loading...

باشگاه فرهنگی ورزشی توفیق

مستندات آموزشی ورزشی

آیا می دانید گل رباح ماجری چیست و به چه نوع سبک گلی گفته می شود ؟ چطور باید گل رباح ماجری بزنیم ؟

در این مقاله قصد داریم با بررسی انواع مدل گل های رباح ماجری ، این تکنیک گل زنی را به شما آموزش دهیم.

گل رباح ماجری چیست ؟

گل رباح ماجری به گلی گفته می‌شود که بازیکن ضربه زننده با یک چرخش، توپ را با پشت پا یا پاشنه پا به درون دروازه هدایت می‌کند.

به گزارش خوبو، شاید بارها از زبان گزارشگران فوتبالی شنیده باشید که در توصیف یک گل بگویند، یک “گل رباح ماجری” به ثمر رسید. پس از گل زیبای مهاجم الجزایری باشگاه پورتو به بایرن مونیخ در مسابقه فینال جام باشگاه های اروپا در فصل 1986/87 که منجر به اولین قهرمانی پورتو در این مسابقات شد، این نوع گل‌ها به نام او معروف شد.

یاسر عطارباشی بازدید : 119 چهارشنبه 02 اسفند 1402 زمان : 19:38 نظرات (0)

گل المپیک (Olimpic) به گلی گفته می‌شود که بازیکن از روی یک ضربه کرنر، به صورت مستقیم موفق به گشودن دروازه حریف شود.

به گزارش خوبو و به نقل از گل، شاید بارها از زبان گزارشگران فوتبالی شنیده باشید که در توصیف یک گل بگویند، یک “گل المپیک” به ثمر رسید. از سال ۱۹۲۴ و پس از هنرنمایی سزارئو اونزاری در مقابل قهرمان المپیک، این گل به نام گل المپیک معروف شد.

گل المپیک چیست؟

یک گل المپیک (Olimpico یا Olympic) گلی است که طی آن یک بازیکن موفق می‌شود با هنرنمایی خود از روی ضربه کرنر مستقیم و بدون برخورد توپ به هیچ بازیکنی، دروازه حریف را بگشاید.

بازیکنان هنرمند با یک کات مناسب، توانایی گشودن دروازه حریف را از روی ضربه کرنر دارند. اگر گلی از روی ضربه کرنر به ثمر رسد، معمولاً دروازه‌بانان اصلی‌ترین مقصر در ثبت چنین گلی هستند.

چرا به این گل المپیک (المپیکو) می گویند؟

در 14 ژوئن 1924، IFAB به صورت رسمی، گلزنی از روی ضربه کرنر مستقیم را رسمی کرد. اولین گلی که از روی ضربه کرنر مستقیم به ثمر رسید در تاریخ 2 اکتبر 1924 توسط سزارئو اونزاری هافبک تیم ملی آرژانتین در دیدار مقابل اروگوئه ثبت شد. اروگوئه در آن سال موفق به کسب قهرمانی در المپیک پاریس شده بود.

برای چندین دهه، انگلیسی زبانان از اصطلاح “گل المپیک” (Olympic goal) استفاده می‌کردند. اما از قرن 21، شاهد استفاده روز افزون از اصطلاح “گل المپیکو” (Olympico goal) هستیم، به دلیل اینکه در آمریکای لاتین، اسپانیولی و پرتغالی زبان‌ها از این واژه استفاده می‌کنند. تقریباً همه گزارش‌ها از گل مگان راپینوئه در دیدار رده‌بندی المپیک 2020 مقابل استرالیا به عنوان گل المپیکو یاد کردند.

نکاتی جالب از گل المپیکو

  • بیلی اسمیت بازیکن هادرزفیلد تاون اولین بازیکن انگلیسی است که موفق به ثبت این گل شد. او در 11 اکتبر 1924 موفق به این کار شد.
  • ژائو مورایس پرتغالی در فینال جام در جام اروپا در فصل 1963/64 در دیدار مقابل بوداپست از روی ضربه کرنر مستقیم گلزنی کرد تا با تک گل او، اسپورتینگ لیسبون قهرمان چهارمین دوره جام در جام اروپا شود.
  • رکورددار گلزنی از روی ضربه کرنر مستقیم، شوکرو گولسین (Şükrü Gülesin) ترک است که 32 گل مستقیم از روی ضربه کرنر به ثمر رسانده و در دهه 50 میلادی نامش را وارد کتاب گینس کرد. او در 226 بازی در سال‌های 1940 تا 1954 موفق به ثبت چنین رکورد عجیبی شده است.
  • مگان راپینوئه وینگر سابق تیم زنان آمریکا، در مرحله نیمه نهایی المپیک 2012 موفق شد اولین گل المپیک را در مسابقات المپیک وارد دروازه کانادا کند. او در دیدار رده بندی المپیک 2020، موفق شد این کار را تکرار کند.
  • مارکوس کال بازیکن تیم ملی کلمبیا در جام جهانی 1962 موفق شد اولین گل مستقیم از روی ضربه کرنر در مسابقات جام جهانی را وارد دروازه لو یاشین افسانه‌ای کند.
  • در ژانویه 2012، پل اوونز از بادهای شدیدی که در فضای استادیوم می‌وزید استفاده کرد و در جریان نیمه دوم برد 3-1 تیمش مقابل گلوناوون در لیگ ایرلند، از روی ضربه کرنر مستقیم بریس کرد.
  • کلودیو لوپز در تاریخ 6 مارچ 2001 در دیدار لاتزیو مقابل اندرلخت، اولین گل از روی کرنر مستقیم در لیگ قهرمانان اروپا را به نام خود ثبت کرد. آنخل دی ماریا هافبک آرژانتینی بنفیکا در جریان برد 3-1 تیمش مقابل سالزبورگ در تاریخ 12 دسامبر 2023 موفق شد دومین گل المپیک در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا را به نام خود ثبت کند.
یاسر عطارباشی بازدید : 104 سه شنبه 24 بهمن 1402 زمان : 18:48 نظرات (0)

نقش یک مهاجم فوتبال در زمین چیست و چطور می توان به یک مهاجم فوتبال مناسب و حرفه ای تبدیل شد ؟ در ادامه قصد داریم برخی تمرینات مناسب برای یک مهاجم هدف در فوتبال را بررسی کنیم.

یاسر عطارباشی بازدید : 136 شنبه 14 بهمن 1402 زمان : 19:56 نظرات (0)

در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی ها و وظایف یک پلی میکر یا بازی ساز بپردازیم و در ادامه برترین بازی سازهای دنیا تا امروز را بررسی کنیم.

یاسر عطارباشی بازدید : 180 دوشنبه 09 بهمن 1402 زمان : 19:08 نظرات (0)

در این مقاله قصد داریم به بررسی مهمترین مسابقات جهانی و ایرانی فیفا و pes بپردازیم.

مسابقات فیفا به دو صورت آنلاین و حضوری برگزار میشه که البته هر کدوم شرایط مختص بخودش داره و باید حتما قبل از شرکت، قوانین مسابقات را مطالعه کنید.

مسابقات فیفا هر ساله توسط شهرهای مختلف کشور از جمله تهران برگزار می شود. بزرگترین مسابقات فیفا و pes و سایر بازی های رایانه ای در محل برج میلاد تهران برگزار میشه. همچنین مصلی امام خمینی نیز دیگر مکانی است که جهت برگزاری مسابقات استفاده میشه. 

یاسر عطارباشی بازدید : 207 شنبه 31 تیر 1402 زمان : 21:02 نظرات (0)

یکی از تاکتیک های تیمی که در آن پاسکاری های پشت سرهم انجام می گردد تا به هدفی مشخص منجر شود تاکتیک تیکی تاکا Tiki-taka می باشد. در این تاکتیک شما باید از تمامی ابزارهای موجود استفاده کنید و هماهنگی تیمی فوق العاده ای ایجاد نمایید تا این تاکتیک اجرایی گردد. تاکتیک تیکی تاکا با نام مدل مالکانه شناخته می شود چرا که در هنگام انجام تیکی تاکا ، توپ به صورت کامل در اختیار تیم قرار می گیرد در نتیجه درصد مالکیت توپ بالایی ایجاد می گردد.

مدل مالکانه در ورزش فوتبال بعنوان یک سبک شناخته میشود که از ویژگی ها و مشخصه های آن می توان به حرکت درآوردن توپ از طریق کانالهای گوناگون، پاسهای کوتاه پی در پی و جابجایی بازیکنان و حفظ مالکیت و بازی هجومی اشاره کرد. این سبک هم زمان با تصدی سمت سرمربی باشگاه بارسلونا برای نخستین بار توسط رینوس میشل استفاده شد ولی با گذشت زمان توسط یوهان کرویف و پپ گواردیولا توسعه و گسترش یافت و در این تیم تا به حال استفاده می شود، این سبک نیز در تیم ملی فوتبال اسپانیا  در دوران مربیگری لوییس آراگونز و ویسنته دل بوسکه  نیز مورد استفاده قرار گرفت. تیکی تاکا در فوتبال سنتی با فاصله گرفتن از ترکیب های مرسوم، درواقع بعنوان یک مفهوم مشتق شده از بازی منطقه ای شناخته میشود.

منشا تیکی تاکا را می توان فوتبال اسپانیا دانست که در تیم های مختلف این کشور به چشم می خورد البته هر تیمی قابلیت پیاده سازی این تاکتیک را ندارد و باید از ابزارهای مناسبی در جهت پیاده سازی تاکتیک تیکی تاکا بهره بگیرد.

در تیکی تاکا که یک بازی شناور محسوب میشود از روش فضا گیری، توپ را با حوصله تا پشت محوطه جریمه می برند. هنگامی که بازیکن توپ را میگیرد، دو بازیکن سریع برای دریافت توپ، اقدام به فضا گیری می کنند. درصورت رعایت این حالت برای تمام بازیکنان تا آخر بازی، واژه تیکی تاکا پیاده خواهد شد.

تیم های تیکی تاکایی

در تیم ملی اسپانیا و بارسلونا از سبک تیکی تاکا استفاده میشود. این سبک نیز در تیم بایرن آلمان با سرمربیگری پپ گواردیولا بکار گرفته شد. در حقیقت مارک و نشان فوتبال اسپانیا، مدل مالکانه می باشد. اسپانیا سه تورنمنت ملی را با همین روش پشت سر هم برده و بارسلونا با همین سبک زیر نظر سه مربی مختلف بسیار موفق بوده است. 

