمان آن بپردازیم . با ما همراه باشید .

یاسر عطارباشی بازدید : 622 جمعه 19 آذر 1395 زمان : 19:39 نظرات (0)

با توجه به اهمیت برنامه بدنسازی برای فوتبال و با هدف پرورش استعداد فوتبال جوانان و نوجوانان در سطح حرفه ای ، برنامه کامل (تمرینات بدنسازی حرفه ای فوتبال با وزنه و بدون وزنه) شامل موارد زیر را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم:

این برنامه شامل 7 قسمت برنامه روزانه یک فوتبالیست های حرفه ای است:

  1. برنامه تمرینی بدنسازی برای فوتبال
  2. تمرینات گرم کردن برای فوتبال
  3. تمرینات چابکی برای فوتبال
  4. تمرینات سرعت برای فوتبال
  5. تمرینات استقامت برای فوتبال
  6. تمرینات شکم برای فوتبال
  7. برنامه غذایی برای فوتبالیست ها

 این برنامه بدنسازی 5 جلسه ای و کامل، مناسب رده سنی نوجوانان و جوانان است و هدف آن ایجاد تناسب اندام و آمادگی جسمانی ، چابکی، سرعت و استقامت در بازیکنان فوتبال می باشد. برنامه ای جامع که براساس جدیدترین دستاوردهای علمی دنیای فوتبال در سال 2021، طراحی شده است. سرعت ، چابکی ، قدرت ، حرکات انفجاری و استقامت همه ویژگی هایی است که بازیکنان فوتبال برای گذراندن 90 دقیقه فعالیت در یک بازی سخت نیاز دارند. اما چگونه بازیکنان به چنین فرم خوبی می رسند؟

یاسر عطارباشی بازدید : 1064 جمعه 19 آذر 1395 زمان : 12:12 نظرات (0)

یکی از ارکان اساسی در فوتبال آمادگی جسمانی است.

اهمیت این رکن در فوتبال بگونـه اي اسـت کـه عـدم حضور آن می تواند تمامی ارکان دیگر در این ورزش را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع این رکن مبناي اولیـه تمـامی ارکان دیگر بازي است و اهمیت آن با توجه به پیشرفت مداوم این علم روز به روز بیشتر می شود. بسیاري از مربیان اینک با تکه بر آمادگی هاي جسمانی نقاط ضعف تیم خود را در دیگر زمینه ها می پوشانند یا به حداقل می رسانند. 

بسیار ضروري ومهم است که یک ورزشکار بداند درورزشی که انجام میدهد کدام یک ازعوامل یا فاکتورهاي آمادگی جسمانی نقش اساسی ایفا میکندزیراازاین طریق به نتایج مطلوب زیرخواهد رسید:
1 -زمان رسیدن به نقطـه عطـف و مطلـوب در برخـ ورداري از فیزیـک مناسـب بـه حـداقل ممکـن مـی رسـد (پیشرفت سریع)
2 -ازآسیب دیدگی بی مورد تا مقیاس بالایی جلوگیري میکند
3 -ازفشارآوردن بی مورد بر سایر عضلات و دستگاههاي بدن جلوگیري می نماید
4 -زمان اجراي مطلوب حرکات ورزشی طولانی تر میگردد.(درسالهاي بیشـتري میتوانـد بـه فعالیـت ورزشـی موردعلاقه خود بپردازد)
5 -موفقیت او در ورزش تقریباً تضمین شده خواهد بود (به شرط اینکه سایر عوامل نیز حتما مـد نظـر گرفتـه شوند مانند وراثت – آموزش صحیح و علمی– انتخاب درست رشته ورزشی و...
6 -ازصرف هزینه هاي بی مورد بصورت چشمگیري کاسته میشود
7 -تقریبا باکمترین امکانات به بهترین نتایج دست خواهدیافت