تیکی تاکا درواقع بعنوان یک مفهوم مشتق شده از بازی منطقه ای شناخته میشود

نقطه ضعف تیکی تاکا

نقطه ضعف تیکی تاکا اینست که وقتی توپ را ازدست بدهید بازگشت بازیکنان به حالت قبل و نوع چینش آن ها بهم میخورد. بسیاری از تیم ها با ایجاد بازی ضدفوتبال و جنگ روانی ، سعی در ایجاد بهم ریختگی در این تاکتیک می کنند که البته کار بسیار دشواری است. ایستادگی در برابر تیم هایی که از این تاکتیک استفاده می کنند بسیار دشوار است.

پیشگامان تیکی تاکا

یکی از تاکتیک های قبل که مثل تیکی تاکا در عبور و حرکت بدون توپ به موفقیت در زمان خود رسید، قهرمان شالکهنام داشت که شش قهرمانی آلمان را در سال ۱۹۳۴ و ۱۹۴۲ کسب کرد و کل فوتبال در دهه ۱۹۷۰  توسط آژاکس آمستردام و تیم ملی هلند  مورد استفاده قرار گرفت.

موانع سبک تیکی تاکا

چالش هایی وجود دارد که سبب میشود سبک تیکی تاکا را به بن بست بکشاند. این چالش ها عبارتست از:

>> مالکیت به جای تاکتیک:

مواردی مانند مالکیت توپ، بازی تاخیری، سرعت دادن به بازی و … در فوتبال به عنوان استراتژی تیم ها شناخته میشود که نوعی ابزار برای رسیدن به هدف است یعنی تاکتیک بهتر اجرا شود و مواردی که تاکتیک محسوب می شوند نظیر پیشروی از کناره ها، بهره گیری از گوشها، پاسهای تو در تو و…. هستند. هدف از مدل مالکانه یا تیکی تاکا اینست که بحدی پاس کوتاه در یک سوم حریف بدهد تا برای دادن پاس آخر و به دروازه رسیدن، روزنه ای باز شود یعنی استراتژی( مالکیت توپ) جای تاکتیک را اشغال می کند و دیگر ابزاری برای رسیدن به هدف محسوب نمیشود بلکه مالکیت توپ خود به هدف تبدیل میشود. در این وضعیت، برنامه ای برای گذر از سد های دفاعی برای مواقعی که راه ها بسته است تعیین نشده است.

 >> فشردگی بازی:

برای اجرای سبک تیکی تاکا در یک سوم هجومی و پشت هجده حریف به بازیکنان بسیاری نیاز است و به همین خاطر تیم روبرو هم با بازیکنان بسیاری دفاع می کنند در نتیجه تراکم بازیکنان خودی و حریف در آن زون، بسیار زیاد میشود که درنتیجه ی آن فضا بسته تر میشود و رسیدن به دروازه سخت تر میشود.

>> دادن فضای ضدحمله به حریف:

در پاسکاریها برای این که تعداد بایکنان موردنیاز را تعیین کنید باید تمامی هافبکها را وارد بازی کنید و مهره های دفاعی را کم کنید. از این جهت پست هافبک دفاعی تخصصی حذف میشود و مدافعان به منظور کاهش فاصله میان خطوط تا نیمه حریف جلو میکشند که اینکار فضای ایده آل ضدحمله را در زمان از دست دادن توپ به حریف میدهد. به خصوص بهترین جا برای گریز از آفساید، خط نیمه میباشد به علت این که تا خط نیمه به عنوان آفساید محسوب نمیشود.

>> نوع پرسینگ:

با توجه به این که بر مالکیت هر چه بیشتر توپ در سبک تیکی تاکا پافشاری میشود باید در همان یک سوم حریف، باز پس گیری توپ انجام شود و برای اینکار از روشی همچون روش سراوندینگ یا دوره کردن برای پرس بر بازیکن دارای توپ حریف استفاده میشود به اینصورت که پیرامون بازیکن حریف توسط چهار پنج بازیکن خودی گرفته میشود تا توپ را از بازیکن حریف دریابند. یک یا دو بازیکن حریف در این حالت اجازه دارند چهار یا پنج بازیکن تیم مالکانه را با پشتیبانی از یار دارای توپ و بردن بازی به سمت دیگر، از جریان بازی کنار گذاشته و بیشترین بهره را از فضای ضدحمله کسب کنند.

تیکی تاکا چیست,تیم های تیکی تاکایی,تیکی تاکا
نقطه ضعف تیکی تاکا اینست که وقتی توپ را ازدست بدهید نوع چیدمان آن ها بهم میخورد

 >> سرعت تیمی:

سرعت در فوتبال گروهی در مقایسه با سرعت فردی بسیار مهم تر است. انتقال از فاز دفاع به حمله و رسیدن به مرحله موقعیت سازی در تیکی تاکا به علت پاسهای فراوان، وقت زیادی را میگیرد و روند کار تیمی کند می شود، بدین ترتیب تیم رو به رو برای یارگیری و بستن راه ها زمان و تمرکز کافی دارد.

فیلم گل های زیبا به سبک تیکی تاکا در دنیای فوتبال

در این فیلم شما می توانید برخی از زیباترین گل هایی که به سبک تیکی تاکا در دنیای فوتبال ملی و باشگاهی به ثمر رسیده را مشاهده کنید.

فیلم تیکی تاکا اجرایی بارسلونا
یاسر عطارباشی بازدید : 181 سه شنبه 13 تیر 1402 زمان : 16:44 نظرات (0)

در این مقاله قصد داریم به بررسی مهمترین پارامترهایی که در بازی فوتبال فیفا وجود دارد و به نوعی به تحلیل بازی می پردازد بپردازیم. این پارامترها می تواند نکات مهمی را در بازی فوتبال به شما ارائه دهد و در تحلیل و انجام حرکات تاکتیکی مناسب به شما ایده دهد پس سعی کنید با دقت بررسی کنید. 

گل goals

تعداد گل های هر تیم را به تفکیک با زننده گل را مشخص کند.

گل مورد انتظار expected goals یا امید به گل

گل مورد انتظار یا امید به گل شاخصی است که موقعیت هایی که تیم شما جهت گلزنی قرار گرفته را به شما اعلام می کند و می تواند شاخص مناسبی در تشخیص تیم هجومی باشدد.

شوت shots

تعداد شوت هایی که به سمت دروازه زده شده است که می تواند نشان دهنده حملات یک تیم باشد و به نوعی نشان دهنده قدرت هجومی شما باشد.

شوت داخل چارچوب shots on target

این شاخص نشان دهنده شوت هایی است که داخل چارچوب زده شده و مشخصا از تعداد کلی شوت شما کمتر خواهد بود و به عنوان پارامتر مهمی است که آیا حملات منسجم و دقیق تری به سمت دروازه حریف داشته اید ؟

درصد مالکیت Possession 

درصد مالکیت توپ یا Possession که به صورت درصدی محاسبه می شود نشان دهنده میزان مالکیت توپ توسط تیم شما در جریان بازی می باشد و می تواند میزان تسلط تیم شما بر بازی خواهد بود. 

تکل ها tackles

میزان و تعداد تکل هایی که در طول مسابقه روی پای بازیکنان زده شده است. نشان دهنده میزان بازی خشن و خطاهای بیش از حد روی تیم ها می باشد.

برنده شدن در تکل ها tackles wins

برنده شدن در تکل ها به معنی آن است که شما تکل زدید و توانستید توپ را بدست بیارید و به عنوان زیر مجموعه تعداد کلی تکل ها می باشد .

برخورد ها interceptions

در پارامتر برخوردها به بررسی برخوردهایی که بین بازیکنان اتفاق افتاده می پردازد.

دریافت ها saves

دریافت ها به توپ هایی که توسط دروازه بان مهار شده اشاره دارد و این پارامتر می تواند به کیفیت دروازه بان اشاره کند.

خطاها fouls

تعداد خطاهایی که در طول مسابقه اتفاق افتاده است که می تواند نشان دهنده میزان خشونت در طول مسابقه باشد. در برخی بازی ها می تواند به عنوان یک تاکتیک مدنظر مربی قرار گیرد که البته ریسک بالایی هم دارد و باید با دقت انتخاب شود. 

کارت قرمز red cards

تعداد کارت قرمزی که به هر تیم داده شده است. 

کارت زرد yellow cards

تعداد کارت زردی که به هر تیم داده شده است. 

مصدومیت ها injuries

مصدومیت هایی که در طول بازی برای بازیکن های هر تیم ایجاد شده است که منجر به تعویض شده و بازیکن قادر به برگشت به بازی نبوده است. 

افساید offsides

تعداد افسایدهایی که در طول بازی ایجاد شده است که می تواند نشان دهنده دقت حمله و فرار از تله های افساید گیری می باشد.

ضربات ایستگاهی free kicks

ضربات ایستگاهی یکی از شاخص هایی است که می تواند نشان دهنده میزان ضربات بیشتر به دروازه حریف و امید به گل بیشتر گردد. 

کرنر ها corners

کرنر یک ضربه ایستگاهی می باشد که نشان دهنده تعداد کرنر هایی که برای هر تیم گرفته شده است و می تواند به عنوان یک شاخص هجومی مدنظر قرار گیرد. 

ضربات پنالتی penalty kicks

ضربات پنالتی بیانگر ضربات پنالتی که مدت زمان بازی گرفته می شود را نشان می دهد و ارتباطی با ضربات پنالتی پایان بازی ندارد.

دقت شوت Shot Accuracy

پارامتر دقت شوت که به صورت درصد بیان می شود از تقسیم تعداد شوت به تعداد شوت به دروازه ضربدر 100 بدست می آید و می تواند به عنوان پارامتر مناسبی در جهت دقت حملات مدنظر قرار گیرد.

دقت پاس Pass Accuracy

پارامتر دقت پاس که به صورت درصد در نظر گرفته می شود از تقسیم تعداد کلی پاس های ارسالی به تعداد پاس های موفق ضربدر 100 بدست می آید و می تواند در جهت تعیین بازی منظم و موفق و مطمئن در نظر گرفته شود.

یاسر عطارباشی بازدید : 159 شنبه 10 تیر 1402 زمان : 11:44 نظرات (0)

کاربرد هتریک که نوعی اصطلاح ورزشی شناخته میشود؛ برای بازی فوتبال میباشد و معمولاً بازیکن با استفاده از آن در یک بازی به ۳ گل دست می یابد؛ یعنی اگر بازیکنی ۳ گل را در یک بازی بزند، اصطلاحا هت تریک کرده است. همچنین کسی که بتواند ۳ پیروزی و قهرمانی پیاپی را به دست آورد؛ هت تریک کرده است.

هتریک چیست؟

هتریک (به انگلیسی: Hat trick) ‏ یک اصطلاح ورزشی است که دستیابی به موفقیت، امتیاز یا گل در ۳ بار که معمولا متوالی یا پیاپی هستند، گفته می‌شود. این کلمه نخستین بار در ورزش کریکت، برای توصیف بازی‌های خوب اچ‌اچ استفنسن، بازیکن انگلیسی در سال ۱۸۵۸ و نخستین بار در سال ۱۸۷۸ در منابع چاپی به کار رفت.

معنی هتریک از دیگر ابعاد:

  • ترفند کلاه
  • سه‌ گله
  • فن ‌کوب
  • ترفند تردستان
  • چشم بندی
  • شعبده
  • شیرین کاری
  • گل کاشت

تقریباً یک هتریک در هر ۳۰۰ بازی فوتبال اتفاق می افتد. بازیکن سابق تیم انگلی به نام تامی روس، رکورد سریعترین هتریک جهان را دارد. او دربرابر تیم Naim County در سال ۱۹۶۴ توانست سه گل را در ۹۰ ثانیه به ثمر برساند.

تاریخچه هتریک

نخستین بار در ورزش کریکت، از واژه هت تریک برای تعریف بازی های عالی ایچ ایچ استفنسن، بازیکن انگلیسی در سال ۱۸۵۸ استفاده شد و در سال ۱۸۷۸ از این واژه برای نخستین بار در منابع چاپی، استفاده شد. سادیو مانه در بازی “ساوتهمپتون- استون ویلاً در طول مدت ۱۷۶ ثانیه توانست سریع ترین هتریک فوتبال را دربرابر استون ویلا انجام دهد.

یاسر عطارباشی بازدید : 117 یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 زمان : 16:43 نظرات (0)

کلین شیت در فوتبال چیست؟

کلین شیت (clean sheet) که در اصلاح دیگری  shutout نیز نامیده میشود به اصطلاحی در برخی از ورزش‌ ها از جمله فوتبال گفته می‌شود. معنی کلین شیت این است که دروازه‌ بان تیم در طول یک بازی هیچ گلی نخورد و دروازه‌ خود را در اصطلاح “بسته” نگه دارد.

اصطلاح کلین شیت فوتبال علاوه بر فوتبال، در بیسبال، هاکی روی یخ، فوتبال آمریکایی و راگبی نیز استفاده میشود. نکته اینجاست که کلین شیت زمانی محاسبه می شود که در چند بازی متوالی دروازه بسته نگه داشته شود. همانطوری که برای مهاجمان آمار گل را به عنوان مولفه برتری و رکورد ثبت می‌کنند، تعداد بازی‌ های دروازه‌ بسته برای یک دروازه‌بان یا دقیقه‌هایی که به طور مداوم یک دروازه‌بان دروازه‌اش را بسته نگاه داشته به عنوان رکورد برای دروازه‌بان‌ ها منظور می‌شود و طبیعتاً دروازه‌بانی که بیشترین دقایق دروازه‌ بسته را داشته باشد دروازه‌بان موفق‌ تری بوده است. معمولاً در لیگ‌ های معتبر فوتبال مانند “لالیگا” و “سری آ” همیشه لیست دروازه‌بان‌ های برتر بر مبنای دقیقه‌ های دروازه‌ بسته به همراه جداول دیگر لیگ به روز می‌شود.

یاسر عطارباشی بازدید : 341 جمعه 26 اسفند 1401 زمان : 18:59 نظرات (0)

سیستم کمک داور ویدئویی یا ویدئو چک در فوتبال یا VAR 

سیستم کمک داور ویدئویی یا ویدئو چک در فوتبال یا (VAR) یک ابزار کمک کننده برای داور می باشد. این سیستم در سال 2018 در قوانین فوتبال قرار گرفته و با توجه به تاثیر موفق آن در جام جهانی 2018 ، به عنوان یکی از قوانین مسابقات فوتبال قرار گرفته است 

تکنولوژی VAR چیست؟

 تکنولوژی VAR یا Video Assistant Referees یا کمک داور ویدیویی که این روزها نام آن را زیاد می‌شنویم در واقع یک فناوری دیجیتال جدید مورد استفاده از ورزش فوتبال است که طی آن در صحنه های حساس کار تصمیم گیری داوران با بازبینی صحنه توسط این سیستم تسهیل شود. در واقع این  سیستم به نوعی کمک داور پنجمی که تیمی پشت آن قرار دارد و در تعامل با دیگر داوران و تیم بازبینی صحنه های بازیست. این سیستم کمک داوری به همه زوایای بازی از طریق دوربینهای مختلفی که دسترسی دارد و می‌تواند هر لحظه که داور اول بخواهد صحنه ها را برای او مجددا پخش کند.

مسلما اندکی اشتباه در داوری می تواند سرنوشت تیم ها را عوض کند. همین موضوع سبب شد که فیفا روی به روشهای دیگر چون داور خط و استفاده از سنسور در توپ فوتبال بیفتد. در نهایت نیز سیستم ویدیو چک همانند دیگر ورزشهایی چون والیبال، تحت نام VAR به فوتبال ورود پیدا کرد. تکنولوژی کمک داور ویدیویی (VAR)، با بهره بردن از فیلم‌ های بازی (به صورت زنده) و همچنین هدست، به داوران امکان اجرای بهتر قوانین فوتبال و همچنین کاهش اشتباهات داوری را می ‌دهد. این سیستم در حال حاضر، از سوی فیفا در برخی لیگ ‌های بزرگ بزرگ فوتبال اروپا و مسابقات بین‌المللی به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. با این وجود، هنوز بسیاری از مربیان و بازیکنان و مدیران ورزشی، نسبت به این تکنولوژی تردید دارند. این فن آوری فقط برای صحنه‌های تعیین کننده و تاثیرگذار مانند گل، پنالتی، اخراج و جریمه کردن اشتباهی یک بازیکن به جای بازیکن خطا کار مورد استفاده قرار می‌ گیرد. داور می‌تواند در حین بازی و به صورت مستقیم از کمک داوران ویدیویی در خواست بازبینی صحنه را داشته باشد.

یاسر عطارباشی بازدید : 432 چهارشنبه 07 دی 1401 زمان : 13:39 نظرات (0)

تکل چیست؟

 تکل حرکتی است که یک بازیکن در فوتبال و یا حتی در برخی مواقع دروازه بان ها برای ممانعت از پیشروی حریف اقدام به انجام این کار می کنند. در صورتیکه بازیکنی در تکل زدن تبحر نداشته باشد علاوه بر این که به طرف مقابل ضربه زده بلکه با اخذ کارت (زرد یا قرمز) ادامه بازی را برای خود و تیمش سخت تر می کند. جریمه برخی از تکل ها کارت زرد و برخی دیگر کارت قرمز است، البته در صورتی که تکل زن به جای توپ بازیکن حریف را مورد اصابت قرار دهد. چنانچه بازیکن توپ را بزند تکل او کاملاً درست است و چه بسا مانع از پیشروی حریف می شود که بسیار مفید است.

یک تکل در منطقه دفاع میتواند فعالیت زیاد حریف را خنثی کرده و شروعی برای ضد حمله شود. استفاده از انواع تکل و جا افتادن آن در بازی، حریف را تحت ‌تأثیر قرار می دهد.

تـکـل در فوتبال - تعریف تکل در فوتبال


از دیگر تکنیکهاي مهم تصاحب توپ تکل است. منظور از تکل درگیري براي خارج کردن توپ از پاي مهاجماست. براي اجراي صحیح و موثر این تکنیک دارا بودن سرعت عمل خوب، انعطاف پذیري مناسب، قدرت پیشبینی زمان دقیق و تعادل ضروري است .
تکل بیشتر در مواقعی که حریف داراي توپ در حال امکان یافتن و استقرار در وضعیت مناسب براي انجام شوت یـا ارسال پاس به حریفی که در موقعیت مناسبتري است انجام میشود.

 

چگونگی اجراي تکل


براي انجام تکل مدافع باید به دریبل کننده نزدیک و روي توپ متمرکز شود. سپس زمـانی کـه احسـاس کـردتوپ به اندازه کافی از مهاجم دور یا میزان تسلط او بر توپ کاهش یافته است، بهسرعت، تکل را اجرا میکند.

تکل با توجه به موقعیت و شرایط اجراداراي انواع مختلفی است که عبارتند از:
تکل کمینی
تکل از روبرو
تکل سرخوردنی
تنه زدن یا درگیري شانه به شانه

تنه زدن قانونی داراي انواع مختلفی است. تنه زدن با سینه در درگیري هوایی و یـا در حـالی کـه حریـف راه را سـد کرده باشد، انجام میشود. اما تنه زدن از پهلو یا شانه به شانه متداولترین و موثرترین روش براي تصاحب توپ است.

چلنج,تکل,تکل از پهلواز تکل به عنوان یکی از خطاهای هفت گانه یاد شده است

مربیان حرفه ای پیوسته به مدافعان خود یک نکته مهم را گوشزد می کنند؛ تکل زدن و پا پرتاب کردن در منطقه یک سوم دفاعی ممنوع است، به دلیل آن که باعث اعلام خطا یا ضربه پنالتی از طرف داور برای تیم حریف می شود.

انواع تكل در فوتبال

- تکل از مقابل با استفاده از درون پا

- تکل از مقابل با استفاده از کف پا

- تکل لغزشی از مقابل

- تکل از پهلو

- تکل از مقابل با استفاده از درون پا:

بازیکن پای خویش را به طرف توپ، جلو می برد و برجستگی استخوان مچ پا را به وسط توپ هدایت می کند. دست ها و زانو را نباید زیاد جلو ببرید. تکل از مقابل با استفاده از درون پا حرکت حریف را متوقف نمیکند فقط حرکت توپ را متوقف می کند.

- تکل از مقابل با استفاده از کف پا:

بازیکن کف پای خود را مناسب با زمین بطور مورب جلو برده، نوک پا را به طرف بالا میبرد و پای خویش را به وسط توپ هدایت می کند. این نوع تکل مانع حرکت توپ شده و حرکت رقیب را نیز متوقف می کند. زانوی خویش را زیاد جلو نبرید، ضمنا نگذارید کف پا یا نوک پا از بالای توپ بگذرد. این نکته ایست که شما را از آسیب رساندن به حریف باز می دارد.