براي طراحی یک تمرین علمی نکات زیادي راباید درنظر داشت که یکی از مهمتـرین آنهـا همـان فاکتورهـاي آمادگی جسمانی خاص همان ورزش است. جالب است بدانید در ورزشهاي گروهی حتی نوع تمرین و انتخاب یکی از فاکتورهاي آمادگی جسمانی براي بازیکنانی که در پستهاي مختلف ایفاي نقش میکنند نیز اهمیت بسزائی دارد براي روشن ترشدن مطلب مثالی میزنم:
" یک تیم فوتبال را در نظر بگیرید ؛ قدرت بدنی از مهمترین فاکتورهـاي آمـادگی جسـمانی بـراي ایـن رشـته ورزشی است ولی بازیکنی که در نوك حمله فعالیت میکند به یک نوع خاص قدرت نیـاز دارد (قـدرت انفجـاري) و بازیکنی که در خط دفاعی فعالیت میکند به یک نوع دیگر قدرت (قدرت پویا) این مـورد در فـاکتور اسـتقامت نیـز صادق است.بنابراین یک مربی آگاه و با تجربه هیچگاه یک نوع تمرین قدرتی را براي تمام افراد تیم تجویز نمی کند "

 

یاسر عطارباشی بازدید : 1211 شنبه 13 آذر 1395 زمان : 21:28 نظرات (0)

پس از آسیب دیدن مچ پا، تمرینات درمانی شما را قادر به انجام فعالیت‌های روزانه می‌کند. این تمرینات انرژی از دست رفته مچ پا را باز می‌گرداند. در نتیجه مجدداً انعطاف پذیری گذشته را تجربه خواهید کرد. اما برای دستیابی به این امر، باید، برنامه‌های منسجم و مدونی را در نظر بگیرید. این برنامه‌ریزی، سلامت مچ پاها را به شما باز می‌گرداند و از بروز آسیب دیدگی‌های مجدد اجتناب می‌کند.

اگر می‌خواهید بهترین نتایج ممکن را به دست آورید، باید این تمرینات را زیر نظر یک پزشک یا متخصص فیزیوتراپی مچ پا به انجام برسانید. البته در صورتی که به تازگی روی مچ پای خود عمل جراحی انجام داده‌اید، بی شک باید برای انجام فیزیوتراپی مچ پا از یک کادر درمانی مجرب کمک بگیرید.

ورزش‌هایی که در ادامه به آنها می‌پردازیم باید سه مرتبه در روز انجام شوند. این تمرینات مچ پا، به صورت اختصاصی روی کشش تاندون‌ها و رباط‌های پای شما متمرکز می‌شوند. به این ترتیب دامنه حرکتی مچ آسیب‌دیده به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. قبل از شروع برنامه روزانه تمرین درمانی مچ پا، با انجام حرکات سبک و نرم به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بدن خود را گرم کنید. برای گرم کردن بدن قدم بزنید یا دقایقی روی دوچرخه ثابت رکاب بزنید. به تدریج عضلات شما قدرت خود را باز می‌یابند همچنین حرکات استقامتی را نیز به برنامه خود بیفزایید. 

در صورتی که برای انجام دادن هر یک از تمرینات با مشکلی روبرو شدید، باید با متخصص فیزیوتراپی تماس بگیرید. در صورتی که انجام هر یک از تمرینات مچ پا، موجب درد و ناراحتی در پاهای شما

شد، تمرینات مچ پا را متوقف کنید.

 فیلم آموزش آب درمانی مچ پا

یاسر عطارباشی بازدید : 952 جمعه 14 آبان 1395 زمان : 10:09 نظرات (0)

در این مقاله قصد داریم به بررسی 10 تمرین مناسب برای بدنسازی و افزایش قدرت برای فوتبالیست ها بپردازیم. مهمترین این عناوین به صورت زیر می باشد که در ادامه مطلب به تشریح هرکدام از ان ها می پردازیم.

نردبان چابکی - اسکات با دمبل - لی لی و پرش روی ساق پا - بالا بردن ساق پا - قدم برداشتن با دمبل - پلی متریک - پوش آپ با توپ مدیسین - پرتاب توب با دمبل - دوی سرعت زیزاگی - بلندشدن به روش ترکی 

یاسر عطارباشی بازدید : 639 سه شنبه 22 تیر 1395 زمان : 18:47 نظرات (0)

بدنسازی در فوتسال و علت آن

هدف اصلی از بدنسازی در يک ورزش گروهی مثل فوتسال فراهم کردن شرايطی است که ورزشکار ( فوتسالیست ) توان لازم را برای انجام حرکات و مهارتها و تکنيکهايي که در تمام طول بازی را داشته که این امر تنها با انجام درست بدنسازی انجام می شود.مساحت زمين بازی 40*20 متر برابر با 800 متر مربع است که به طور متوسط هر بازيکن بايد 80 متر را پوشش دهد و به خاطر جابجايی سريع توپ و بازيکنان ( حریف یا خود ) باید توان بدنی لازم در هر بازیکن وجود داشته باشد.

در کشور ما معمولاً مسابقات سطوح بالا مثل مسابقات لیگ‌های برتر  فوتبال یا فوتسال به‌صورت لیگ برگزار می‌شود.

برای آماده‌سازی جهت این مسابقات در شروع کار در هر هفته یک نقطه اوج ( روزی بیشتر فشار وارد می‌شود) راداریم و به‌مرور تعداد نقاط اوج را به 2 نقطه و 3 نقطه افزایش می‌دهیم.

یاسر عطارباشی بازدید : 1246 پنجشنبه 10 تیر 1395 زمان : 20:03 نظرات (0)

زمستان، در حال نزدیک شدن است و این یعنی ما به زودی باید در هوای سرد بدویم و تمرین کنیم. مگر در مواردی که ترجیح می‌دهید در باشگاه تمرین کنید، متوجه خواهید شد که احتمال آسیب دیدگی‌تان در زمستان، بیشتر است. بسیار مهم است که برای جلوگیری از آسیب دیدگی که در آب و هوای سرد به مراتب شایع‌تر است، اقدامات لازم را انجام دهید!

یاسر عطارباشی بازدید : 855 جمعه 11 دی 1394 زمان : 17:46 نظرات (0)

برای پایین آوردن حرارت ، سرد کردن بدن بعد از ورزش را انجام میدهیم. تمرینات سرد کردن باعث کاهش آسیب به بافت ها، بهبود گردش خون و کاهش تنش وارده بر قلب و دیگر عضلات می شود. به علاوه، علت سرد شدن بدن بعد از ورزش این است که ضربان قلب، حرارت بدن و سطح فشار خون را به حالت نرمال قبل از ورزش برگردانیم. توجه داشته باشید که حتما 10 دقیقه از ورزش باید به سرد کردن اختصاص یابد. برای یادگیری بهترین روش های سرد کردن بدن بعد از ورزش و نحوه صحیح حرکات کششی پس از ورزش خواندن این مقاله از  توفیق کلاب را به شما پیشنهاد می کنیم.

یاسر عطارباشی بازدید : 2159 یکشنبه 22 شهریور 1394 زمان : 9:43 نظرات (0)

 

رگ به رگ شدن مچ پا به دلیل کشیدگی یا پاره شدن رباط مچ است. این نوع آسیب دیدگی‌ بسیار شایع است و نتیجه‌ آن دردهای مزمن و مستمر در ناحیه مچ پاست. 80 درصد پیچ خوردگی های مچ پا به دلیل انحراف آن به سمت بیرون است.

 

پایگاه اینترنتی wiki How در این باره نوشته است: به محض این که به این آسیب دیدگی‌ دچار شدید باید از روش نگه داری ، استراحت، یخ گذاشتن، فشرده کردن و بالا بردن پا استفاده کنید. این روش باعث می‌شود از پیشرفت آسیب دیدگی‌ جلوگیری شود.

* آسیب دیدگی‌ ناحیه مچ پا سه درجه دارد:

درجه اول: کشیدگی یا پارگی خفیف رباط پا. در این نوع آسیب دیدگی‌ عملکرد به میزان بسیار کمی کاهش می یابد. مفصل کار می‌کند و می‌تواند وزن بدن را تحمل کند (اما درد دارد)، درد کمی در این ناحیه احساس می شود، مچ کمی ورم می‌کند و مفصل کمی سفت می‌شود.

درجه دوم: پارگی وخیم‌تر رباط پا . به نسبتا مفصل نیز نامتعادل می‌شود. دردی متوسط تا شدید احساس می‌شود. تحمل وزن بسیار دردناک است. در این حالت ورم و سفتی در مفصل مچ ایجاد می‌شود.