- تکل لغزشی از مقابل:

مدافع با جلو انداختن خود به صورت افقی و در سطح زمین، پای خویش را به طرف توپ پرتاب می کند، این در حالیست که او خود را از عقب به زمین می اندازد و دست ها را هم با خود پایین می آورد. از این حرکت فقط زمانی استفاده میشود که توپ با پای حریف تماس نداشته باشد. نزدیک دروازه خویش از این تکل استفاده نکنید، چون اگر به وسیله یار خود پوشش داده نشوید، بازیکن تکل شونده با دریبل، شما را تسلیم کرده و این تکل تنها به ضرر تیم شما می شود.

انواع خطاهای تکل,دعوا بر سر توپ,تكلتوجه داشته باشید که انجام تکل یکی از خطرناک ترین حرکات تکنیکی است

- تکل از پهلو

>>تکل از پهلو با استفاده از درون پا:

خود را به بازیکن صاحب توپ برسانید. با حرکتی سریع و به وسیله پا (پایی که به حریف نزدیکتر است) و در حالیکه دست ها را از بدن دور می کنید روی پای خویش بچرخید. قسمت درونی مچ پا را در برابر توپ قرار دهید و مانع حرکت توپ و رقیب شوید. این تکل از دو طرف انجام می گیرد:

۱. تکل از پهلو با استفاده از نوک پا

این  نوع تکل مثل مدل قبل است، با این تفاوت که با نوک پا انجام می شود.

۲. تکل از پهلو با استفاده از بیرون پا

از پایی استفاده کنید که به رقیب نزدیکتر است. برجستگی بیرون مچ پا را جلو ببرید تا مانع حرکت حریف شده و وی را متوقف کنید. شبیه دیگر تکل ها، تنها مانع حرکت توپ شوید، ولی مانع حریف نشوید. تکل توپ از پشت حریف ممنوع است، چون بازیکنی که از جلو یا از پهلو تکل می شود فرصت مقابله با آنرا خواهد داشت، ولی چنانچه تکل از عقب انجام بگیرد، حریف تکل شما را حس نمی کند و بدین ترتیب خطر آسیب دیدگی به وجود می آید. تکل با دو پا از جلو  اشتباهی بزرگ محسوب میشود.

انواع خطاهای تکل

هر تکل یا دعوا بر سر توپ، خطا نیست و صرفا مواردی را شامل میشوند که در قانون، شرحی برای هر کدام ارائه شده است:

۱- بی ملاحظگی:

رفتار بازیکنی که بی توجه و ملاحظه به دنبال توپ است یا بدون پیشگیری رفتار می کند. نیاز به هیچ جریمه انظباطی نیست.

تکل,انواع تكل در فوتبال,تکل از مقابل با استفاده از درون پاشیوه تکل مناسب با موقعیت حریف فرق می کند

۲- بی احتیاطی:

رفتار بازیکنی که به خصوصیت خطری که حرکتش ایجاد می کند بی توجه است. باید اخطار بگیرد.

۳- استفاده از نیروی بیش از حد:

رفتار بازیکنی که با استفاده از نیروی بیش از حد در زمان تکل، تهدیدی برای سلامت جسمی حریف ایجاد می کند باید اخراج شود.

یاسر عطارباشی بازدید : 165 دوشنبه 21 آذر 1401 زمان : 17:49 نظرات (0)

داور فوتبال چه کسی است ؟

داور که به عنوان قاضی بی طرف بازی به حساب می رود از مهمترین و تاثیر گذارترین افراد در یک رقابت فوتبال است.

فردی که ناظر بر روند اجرای قوانین فوتبال در بازی فوتبال است را داور میگویند. به عبارتی دیگر داور، به فردی گفته  میشود که وظیفه ی برقراری عدالت در زمین بازی فوتبال را بر عهده دارد. او مجری قانون است و برای صحیح انجام دادن این امر از تمام تلاش خود استفاده می کند و بر اساس قوانین بازی فوتبال میتواند با افراد خاطی برخورد کند. داور، وظیفه ی بسیار سخت و مشکلی را بر عهده دارد. یک داور باید برای متعادل نگه داشتن و اداره ی بازی در طول مدت ۹۰ دقیقه، یک روانشناس خوب باشد. علاوه بر داور وسط، دو کمک داور نیز او را در این راه یاری می کنند.

البته دو داور در جام جهانی در پشت دروازه بهمراه تیم داوری بودند. داور برای جریمهٔ خطای یک بازیکن فوتبال بر پایه قوانین موظف است که به سود حریف، یک ضربهٔ خطا بدهد یا به بازیکن خاطی، یک کارت زرد یا قرمز بدهد که بازیکن خاطی در چنین شرایطی باید از زمین مسابقه بیرون برود. بازیکن پس از گرفتن دو کارت زرد، از داورش کارت قرمز میگیرد. قدمت داوری فوتبال در ایران به چندین سال میرسد.



اقتدار داور


هر مسابقه بوسيله يك داور اداره می شود. او براى اجراى قوانين، نسبت به مسابقه اى كه تعيين شده، اقتدار كامل دارد.

قدرت و وظايف داور:

قدرت و وظایف داور فوتبال شامل : 
- اجراى قوانين بازى
- كنترل بازى با همكارى كمك داوران و همچنين در مواردى كه با داور چهارم قابل اجرا باشد.
- از شرايط قانونى بودن توپ (منطبق با قانون 2 - توپ بازی) مطمين باشد.
- از وسايل بازيكنان كه بايد با قانون 4 - وسایل بازیکنان منطبق باشد، اطمينان يابد.
- عمل كردن به عنوان وقت نگهدار و يادداشت كردن نتيجه بازى.
- داور با صلاحديد خود می تواند، براى هرگونه نقض قانون، مسابقه را متوقف، بحالت تعليق يا ختم كند.
- توقف، تعليق یا ختم بازى به دليل هر نوع اشكالى كه در خارج از زمين بازى اتفاق مى افتد.
- اگر بازيكنى به شدت آسيب ببيند، بازى را متوقف كرده و از خارج شدن او از زمين بازى اطمينان حاصل كند.
- اگر به عقيده داور، آسيب ديدگى بازيكن جزيى باشد، بازى را بايد ادامه داده تا توپ از بازى خارج شود.
- از خروج بازيكنى كه از زخمش خون جارى است مطمين شود و بازيكن تنها موقعى می تواند با علامت داور به بازى برگردد كه خونريزى او بند آمده باشد.
- هنگامى كه تيمى كه برروى آن خطايى صورت گرفته، از فرصت موجود سود برد، اجازه دهد كه بازى ادامه پيدا كند و چنانچه فرصت مورد انتظار در آن لحظه رخ ندهد و آوانتاژ (advantage) داده شده در همان وقت فايده اى نبخشد، داور بايد خطاى اصلى را جريمه كند.
- اگر بازيكن در يك لحظه بيشتر از يك خطا انجام داد، داور بايد او را براى خطاى شديدتر تنبيه كند.
- تنبيه انضباطى عليه بازيكنانى كه براى خطاى قابل اخطار يا اخراج مقصر هستند.
- هيچ لزومى ندارد كه داور فورا" به اين عمل اقدام كند، او می تواند وقتى كه توپ از بازى خارج شد به اين كار مبادرت ورزد.
- داور می تواند مسيولين رسمى تيم را كه رفتار غير مسيولانه اى دارند با تشخيص و صلاحديد خود از زمين بازى و اطراف آن بخارج هدايت نمايد.
- عمل كردن به نظر كمك داورارن روى حوادثى كه خود آنها را نديده است.
- مطمين شود كه شخصى بدون اجازه وارد زمين بازى نشود.
- آغاز مجدد بازى بعد از هر توقف.
- تهيه گزارش مقتضى و دادن اطلاعات لازم از موارد انضباتى بازيكنانى يا مسيولان تيم و حوادث ديگر كه قبل، در جريان و بعد از مسابقه اتفاق مى افتد.

تصميمات داور


تصميمات داور در حقيقت در ارتباط با بازى، نهايى است.
داور تنها موقعى مى تواند تصميم خود را روى حوادث تغيير دهد كه اين تصميم به نظر او و كمك داور، نادرست بوده و بازى هنوز مجددا آغاز نشده باشد.


تصميمات برد بين المللى


- تصميم 1

يك داور (يا هر جا كه مربوط به كمك داور يا داور چهارم باشد) براى موارد زير مسيول نخواهد بود: هرگونه جراحت و آسيب ديدگى بازيكن، مسيولان رسمى يا تماشاگر.
هر گونه خسارت وارده به هر نوع اموال.
هرگونه ضرر و زيان وارد به فرد، باشگاه، شركت، فدراسيون، انجمن يا هيت هاى مشابه كه ممكن است بر اثر تصميم داور كه براساس قوانين بازى يا روشهاى معمول لازم براى نگه داشتن بازى و كنترل مسابقه اتخاذ می كند بوجود آيد.
از قبيل تصميمات زير:

- تصميم در مورد اجازه يا عدم اجازه برگزارى مسابقه با توجه به شرايط زمين بازى، اطراف آن یا هوا. - تصميم در مورد نا تمام گذاشتن مسابقه، به دليل شرايط جوى.
- تصميم در رابطه با شرايط لوازم يا تجهيزات مورد استفاده در طول يك مسابقه، از جمله تيرهاى عمودى و افقى پرچم و توپ.
- تصميم در مورد فطع يا عدم قطع مسابقه بر اثر دخالت تماشاگر يا هر مسيله اى كه در جايگاه تماشاگر بوجود آيد.
- تصميم در مورد توقف يا عدم توقف بازى، براى دادن اجازه انتقال و مداوا به بازيكنان مجروح از زمين بازى.
- تصميم در مورد پافشارى در درخواست انتقال بازيكن مجروح از زمين بازى به خارج جهت مداوا. - تصميم در مورد اجازه يا عدم اجازه به بازيكن براى پوشيدن لباس يا وسايل ديگر.
- تصميم (تا آنجاييكه جزو مسيوليتهايش است) در مورد اجازه به هر فرد (از جمله مسيولان تيمها يا ورزشگاه، ماموران انتظامى، عكاسان و ساير نمايندگان رسانه ها) جهت حضور در مجاورت زمين بازى.
- هرگونه تصميم ديگرى كه ممكن است داور بر طبق قوانين بازى يا مطابق با وظايفش، براساس مقررات فيفا، كنفدراسيون، فدراسيون يا اتحاديه هاى ملى يا مقررات ليگ كه مسابقه تحت آن ضوابط برگزار می شود، اتخاذ كند.