درجه سوم: در این مرحله رباط پا کاملا پاره می‌شود، حرکات بدن محدود شده و مفصل کاملا تعادل و ثبات خود را از دست می‌دهد، عملکرد از بین می‌رود. از ابتدا زیاد است و پا بسیار ورم می‌کند. برای نگه داری از پا از آتل یا باند استفاده کنید. استراحت کنید و از هر گونه حرکتی که باعث درد می‌شود خودداری کنید. برای راه رفتن از چوپ زیر بغل استفاده کنید. به مدت 15 تا 20 دقیقه‌ بسته‌ای یخ روی پا قرار دهید و این کار را سه تا پنج بار در سه روز اول انجام دهید. در توصیه‌های ورزشی گفته شده است که در 48 ساعت اول بر روی پا یخ بگذارید. تا زمانی که ورم کمتر شود باید باند پا را فشرده کنیم. اگر پا به رنگ آبی در آمد یا سرد و بی‌حس شد آن را رها کنید، پا نباید زیاد سفت و یا زیاد شل بسته شود.

* پا را بالاتر از ناحیه قلب خود ببرید

اگر احساس کردید که می‌توانید پا را حرکت دهید، با مچ دایره بزنید یا حروف الفبا را با انگشتان پای خود بنویسید، بدین شکل توانایی حرکت را بالا می‌برید. این کار را می‌توانید از روز دوم شروع کنید. معمولا بعد از آسیب دیدگی‌ ناحیه مچ پا ، ماهیچه‌های ساق پا سفت می‌شوند. باید این ماهیچه‌ها را بکشید تا توانایی حرکت را باز یابید. اگر این کار را نکنید دوباره ممکن است آسیب ببیند. مطمئن شوید که برای انجام این حرکات کششی آمادگی دارید سپس آن را انجام دهید. پس از درمان سعی کنید، مچ پای خود را قوی کنید تا دوباره دچار این نوع پیچ خوردگی نشوید. بر روی تعادل خود کار کنید. برای این کار می‌توانید از تخته های تعادل نیز استفاده کنید. پیچ خوردگی معمولا بر روی تعادل تاثیر می‌گذارد و اگر برای بالا بردن آن تلاش نکنید ، دوباره پیچ خوردگی تکرار می‌شود.

** توصیه‌ها:

- می‌توانید در داروخانه‌ها کیسه‌های یخ پلاستیکی پیدا کنید.

- می‌توانید ازمچ بند به جای باند استفاده کنید.

- استفاده از مچ بند بسیار به شما کمک می‌کند و احساس راحتی خواهید کرد، اما این راحتی باعث نشود که درباره فعالیت عادی خود را از سر بگیرند. این مچ بندها قابل تنظیم هستند و می‌توانند محکم و یا آزاد شوند.

** هشدار:

- قبل از تمرین دادن دوباره مچ پا، سعی کنید به پزشک مراجعه کنید ، زیرا ممکن است نیاز به عمل وجود داشته باشد.

- اگر پیچ خوردگی مچ پا از نوع دوم یا سوم باشد، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

- با عکسبرداری از پا می‌توانید مطمئن شوید که شکستگی وجود نداشته باشد. معمولا همراه پیچ خوردگی شکستگی نیز ایجاد می‌شود.

یاسر عطارباشی بازدید : 671 سه شنبه 11 آذر 1393 زمان : 20:35 نظرات (0)

مسلم است که تناسب اندام برای هر ورزشکاری از اصول مهم شناخته می شود. افراد علاقمند به فوتبال و فوتسال در مرحله اول باید به این نکته توجه کند که اصل اول برای ورود به ورزش فوتبال یا فوتسال ، تناسب اندام می باشد.

در ادامه قصد داریم برخی از مهمترین فوت و فن هایی که می تواند در جهت تناسب اندام یک فوتبالیست موثر باشد بررسی کنیم.

متناسب شدن و متناسب ماندن می‌تواند یک چالش باشد. برای بسیاری از ما، حتی بلند شدن از تخت هم کار سختی است. پس راز افرادی که موفق شده‌اند ورزش را بعنوان بخشی از زندگی بپذیرند، چیست؟

۱. ثابت قدم باشید

«چیس اسکوایرز» اولین کسی است که اعتراف می‌کند کارشناس تناسب اندام نیست. اما او کسی است که زمانی حدود ۹۳ کیلوگرم وزن داشت و با توجه به قد ۱۶۱ سانتی‌اش زیاد بود. چیس ۴۲ ساله که ساکن کلورادو است می‌گوید: در عکس‌های تعطیلات سال ۲۰۰۲ مانند یک هیولا در ساحل بنظر می‌رسیدم.