- تصميم 2
در تورنمنتها يا مسابقاتى كه داور چهارم تعيين می شود، نقض داور و وظايف او طبق دستورالعملهاى مصوبه برد بين المللى فوتبال خواهد.

- تصميم 3
حوادثى كه با بازى ارتباط دارند، شامل بثمر رسيدن يا عدم بثمر رسيدن گل و نتيجه مسابقه، بايد در گزارش ثبت شوند.

یاسر عطارباشی بازدید : 384 دوشنبه 21 آذر 1401 زمان : 17:37 نظرات (0)

آموزش فوتسال یک آموزش تخصصی است که باید توسط یک کادر مجرب و حرفه ای انجام گیرد تا طبق اصول و بر اساس قوانین و علم روز انجام گیرد. 

باشگاه فرهنگی ورزشی توفیق اسپرت با بهره گیری از کادر فنی و مجرب در رده های سنین پایه و بزرگسال آمادگی ارائه آموزش تخصصی فوتسال را داراست. این باشگاه با در دست داشتن بیش از 10 تیم در رده سنی های مختلف امکان معرفی شما بازیکنان عزیز را به فوتسال کشور مهیا کرده است.

چرا آموزش فوتسال در مشهد با باشگاه توفیق

باشگاه توفیق با تجربه 20 ساله در حوزه آموزش فوتسال در مشهد و کسب عناوین مختلف در دسته های مختلف کشور و مشهد در رده های سنی مختلف می تواند مرجع مناسبی در جهت آموزش فوتسال در مشهد باشد.

کلاس فوتسال در مشهد

اگر دنبال یه کلاس فوتسالی هستین که به صورت حرفه ای و تخصصی فوتسال را به شما یاد دهد و در عین آموزش نظم و کار تیمی ، اخلاق را نیز در اولویت های کاری خود قرار دهد پیشنهاد ما شرکت در کلاس های آموزشی فوتسال باشگاه توفیق می باشد.

باشگاه توفیق سعی کرده برای هر رده سنی متناسب با شرایط و ویژگی های جسمی ، کلاس های متناسبی برگزار کند و این امکان را فراهم کند که بازیکنان در صورت واجد شرایط بودن و کسب امتیاز مناسب در امتحان های مختلف بتوانند امکان حضور در شرایط باشگاهی و حضور در مسابقات تراز اول کشوری را داشته باشند. برگزاری کلاس فوتسال در مشهد توسط باشگاه توفیق بوسیله مربیان لیگ برتری و دارای مدرک حرفه ای مربی گری انجام می گیرد.

کلاس دروازه بانی در مشهد 

دروازه بان یکی از مهمترین و موثرترین نقش ها را در فوتسال ایفا می کند به همین دلیل نیاز هست که یک مربی اختصاصی ، تمرین و آموزش دروازه بان را انجام دهد. باشگاه توفیق با در نظر گرفتن چند مربی آموزش دیده و مجرب در حوزه آموزش دروازه بان ، کلاس دروازه بانی اختصاصی در مشهد برگزار می نماید.

بهترین کلاس فوتسال مشهد کجاست ؟

بهترین کلاس فوتسال مشهد ، همینجاست . جای خوبی اومدی . باشگاه توفیق ، بهترین کلاس فوتسال مشهد را برای شما برگزار میکنه و تمام تلاش خودشو برای شکوفا شدن استعدادهای شما انجام میده .

تست فوتسال مشهد 

اگر تمایل دارید که در تیم های سطح اول استان و کشور در مشهد شرکت کنید و این باور را دارید که از سطح آمادگی مناسبی برخوردارید جهت تست فوتسال مشهد با ما تماس بگیرید. باشگاه توفیق همواره آمادگی جذب بازیکنان با سطح آمادگی مناسب را داراست.

امکانات آموزش فوتسال در مشهد 

باشگاه توفیق سعی میکنه با برگزاری اردوهای مختلف تفریحی مسابقاتی ، فضای شاد و با نشاطی را با رعایت اصول حرفه ای برگزاری کنه و یک محیط مناسب برای رشد و شکوفایی شما فراهم کنه. همچنین تجهیزات و لوازم مورد نیاز یک بازیکن فوتسال توسط باشگاه توفیق در اختیار شما قرار داده می شود. کیت باشگاهی ، کوله و زمین اختصاصی 

دقت کنید که تمامی تمرین ها و آموزش فوتسال در زمین اختصاصی باشگاه برگزار می شود.

تماس فوری

آموزش خصوصی فوتسال در مشهد

همچنین جهت رشد سریعتر و حرفه ای تر بازیکنان عزیز امکان برگزاری آموزش خصوصی فوتسال در مشهد نیز مهیا می باشد . 

مربی آموزش فوتسال در مشهد

مربی آموزش فوتسال علاوه بر برخورداری از شرایط مناسب فیزیکی باید از لحاظ اخلاقی نیز مورد تایید مدیریت باشگاه قرار داشته باشد. همچنین کسب مدارک عالی مربی گری از نکات مهم در انتخاب مربی آموزش فوتسال در مشهد برای باشگاه توفیق می باشد.

تمامی مربیان باشگاه توفیق بعد از انجام تست های متعدد از لحاظ اخلاقی و تحصیلات آکادمیک در جهت حضور در باشگاه انتخاب می گردند.

بهترین باشگاه آموزش فوتسال در مشهد 

باشگاه توفیق را میتوان با توجه به سابقه طولانی مدت حضور در سطح باشگاهی به عنوان بهترین باشگاه آموزش فوتسال در مشهد دانست. 

 

آموزش فوتسال بزرگسالان در مشهد 

رده سنی بزرگسالان را می توان قله پیشرفت و موفقیت در فوتسال دانست که باشگاه توفیق با در اختیار داشتن سهمیه های استانی و کشوری می تواند سکوی پرتاب شما برای ورود به رده سنی بزرگسالان باشد. جهت آموزش فوتسال بزرگسالان در مشهد با ما تماس بگیرید. 

آموزش فوتسال پایه در مشهد

با توجه به نزدیک شدن فصل گرما و ایجاد زمان بیشتر برای کودکان ، پیشنهاد ما این است که حتما در برنامه ریزی خود ، برای ورزش فوتسال کودکان خود برنامه ریزی دقیق انجام دهید.

همیشه آموزش فوتسال پایه برای کودکان و سنین پایه کاری بسیار سخت و صبورانه است. مربیان باشگاه توفیق با توجه به سابقه و اخلاق صبورانه خود در رده سنین پایه تیم های متعددی را به مسابقات مختلف ارسال کرده اند و بازیکنان بسیاری را تحویل تیم های بزرگ کشور داده و خواهند داد. در صورتی که قصد ثبت نام و تماس با مربیان باشگاه دارید از طریق لینک زیر اقدام کنید. 

آموزش فوتسال برای کودکان 

باشگاه توفیق با ایجاد یک فضای شاد و مفرح و مربیان آموزش دیده و حرفه ای ، در جهت آموزش فوتسال برای کودکان در مشهد اقدام کرده . جهت ثبت نام با ما تماس بگیرید.

باشگاه توفیق با بهره گیری از مربیان مجرب توانمندی ارائه آموزش تخصصی فوتسال پایه در مشهد را داراست. 

تماس فوری

یاسر عطارباشی بازدید : 1317 چهارشنبه 24 فروردین 1401 زمان : 10:49 نظرات (0)

الحمدلله الحمدلله الحمدلله فی کل حال

اما سومین دوره کلاس های تابستانی باشگاه توفیق باز هم با رشدی چشم گیر برگزار شد.

حضور آقا سید کاظم فیاض به عنوان مربی گلری با تجربه و فنی و با اخلاق در کنار تمرینات و همچنین استفاده از ابزار و امکانات دقیق تر و حرفه ای تر در این دوره از نکات قابل توجه بود.

این دوره در چهار رده : نوباوگان، نونهالان ،نوجوانان و همچنین کلاس تخصصی گلری برگزار گردید.

تمامی کلاس ها در روزهای زوج برگزار می گردید:

ساعت8:30 رده نوباوگان در سالن شهید عباس گواهی با مربی گری آقایان حسین عطارباشی مقدم و محمدرضا نوعی دربانی

ساعت 10:00 رده نونهالان در سالن شهید عباس گواهی با مربی گری آقایان حسین عطارباشی مقدم و ایمان محمدی

ساعت 10:00 کلاس گلری در سالن شهید ابراهیم هادی با مربی گری آقای سیدکاظم فیاض

ساعت 11:30 رده نوجوانان در سالن شهید عباس گواهی با با مربی گری آقایان حسین عطارباشی مقدم و ایمان محمدی

آدرس سالن های ورزشی در مشهد- خیابان بهشتی- جهان آرا 16 می باشد.

امسال هم نیز کلاس ها در دو شعبه ی کوهسنگی و میدان امام حسین علیه السلام برگزار شد که در شعبه ی کوهسنگی 45 نفر و شعبه ی میدان امام حسین ع 50 نفر شرکت کردند.

البته خاطرنشان میشود که کلیه کلاسهای شعبه ی میدان امام حسین علیه السلام با مربی گری آقای ایمان محمدی روبرو بود.

اما خروجی این کلاس ها و تمرینات پیروزی مقتدرانه ی باشگاه توفیق در مسابقات دسته دوم نونهالان فوتسال مشهد بود.

تیم نونهالان توفیق با پیروزی در مقابل تمامی تیم های گروه خود، با کسب 15 امتیاز کامل به عنوان تیم اول صعود کرد و در ادامه با بازی مقابل تیم های آیندگان امین در دوره نیمه نهایی و سپس پیام وحدت در فینال و پیروزی سخت مقابل این دو تیم،

قهرمان لیگ دسته دو مشهد شد.

اسامی بازیکنان تیم به ترتیب اهمیت:

محمدامین جنگی(موتور تیم)

مهدیار ولی زاده(گلر)

علیرضا فلاحتی ( بازیکن قرضی از باشگاه محراب)

امیرسجاد میری (راس بالا)

محمدرضا ظریف (فلانگ چپ)

محمدجواد کارآموز (فلانگ چپ)

محمد عبدی (راس بالا - فلانگ راست)

امیرحسین فخلعی (گلر دوم)

محمدمهدی یزدی نژآد (فلانگ چپ)

امیرحسین مهرابیان( راس بالا)

محمدامین تبادکانی

مرتضی ذوالفقاری

 

یاسر عطارباشی بازدید : 703 سه شنبه 29 بهمن 1398 زمان : 19:07 نظرات (0)

چنانچه می خواهید یک ورزش مفرح متناسب با اهداف بدنسازی و تناسب اندام خود را تجربه کنید، بنابراین باید از لباس ورزشی مناسب هم استفاده کنید. زمان ورزش کردن داشتن لباس ورزشی نه تنها باعث می شود، از ورزش کردن لذت ببرید بلکه سبب حفظ سلامتی بدن تان می شود. در این مقاله از توفیق کلاب سعی داریم مهم ترین خصوصیات لباس های ورزشی برای انتخاب لباس ورزشی مناسب را مورد بررسی قرار دهیم.

برای خرید یک لباس ورزشی مناسب با فیزیک فرد و نوع ورزش باید همه چیز را در نظر گرفت تا بتوان خرید ایده آلی را تجربه کرد. لباس های ورزشی از نظر جنس و نوع پارچه، تنوع رنگ و … دارای تنوع فراوانی می باشند. شایان ذکر است که لباس های ورزشی مانند تمامی محصولات دیگر دارای اقسام و کیفیت های مختلفی است. تولید کنندگان البسه ی ورزشی بر حسب سلیقه و قیمت و کارایی، محصولات خود را با فروش عمده ی لباس ورزشی زنانه و مردانه به دست ورزشکاران و ورزش دوستان میرسانند. در این مقاله در مورد لباس ورزشی بیشتر توضیح می دهیم.

یاسر عطارباشی بازدید : 771 پنجشنبه 23 شهریور 1396 زمان : 19:23 نظرات (0)

چگونه در فوتبال نفس کم نیاوریم ؟ یکی از سوال هایی است که همواره برای فوتبالیست ها و فوتسالیست ها مطرح می شود همچنین سوالاتی از قبیل چی بخوریم تا نفس کم نیاوریم ، چه راه هایی وجود دارد که در فوتبال نفس کم نیاوریم چه کنیم و چه کار کنیم ؟ در این مقاله قصد داریم راه های باز شدن و افزایش نفس در فوتبال و فوتسال را بررسی کنیم.

تنفس یک فرآیند خودکار است. اما فشار فیزیکی به بدن می تواند روی آن تاثیر داشته باشد. در نهایت الگوهای تنفسی ناسالمی را در شما به وجود بیاورد. مخصوصا زمانی که می دوید ممکن است نفس خود را برای مدت طولانی نگه دارید یا نفس هایی کوتاه و سریع بکشید. این موضوع باعث خستگی سریع ماهیچه ها، مخصوصا زمانی که مشغول فوتبال هستید می شود. در این مقاله در پاسخ به پرسش چکار کنیم تا در فوتبال نفس کم نیاوریم به بررسی علت این موضوع و ارائه ی راهکارهایی برای تقویت ریه می پردازیم.

قبل فوتبال چی بخوریم نفس کم نیاوریم ؟

یاسر عطارباشی بازدید : 1635 سه شنبه 06 تیر 1396 زمان : 11:25 نظرات (1)

آرسن ونگر همواره یکی از مربیان پیشگام در توسعه و پیشرفت تاکتیک‌های فوتبال بوده و به جرئت می‌توان گفت در دوران مربیگری او در آرسنال، پیشرفت‌های بسیار محسوسی در تاکتیک‌های این رشته مهیج حاصل شده است. این مربی فرانسوی در این رابطه می‌گوید: «در سال‌های اول کارم، افراد زیادی کنار تیم داشتیم که می‌توانستند به ما کمک کنند. من به‌عنوان مربی تیم گاهی اوقات به‌طور باورنکردنی حجم بسیار زیادی از داده‌ها و جزئیات مربوط به یک بازی را دریافت می‌کردم، اما آنچه حالا می‌توانم بگویم، این است که به عنوان سرمربی تیم باید تنها چهار یا پنج دسته از اطلاعاتی کارآمد را برای آنالیز انتخاب کنم.

یاسر عطارباشی بازدید : 727 جمعه 02 تیر 1396 زمان : 13:41 نظرات (0)

در این قسمت سعی می­شود تا نحوه آماده ­سازی بدن تا آنجا که امکان دارد شرح داده شود. این قسمت نه تنها می­تواند برای دروازه بان­ها مفید باشد بلکه بازیکنان در پست­های مختلف نیز از این مطالب می­توانند استفاده کنند.

دوره بندی تمرینات براساس شرایط (شرایطی مثل آمادگی پیش فصل ، حفظ توانایی و قدرت در طول فصل و آماده نگه داشتن از نظر توانایی و قدرت در تعطیلات و وقفه ها به وجود آمده)

برنامه ریزی گروهی و فردی برای تمرینات بدنسازی( تمرینات گروهی شامل تمامی بازیکنان و بر اساس شرایط تیم ، تمرینات فردی براساس شرایط بازیکن )

ریکاوری بازیکنان بعد از هر بازی

برنامه ها غذایی مرتبط با بدنسازی ( در این مورد یا باید دانش کافی را داشته باشد و یا از افراد متخصص برنامه های غذایی مورد نیاز را برای تمرینات مد نظر خود کسب کند )

برنامه ریزی جدا برای دروازه بانان و سایر بازیکنان

بدنسازی دروازه بانان فوتسال
بدنسازی دروازه بانان فوتسال
یاسر عطارباشی بازدید : 1951 شنبه 07 اسفند 1395 زمان : 20:26 نظرات (0)

سر زدن در فوتبال

سرپوش فوتبالی - سرزنی یک تکنیک در بازی فوتبال است که برای کنترل توپ با بهره‎گیری از سر به خاطر پاس دادن، شوت زدن و یا نجات دروازه انجام می شود. این حرکت میتواند در حالت ایستاده، پرش یا شیرجه انجام پذیرد. سر زدن در فوتبال تکنیکی مرسوم است و تقریباً در تمامی بازی های فوتبال به کار گرفته می شود.

یاسر عطارباشی بازدید : 1423 شنبه 07 اسفند 1395 زمان : 20:21 نظرات (0)

چمن مصنوعی چیست؟ 

این روزها زندگی اون تحرک قدیمی خودش رو از دست داده و اینقدر دور و بر ما رو وسایل و دستگاه ها پر کردن که حتی لازم نیست برای خرید لوازم خوراکی هم ازخونه خارج بشیم. میتونیم به راحتی اونا رو از طریق یک پیک آنلاین یا فروشگاه انلاین سفارش بدیم و دم در خونه تحویل بگیریم. ولی خب کم تحرکی همیشه با خودش راحتی رو به همراه نداره و خیلی از افراد دور و بر ما بخاطر همین کم تحرکی دچار اضافه وزن و به تبع آن بیماری های زیادی میشن که بهترین درمان اونا ورزش کردن هستش. هممون برای انجام انواع ورزش ها یه به سالن های ورزشی میریم یا داخل پارک یا خونه ورزش می کنیم. این روزها سالن های ورزشی رو در هر نقطه شهر یا حتی روستا ها احداث می کنن تا جوون ها بتونن در یک مکان مناسب بتونن به فعالیت های ورزشی خودشون بپردازن. در این بین استفاده از چمن مصنوعی در ورزشگاه ها اهمییت خاصی برخوردار هستش که در این مقاله قصد داریم شما رو بطور کامل با چمن مصنوعی آشنا کنیم.

چمن مصنوعی چیست؟

 

تاریخچه چمن مصنوعی

در تعریف اینکه چمن مصنوعی چیست باید بگم که چمن مصنوعی یه نوع چمن شبیه همون چمن واقعی هستش که ازش برای پوشش دادن سطوح مختلف استفاده میشه. در اصل این چمن اگه خوب و با کیفیت باشه مزیت هایی داره که استفاده از اون رو خیلی به صرفه تر میکنه. چمن مصنوعی رو جاها و مکان هایی بیشتر استفاده می کنن که چمن طبیعی اونجا خوب رشد نمیکنه یا استفاده ازش خیلی به صرفه نیست. معمولا خیلی وقت ها کاشت و نگهداری چمن طبیعی هزینه بالایی رو به همراه داره و برای حل این مشکل هم میان از این چمن استفاده می کنن.

 شاید با خودتون فکر میکنین که فقط از چمن مصنوعی تو محیط های ورزشی استفاده میشه و تو جواب باید بهتون بگم که اصلا اینطوری نیستش. بلکه این روزها از چمن مصنوعی بطور عمده توی استودیوم‌های ورزشی، زمین‌های تنیس، در مواقعی سالن های ورزشی استفاده میشه ولی استفاده از چمن مصنوعی فقط به این مکان ها ختم نمیشه و این روزها از این نوع چمن در تزیین مهد کودک‌ها و حتی تراس خانه‌ها بعنوان یک چمن تزئینی مورد استفاده قرار می گیره. خیلی وقت ها ما چمن مصنوعی رو توی محوطه های باز کافه هایی که در محیط های بازی هستن و خیلی از جاهای دیگه می بینیم. در کل امروزه چمن مصنوعی کاربرد های خیلی زیادی پیدا کردن و خیلی جاها مورد استفاده قرار می گیرن. استفاده از این چمن تو خیلی از مکان هایی که مردم برای نوشیدن یک قهوه یا چای میرن حس دلپذیری طبیعت رو میده.

تاریخچه استفاده از چمن مصنوعی

 

تاریخچه استفاده از چمن مصنوعی

در مورد اینکه اولین بار چه زمانی بوده که از چمن مصنوعی استفاده می شده؟ باید بهتون بگم که تولید چمن مصنوعی بر می گرده به اوایل دهه 1960 میلادی و تولیدش هم یک شرکتی بنام چمسترند برای اولین بار در سطح دنیا انجام داده و خودشون برای اولین بار اونو در سطح جهانی عرضه کردن. روند تولید این چمن همانند روند تولید فرش بوده. از دهه 60 تا به امروز نحوه تولید این محصول تغییرات زیادی پیدا کرده. در اصل اگه بخوام دقیق تر بهتون بگم، این پروژه اینطوری شروع شده که آخرای دهه 50 میلادی 3 شرکت امریکایی اون دوران به نام های، «صنایع مونسانتو»، «تجهیزات آزمایشگاهی آموزشی بنیاد فورد» و «شرکت چمسترند»، تصمیم می گیرن که یک پروژه‌ رو باهم اجرایی کنن و یه نوع چمن مصنوعی تولید کنن. در کل هدفشون از انجام این کار هم این بوده که یکم فضاهای شهر رو زیباترش کنن یه محیط های طبیعی مانندی رو برای بچه ها در سطح شهر فراهم کنن. این شرکت ها تو اون دوره میان واسه تولید اون چمن از تعداد زیادی سوزن استفاده میکنن که رشته‌های فیبری رو در پشت پارچه قرار می‌دادن. بعدشم از چسپ های انعطاف‌پذیری مثل پلی‌اورتان و پلی‌ونیل‌کلراید برای اتصال این فیبرها به پشت پارچه استفاده می‌کردن. جالبه بدونین که دستگاه های اونموقع می تونستن نهایتا چمن های مصنوعی به طول یک متر و عرض 4.6 متر تولید کنن.