چیس تصمیم گرفت که به این وضعیت خاتمه دهد. غذاهای چرب را کنار گذاشت و شروع به راه رفتن بر روی تردمیل کرد. وزنش شروع به پایین آمدن کرد و طولی نکشید که در مسابقات ماراتن دوید. او اولین مسابقه‌ی ۵۰ مایلی‌اش را در اکتبر ۲۰۰۳ انجام داد و اولین مسابقه ۱۰۰ مایلی‌اش را در سال بعد به پایان رساند. پس از آن، چندین مسابقه‌ی ۱۰۰ مایلی، ۵۰ مایلی و ۵۰ کیلومتری را به پایان رساند.

راز او چیست؟ او می گوید : «من سریع نیستم، اما ثابت قدمم». او می‌گوید ثابت قدم بودن، بهترین راز او برای حفظ یک رژیم تناسب اندام موفقیت آمیز است.

او ادامه می‌دهد: تمام این چیزها با ۲۰ دقیقه راه رفتن روی تردمیل آغاز شد. فرق بین موفقیت من و کسان دیگری که تلاش کرده‌اند این است که من در تمام روزها تلاش می‌کردم. اگر شما بطور مداوم سعی نکنید، هیچ برنامه‌ی ورزشی در دنیا، به دردتان نخواهد خورد.

۲. یک روش ورزشی موثر را دنبال کنید

وزارت ورزش آمریکا، به تازگی از ۱۰۰۰ مربی شخصی دارای مدرک ACE در مورد بهترین روش‌های تناسب اندام سوال کرده است. ۳ پیشنهاد برتر آنها از این قرار است:

تمرینات قدرتی: حتی ۲ بار در هفته و هر بار بمدت ۲۰ دقیقه، به لاغر شدن کل بدن کمک می‌کند.
تمرینات اینتروال: «سدریک بریانت» دکتر و مدیر ارشد ACE که با دانشگاه پزشکی ورزشی آمریکا همکاری می‌کند، می‌گوید: تمرینات اینتروال در اصلی ترین شکلش ممکن است شامل راه رفتن بمدت ۲ دقیقه و دویدن بمدت ۲ دقیقه و انجام این الگو بصورت متناوب در زمان ورزش باشد. این الگو، یک روش بسیار کارآمد و پربار برای ورزش است.
افزایش تمرینات کاردیو/هوازی: بریانت پیشنهاد می‌کند که در مجموع ۶۰ دقیقه یا بیشتر در روز، فعالیت‌های فیزیکی با شدت متوسط انجام دهید، مانند پیاده روی، دویدن یا رقص.

۳. اهداف واقع بینانه تعریف کنید

«کارا تامپسون» سخنگوی انجمن بین المللی بهداشت و باشگاههای ورزشی (IHRSA) می‌گوید: کمالگرا نباشید و برای اهداف غیر محتملی که دستیابی به آنها ممکن نیست، تلاش نکنید. بجای آن روی افزایش رفتارهای سالم تمرکز کنید. به عبارت دیگر اگر هنوز نمی‌توانید ۵ کیلومتر بدوید، نگران نباشید. به ۱۵ دقیقه پیاده روی در روز عادت کنید و به تدریج به زمان، مسافت و شدت آن بیفزایید.

۴. از دوستانتان استفاده کنید

تامپسون پیشنهاد می‌کند که بدنبال یک دوست یا خویشاوندی که دوستش دارید و به او اعتماد دارید باشید که بخواهد سبک زندگی سالمتری داشته باشد. یکدیگر را تشویق کنید. باهم ورزش کنید. از این کار بعنوان فرصتی برای لذت بردن از مشارکت یکدیگر و تقویت رابطه‌تان استفاده کنید.

۵. برنامه تان را متناسب با زندگیتان تنظیم کنید

سرتان آنقدر شلوغ است که نمی‌توانید به باشگاه بروید؟ ستاره‌ی تنیس «مارتینا ناورا تیلوا» سفیر سلامتی و تناسب اندام AAPR، در مورد اینکه چگونه می‌توانید با وجود اینکه سرتان شلوغ است متناسب بمانید، نکاتی می‌داند.