خلاصه برای اولین بار طی سال های بعدش یعنی سال 1964، اولین چمن مصنوعی تو دنیا رو شرکت چمن گراس تو یک مدرسه ای که اسمش براون (Brown) نصب  میکنه و بعد اونم تو سال 1966، کم کم تو دنیا متوجه مفید بودن این محصول میشن و برای اولین بار ازش تو زمین بیس‌بال ورزشگاه هوستون تگزاس استفاده می کنن. حالا شاید واستون این سوال پیش بیاد که چی شد اومدن از چمن مصنوعی تو این ورزشگاه استفاده کردن؟  باید بهتون بگم که این ورزشگاه سرپوشیده بودش و نور به داخل ورزشگان نمی تابیده که چمن طبیعی بتونه خوب اونجا رشد کنه و ثانیا همچین محیطی خیلی هم مناسب بوده واسه نصب کردن یه چمن مصنوعی. اگه امروز به اون چمنی که اونموقع واسه ورزشگاه تولید شده بودش یه نگاهی بندازین در مقایسه با چمن هایی که امروزه تولید میشه خیلی ابتدایی بوده و بیشتر شبیه یه پتوی سبز نایلونی دیده می شده. ولی خب همه چیزهایی که دور برمون بودن با گذر زمان و کم کم پیشرفت کردن و هیچ چیزی رو نمی بینیم که یه دفعه ای از روز اول بهترین خودش بوده باشه. در مورد چمن مصنوعی هم تولید اونموقع اون چمن آغاز یه تغییر مثبت و خوب تو پوشش کف ورزشگاه‌ هایی که امروز می بینیم به حساب میاد.

 

 

 نکته جالب این هستش که وقتی برای اولین بار این چمن مصنوعی رو این شرکت تولید کردش خیلی زود مورد استقبال قرار گرفت و خیلی از تیم های ورزشی و حتی 32 کشور برای این شرکت درخواست می فرستن که این نوع چمن براشون تولید بشه و بفرستن براشون. این نقطه عطفی میشه برای چمن مصنوعی و بعد اون استفاده از  چمن مصنوعی حالت عمومی تری به خودش می گیره و ازش تو فضاهای دیگه ای مثل زمین بازی تنیس، حتی مهدکودک‌ها و خونه‌ها مورد استفاده قرار می گیره. تو اون دوره چمن مصنوعی تو خیلی از مدارس و مراکزی که برای تفریح درست شده بودن مورد استقبال قرار می گیره. همونطور که امروز می بینیم وقتی یک محصول یا خدمتی مورد توجه مردم قرار بگیره خیلی از شرکت های دیگه هم به سمتش کشیده میشن، بعد از موفقیت این شرکت هم، شرکت های دیگه ای هم شروع به تولید این محصول می کنن و در سرتاسر دنیا شرکت های زیادی شروع می کنن به تولید چمن مصنوعی.

 

مزایا و معایب چمن مصنوعی در ورزش فوتبال

 

اعتراض بازیکنان فوتبال به بازی کردن روی چمن مصنوعی سابقه ای چندین ساله دارد و شاید مهمترین آنها ، زمانی بود که بازیکنان فوتبال طی جام جهانی بانوان سال ۲۰۱۵ یک دعوای حقوقی برای اعاده ی حق بازی کردن روی چمن طبیعی را به رسانه ها کشاندند. با اینحال در نهایت آن بازیکنان روی چمن مصنوعی هم در آن جام جهانی بازی کردند.

با توجه به اینکه چمن مصنوعی در بسیاری از مدارس، شهرها و باشگا هها زمین اصلی انجام ورزش فوتبال است، سوال ها در مورد مزایا و معایب آن همچنان وجود دارد و تمامی فوتبال دوستان ، بازیکنان و مربیان فوتبال به دنبال یک جواب قطعی در مورد این موضوع هستند.

به مرور اما ورزشکاران شروع به گزارش مشکلات کردند. سطح چمن طبیعی برای بازی کردن بسیار سفت بود و هر گونه افتادن یا غلطیدن روی آن با ایجاد زخم در بدن بازیکنان همراه بود. طی روزهای گرم سطح آن به شدت گرم میشد. همچنین با توجه به استهلاک آن طی زمان ، تعویض آن بسیار گرانتر و سخت تر از چمن طبیعی بود.

اما عمده ی این مشکلات متعلق به نسل اول این چمن ها بود. نسل دوم این چمن ها با اضافه کردن فضای بیشتر بین فیبر ها و افزودن مواد نرمی از جنس پلی اتیلن و همچنین استفاده از لایه ای شن گونه بین الیاف چمن، سطح آنرا نرمتر و بسیار مشابه چمن طبیعی کردند. همچنین در نسل سوم این چمن ها، اضافه شدن گرانول های لاستیکی بین فیبرهای چمن ، باز هم بیشتر منجر به نرم شدن این چمن ها شد.

ایجاد تغییرات در الیاف این چمن ها همچنان ادامه دارد و چمن های جدید که برخی به آن نسل چهارم هم میگویند ، مخلوطی از شن و گرانول های لاستیکی را در الیاف چمن استفاده میکنند.

با وجود تمام این تغییرات، هنوز هم برخی ورزشکاران همچنان اعتقاد دارند بازی کردن روی چمن مصنوعی باعث افت عملکرد آنها میشود و با ایجاد زخم و آسیب های بیشتر برای آنها همراه است. و گروه دیگری از بازیکنان گزارش کرده اند که ترس آنها از آسیب دیدگی منجر میشود که با احتیاط بیشتری روی چمن طبیعی بازی کنند.

سال ۲۰۱۱ یک مطالعه ی مروری به بررسی ۲۰ مطالعه ی کوهورت آینده نگر در حوزه ی آسیب های ورزشی و ارتباط آن با نوع چمن پرداخت. ۱۶ مطالعه از بیست مطالعه نشان دادند که تفاوت میزان اسیب دیدگی درکل بسیار ناچیز است. ۸ مطالعه اشاره کرده بودند که میزان بروز آسیبب دیگی مچ پا روی چمن مصنوعی اندکی بیشتر است با این حال میزات شدت آسیب، تفاوت خاصی ندارد. با این حال آسیب های شدیدتر در بانوان بیشتر رخ میدهد.

نوع ورزش نیز در مسئله آسیب ها نقش مهمی دارد. برای مثال طی مطالعات نشان داده شده که میزان بروز آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی در ورزش راگبی در زمین های چمن مصنوعی بیشتر از چمن طبیعی است. با این حال ، چنین ارتباطی در ورزش فوتبال اصلا مشاهده نشده است.

با این وجود , رسیدن به یک نتیجه ی قطعی سخت است. حتی در مورد چمن طبیعی نوع خاک و نوع چمن همگی تاثیر گذار هستند. کیفیت چمن مصنوعی نیز به مرور زمان تقلیل می یابد. هر دو ی این چمن ها در شرایط آب و هوایی مختلف ، ویژگی های متفاوتی دارند و از همه مهمتر نوع کفش ورزشی مورد استفاده هم در این زمینه تاثیر گذار است.

مشکلات تولیدات اولیه چمن مصنوعی

 

مشکلات تولیدات اولیه چمن زمین های گلف

احتمالا هیچ کدوم از ما انتظار نداریم که تولید اولیه چمن مصنوعی بشکل بی نقصی انجام شده باشه. تو اوایل دهه هفتاد چمن های مصنوعی یه مشکلاتی داشتن که باعث شد تو تولیدشون یه بازنگری انجام بشه و بخوان ایراداتش رو برطرف کنن. یکی از مهمترین مشکلات چمن های مصنوعی اون موقع این بود که اگه افتاب بهش میخورد رنگ شون عوض می شد و کیفیت شون رو از دست می دادن. در چنین شرایطی الیافی که تو این چمن های مصنوعی استفاده شده بود کیفیت قبلی شون رو نداشتن و باید برای حل این مشکل کاری صورت می گرفت و تازه این تنها مشکل اونموقع نبود. یکی دیگه از مشکلاتی که چمن مصنوعی در دهه هفتاد میلادی داشتن این بود  که اگه بارون یا برف روی این چمن ها می بارید، آب شون داخل خود چمن می موند و از این بابت هم مشکلات زیادی درست می کردن و آخرین و مهمترین مشکلی که چمن های اونموقع داشتن لیز بودن اون ها بود که خیلی از ورزشکارا گلایه داشتن که کیفیت شون خوب نیستش و باعث میشه روی این چمن ها سر بخورن و شرکت های تولید کننده این چمن های مصنوعی اگه میخواستن محصولات شون خواهان داشته باشن باید فکری واسه این مشکلات می کردن و اونا رو حل می کردن.

یکی از دلایلی که اونموقع این مشکلات برای چمن مصنوعی بوجود اومده بود بر میگشت به این که یکسری شرکت ها واقعا جنس های بی کیفیتی تولید می کردن و باید جلوی تولید اون ها گرفته می شد و واسه حل این مشکل هم سازمان های نظارتی آمریکایی اومدن و یکسری استاندارد هایی رو واسه تولید این نوع چمن ها تعیین کردن و همه شرکت های تولید کننده رو موظف کردن که با رعایت اون استاندارد ها چمن مصنوعی تولید کنن و گر نه جلوی ادامه فعالیت هاشون گرفته می شد. این کار باعث شدش که کیفیت این چمن ها بالا بره و کم کم مشکلات قبلی شون حل یشه.

کاربرد های چمن مصنوعی تو زندگی روزمره ما

چمن های مصنوعی این روزها کاربرد های زیادی تو زندگی رمز مره مون پیدا کردن و تو خیلی از جاهای ورزشی و حتی عمومی مورد استفاده قرار می گیرن که در ادامه به چند مورد از اون ها اشاره می کنیم.