او در یک مقاله در وبسایت AAPR توصیه می‌کند که برنامه‌تان را متناسب با زندگی‌تان تنظیم کنید. او می‌گوید: شما برای متناسب شدن به لوازم ورزشی فانتزی و باشگاه نیاز ندارید.

اگر فضای کافی در کف اتاق دارید، ورزش‌های ساده‌ای که نواحی مانند باسن، لگن، ساق پاها، ران‌ها، قفسه‌ی سینه و بازوها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، امتحان کنید. ورزش‌هایی مانند شنا سوئدی، اسکات و لانچ. هدفتان انجام ۱۰ تا ۱۲ مرتبه از هر تمرین باشد و برای قوی‌تر شدن به شدت و تعداد آنها بیفزایید.

۶. خوشحال باشید

مربی مشهور «سباستین لاگری» پیشنهاد می‌کند فعالیتی را انتخاب کنید که از انجام آن واقعا لذت ببرید. او می‌گوید: اگر از وزنه متنفرید، به باشگاه نروید.

با هر نوع تمرین یا فعالیتی می‌توانید وزن کم کنید و به اندام مورد نظرتان برسید، ولی چیزی را انتخاب کنید که مناسب و راحت باشد. شاید صخره نوردی یک تمرین عالی باشد، اما اگر در شهر زندگی می‌کنید نمی‌توانید هر روز آنرا انجام دهید.

۷. به ساعت توجه کنید

منظور ساعت بدن است. «جیسون» که داروشناس و فیزیولوژیست ورزشی در کالج پزشکی دانشگاه آریزونا است، پیشنهاد می‌کند سعی کنید در زمانی ورزش کنید که حداکثر انرژی را دارید. اگر سحرخیز هستید، فعالیت‌های تناسب اندامتان را در صبح زود برنامه ریزی کنید.

اگر هر چه روز جلوتر می‌رود، احساس انرژی بیشتری می‌کنید، فعالیت‌هایتان را در بعدازظهر یا غروب انجام دهید. جیسون می‌گوید: ورزش کردن در هنگامی که بیشترین انرژی را دارید، بهترین نتایج را خواهد داشت.

۸. با کارشناسان ورزشی تماس بگیرید

مخصوصا اگر اولین بار است که شروع به ورزش کرده‌اید، جیسون پیشنهاد می‌کند که یک ارزیابی حرفه‌ای انجام دهید تا معلوم شود بیشتر از همه به چه نوع ورزشی نیاز دارید.

او می‌گوید: ممکن است برای برخی افراد، توجه به انعطاف‌پذیری یا تعادل و چابکی، مهم‌تر از تمرینات مقاومتی یا هوازی باشد. با یک ارزیابی حرفه‌ای، می‌توانید نقاط ضعفتان را تعیین کنید و روی آنها تمرکز کنید. این کار، بطور کلی میزان تناسب اندامتان را افزایش میدهد.

۹. الهام بگیرید

«آلن فاین» مربی حرفه‌ای تناسب اندام می‌گوید: «تناسب اندام یک حالت ذهنی است».

یکی از ترفندهای آلن برای انگیزه گرفتن، خواندن وبلاگ‌ها و وبسایت‌هایی است که به او نشان می‌دهد دیگران چطور موفق شده‌اند. او می‌گوید

: الهام بخش شما کیست؟

۱۰. صبور باشید

در آخر، ستاره‌ی تنیس «مارتینا» توصیه می‌کند به یاد داشته باشید اگر تمام این نکات را رعایت کنید، باز هم

فراز و نشیب و شکست و پیروزی وجود دارد. فقط صبور باشید و تسلیم نشوید. او می‌گوید: «با وجود سختی‌ها، کارتان را ادامه دهید

تا شاهد نتایج چشمگیری باشید».

یاسر عطارباشی بازدید : 763 یکشنبه 13 مهر 1393 زمان : 11:44 نظرات (0)
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 304
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 120
  • آی پی دیروز : 282
  • بازدید امروز : 504
  • باردید دیروز : 1,430
  • گوگل امروز : 27
  • گوگل دیروز : 64
  • بازدید هفته : 3,467
  • بازدید ماه : 9,194
  • بازدید سال : 93,280
  • بازدید کلی : 470,851