زمین های گلف

 

این روزها بازی گلف طرفدار های زیادی رو تو دنیا به سمت خودش جذب کرده. ولی خب مناطق خیلی سرد یا خیلی گرم امکان استفاده از چمن های طبیعی توشون وجود نداره و بهترین کار در این مناطق استفاده از چمن مصنوعی هستش.

چمن هایی که تو بازی گلف ازشون استفاده میشه الیافشون کاملا مجعد و گره خورده هستن و تراکم بالایی دارن. یکی از نکات مهم چمن های مصنوعی گلف تو این هستش که نباید الیاف شون به سمت خاصی جهت پیدا کنه تا حرکت توپ گلف رو هنگام بازی دچار مشکل نکنه. اگه بخوایم چند نمونه از چمن مصنوعی خوب برای گلف بهتون معرفی کنیم نمونه های زیر میتونن گزینه های خوبی باشن.

چمن مصنوعی مدل فیروزه: الیاف این مدل چمن 11 میلی متر بوده و یکی از ویژگی های خوبش قابلیت ضربه پذیری این نوع چمن هستش و رنگ سبز شاد این چمن هم زیبایی و طراوت خاصی به محیط میده.

چمن مصنوعی مگنولیا: ارتفاع الیاف تو این چمن مصنوعی 8، 10 و 13 میلی متر بوده و برای استفاده در مکانهایی با تردد بالا بسیار مناسب هستش. نوع الیاف، ارتفاع الیاف و تراکم بالاشون باعث شده که ضربه پذیری و دوام این چمن مصنوعی بالا بره و مقاومتش در برابر فشارهای فیزیکی افزایش پیدا کنه. طول عمر این چمن بسیار بالا بوده و خیلی از کارشناسا این چمن رو بادوام ‌ترین چمن مصنوعی می‌دونن.

حیاط های خانه ها

 

 

اگه حیاط خونه تون کمی بزرگ هستش و میخواین در همه فصل های سال سبز بنظر بیاد یکی از بهترین گزینه های برای شما چمن سبز هستش که باعث میشه تو همه فصل های سال حیاط خونتون بهاری به نظر بیاد.

تراس خانه ها

 

 

این روزها از جای جای فضای خونمون سعی میکنیم نهایت استفاده رو ببریم و یکی از جاهایی که میشه اونجا چمن مصنوعی گذاشت، تراس خونه ست. تو تراس ادم خیلی وقت ها میشینه چایی میخوره یا کبابی میزنه به سیخ و خلاصه مطالعه میکنه و خیلی کارهای دیگه که اگه یه چمن خوب زیر پاتون باشه رنگش و حس طبیعی بودنش میتونه فضای اونجا رو دو چندان زیبا کنه.

فرش چمنی

 

 

شاید تا حالا اینو نشنیده بودین ولی شرکت های تولید کننده فرش مصنوعی فکر همه چیو به جا من و شما کردن و حتی فرش های چمنی رو هم برای اتاق های بچه ها طراحی کردن و جالبه بدونین این فرش ها واسه بچه ها هم هیچ ضرری ندارن و به راحتی می تونن مورد استفاده قرار بگیرن.

ساخت دیوارهای چمنی

 

 

شاید با خودتون بگین چمن های مصنوعی چقدر کاربرد داشتن و ما نمیدونستیم. بله چمن مصنوعی هایی هستن که می تونین ازشون برای پوشوندن دیوار هاتون استفاده کنین و طراوت و حس خوبی به محیط دور و بر خودتون بدین.

دور استخرها

 

 

یکی دیگه از جاهایی که می تونین تو اونجا از چمن مصنوعی استفاده کنین دور و بر استخر های خونگی هستش که حس و حال فضای استخرتون رو با رنگ سبز شون میتونین بهاری کنین حتی اگه زمستان باشه.

مزیت های استفاده از چمن مصنوعی

 

 

این روزها با افزایش جمعیت و هجوم مردم به سمت شهرها استفاده از چمن های مصنوعی برای ایجاد مکان های تفریحی خیلی مورد توجه قرار گرفته و بیشتر ازش استفاده میشه. در ادامه بعضی از مزیت هایی که چمن مصنوعی دارن رو بهتون توضیح میدیم.

  • کاهش هزینه های اقتصادی

یکی از مزیت های اصلی چمن مصنوعی این هستش که دردسر های چمن های طبیعی مثل کاشت بذر و ابیاری و کود دادن و نگهداری های خاص اونا و چمن زنی و از بین بردن آفات و خیلی از دردسر های دیگه رو نداره. طبق بررسی‌های انجام شده این طور مشخص شده که هزینه‌های نگهداری چمن مصنوعی در یک بازه زمانی ده ساله چیزی در حدود 10٪ هزینه‌های چمن طبیعی است. نکته دیگه ای که باید بهش توجه کرد این هستش که چمن های طبیعی بعد هر فصل معمولا به تعمیر و جایگزینی نیازدارن در حالی که چمن های مصنوعی این مشکلات رو ندارن و از این بابت میتونه تو کاهش هزینه ها کمک خوبی به حساب بیاد.

  • بالا بودن سرعت بهره برداری

چمن های مصنوعی سرعت بهره برداری خیلی بالایی دارن که چمن های طبیعی اونو ندارن. چمن مصنوعی از همون مرحله اتمام مراحل نصبش قابل استفاده هستش که چمن های طبیعی اینطوری نیستن و یکم زمان برترن. نکته جالب دیگه این هستش بعد ابیاری و بارندگی زمین های چمن طبیعی قابل استفاده نیستن ولی چمن های مصنوعی قابل استفاده هستن.

  • کارایی بالا

یکی از مهترین مزیت های چمن مصنوعی کارایی بالاشون هستش. بطور مثال بعد اینکه یه بازی تو چمن مصنوعی انجام شد، بازم بلافاصه این قابلیت رو داره که یک بازی دیگه توش برگزار بشه. در حالی که چمن های طبیعی همچین قابلیتی رو ندارن و بعد هر بازی باید چند روزی استراحت کنن و دوباره احیا بشن تا دوباره قابل استفاده بشن. طبق نظر کارشناسا یه چمن مصنوعی تو یه سال 4000 ساعت قابلیت استفاده رو داره در حالی که این مقدار برای یه چمن طبیعی 350 ساعت هستش. یعنی یه چمن مصنوعی تقریبا تو یه سال ده برابر یه چمن طبیعی کارایی داره.

  • مقاومت بالا

یکی دیگه از واردی که میشه بهش اشاره کردش این هستش که چمن های مصنوعی مقاومت بالایی دارن و در مقابل سر خوردن و تکل ها و حرکات بازیکن ها زود اسیب نمی بینن. در حالی که چمن های طبیعی در این مورد بسیار حساس و اسیب پذیرن. البته خب اگه مناطقی که آب کمی دارن رو هم مورد بررسی قرار بدیم متوجه میشیم که چون چمن های مصنوعی اب خاصی رو مصرف نمیکنن تو این مناطق میتونن خیلی بهتر از چمن های طبیعی باشن که بخاطر گرمای هوا در چنین مناطقی به آب زیادی نیاز دارن.

کلام آخر:

چمن مصنوعی کارایی های زیادی در زندگی ما دارن و فقط به محیط های ورزشی ختم نمیشن. این روزها میتونین چمن مصنوعی رو وارد خونه خودتون هم بکنین و ازش تو تراس خونه خودتون یا حیاط خونه و کناره های استخر و خیلی از جاهای دیگه استفاده کنین و این کار بسته به سلیقه خودتون خواهد داشت. ظاهر همیشه سبز این این چمن ها باعث میشه تو فصل های پاییز و زمستون حس بهاری بودن از خونه خودتون نرفته و همچنان تو فضای خونه خودش رو نگه داره. ولی خب اصلی ترین کاربرد چمن های مصنوعی در داخل محیط های ورزشی بوده و در خیلی از مکان ها امروزه بطور وسیعی ازش استفاده میشه. امیدواریم این مقاله مطالبی رو که در مورد چمن مصنوعی لازم داشتین رو در اختیار شما قرار داده باشه و اطلاعاتی که در این زمینه می خواستین رو بدست اورده باشین.

یاسر عطارباشی بازدید : 650 سه شنبه 24 شهریور 1394 زمان : 13:05 نظرات (0)

تکنولوژی تشخیص عبور توپ از خط دروازه یا گل لاین  Goal-line technology چیست؟


تکنولوژی تشخیص عبور توپ از خط دروازه  فوراً تعیین می کند که آیا کل توپ از خط دروازه عبور کرده است یا خیر. فن آوری خط دروازه از زمانی که برای اولین بار در سال 2014 به کار گرفته شد، همچنان به عنوان یک عنصر اصلی در دنیای فوتبال باقی مانده است.

تکنولوژی خط دروازه چگونه کار می کند؟


این فناوری باید به وضوح نشان دهد که آیا توپ به طور کامل از خط عبور کرده است یا خیر. این اطلاعات به داور در تصمیم گیری نهایی کمک خواهد کرد. اطلاعات در عرض یک ثانیه ارسال می شود که پاسخ فوری داور را تضمین می کند. فقط مسئولان مسابقه سیگنال را روی ساعت های خود دریافت می کنند. این سیستم از 14 دوربین پرسرعت نصب شده بر روی سکوی ورزشگاه/زیر سقف استفاده می کند. داده های دوربین ها برای ایجاد یک انیمیشن سه بعدی استفاده می شود تا تصمیم را برای هواداران در تلویزیون و روی صفحه غول پیکر داخل استادیوم تجسم کند.

فناوری تشخیص گل چگونه تست شد؟


IFAB در 5 ژوئیه 2012 تصمیم گرفت که استفاده بالقوه از فناوری خط هدف در قوانین بازی اجرا شود و یک روش صدور گواهینامه باید کیفیت سیستم های فناوری خط هدف را کنترل کند. تمام استادیوم های مسابقات قبل از شروع مسابقات توسط یک مؤسسه آزمون مستقل آزمایش می شوند. علاوه بر این، داور قبل از شروع هر مسابقه سیستم را بررسی می کند تا ببیند آیا روشن شده و به درستی کالیبره شده است یا خیر.

یاسر عطارباشی بازدید : 618 جمعه 14 آذر 1393 زمان : 18:40 نظرات (0)
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 308
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 75
  • آی پی دیروز : 158
  • بازدید امروز : 718
  • باردید دیروز : 429
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 38
  • بازدید هفته : 1,147
  • بازدید ماه : 11,455
  • بازدید سال : 95,541
  • بازدید کلی : 473,112