loading...

باشگاه فرهنگی ورزشی توفیق

پلی میکر یا بازی ساز کیست ؟ به بازیکنی که طراح و پی ریزی کننده اصلی حمله های تیم است و معمولاً مشغول بازی در میانه زمین است؛ بازی ساز یا پلی میکر در فوتبال میگویند. بازی سازها، آزادی عمل زیادی در محد

پلی میکر یا بازی ساز کیست ؟

به بازیکنی که طراح و پی ریزی کننده اصلی حمله های تیم است و معمولاً مشغول بازی در میانه زمین است؛ بازی ساز یا پلی میکر در فوتبال میگویند. بازی سازها، آزادی عمل زیادی در محدوده میانی زمین دارند و معمولاً بازی آن ها از نظر تماشاگران، جذاب است. از ویژگی هایی یک بازی ساز خوب می توان به مهارت پاس دادن، قدرت تصمیم گیری، هوش تاکتیکی، تحرک و خونسردی توأم با تسلط اشاره کرد.

فدراسیون بین المللی از سال ۲۰۰۶، جایزه بهترین بازیساز سال جهان را تعيين می کند و امار فوتبال به یکی از بازیکنانی اهدا می شود که در زمینه بازیسازی، بهترین عملکرد را داشته باشد.

انواع بازی سازها

در ابتدای شکل گیری فوتبال، ترکیب های مختلفی از میان هرج و مرج حاکم بر بازی، راه خود را باز می کردند. درواقع به مهاجمین ِعقب کشیده ای، بازیساز می گفتند که موظف بودند توپ را از هافبک های کناری به مهاجمین نوک یا بال انتقال دهند. در ادامه با انواع بازی سازها اشنا شوید:

* بازی ساز عقب نشین:

بازیکنان فوتبال ایتالیا که نوع مدرن تری از بازی سازها محسوب میشوند، رجیستا نام دارند. یک رجیستا بازی تیمش را از جایی در عقب زمین، می گرداند و باید بتواند پاس های کوتاه و صحیح زیادی را ارسال کند. وظایف دفاعی رجیستا، متعادل میباشد و او به حمایت یک هافبک دفاعی قوی در کنار خود نیاز دارد. به این جهت، بازیکنانی نظیر آندره آ پیرلو و ژاوی یا محسن مسلمان و سروش رفیعی در فوتبال ایران، نمونه ای از رجیستا محسوب میشوند.

بازیساز در فوتبال معمولاً در میانه زمین بازی می‌کند

* هافبک میانی بازی ساز:

زاویه دید هافبک میانی بازی ساز در عقب زمین، نسبت به زمین و بازیکنان، بهتر است و شماره ۱۰ تیم، وظیفه ایجاد برتری نفری در دفاع و حمله را بر عهده دارد. عموما هافبک های میانی به ایفای نقش، در نقش هافبک بازی ساز می پردازند.

* پست شماره ۱۰:

بیشتر بازیکنانی که در گذشته بازی سازی میکردند، به عنوان هافبک هجومی یا اصطلاحا شماره ۱۰ سنتی محسوب میشدند. در اصطلاح فوتبال ایتالیا، به چنین بازیکنانی تری کوآرتیستا میگویند. وظیفه ی چنین بازیکنانی در سال های اخیر، این بود که به صورت مهاجم کاذب یا مهاجم دوم در پشت سر مهاجم، توپ را در منطقه هافبک تحویل بگیرند و آن را به جلو ببرند.

* بازیساز پیشرفته:

نقش بازیساز پیشرفته در پست­های هافبک میانی، هافبک میانی تهاجمی، هافبک تهاجمی چپ و هافبک تهاجمی راست می باشد.

رجیستا در فوتبال کیست ؟

هافبک های بازیساز بطور کلی در سه ناحیه بکار گرفته میشوند. رجیستا اولین نوع بازیساز می باشد.در واقع رجیستا واژه ای ایتالیایی به معنی مدیر است. رجیستا نسبت به سایر هافبکها در عقبترین خط یا به عبارتی دیگر در فضایی بین مدافعین و هافبکهای مجاور بازیسازی میکند. نخستین بازیکنی که توپ را از مدافعین یا هافبک تخریبی دریافت می کند و فضاها را با دید خوب و پاسهای دقیق یافته و در آن فضا هم تیمیها را صاحب توپ می کند،   رجیستا می باشد. بنابراین رجیستا به دوندگی زیاد نیاز ندارد ولی نوع بازی او، به هوش و قدرت تصمیم گیری بالایی نیاز دارد.

پس از پخش توپ و آغاز حملات، رجیستا به جلو می رود و به حمله اضافه میشود تا با خلاقیت، بتواند قدرت پیش بینی مسیر توپ و دید بسیار عالی خود از توپهای برگشتی را استفاده کند و با یافتن بهترین فضای ممکن و صاحب توپ کردن هم تیمی در آن فضا موج بعدی حملات را پایه ریزی کند. رجیستاها علاوه بر آن معمولاً به علت هوش ذاتی بالا و قابلیت بالای پیش بینی جریان بازی که دارند، می توانند در قطع توپهای حریف نیز مؤثر واقع شوند. باتوجه به تکامل تاکتیکی فوتبال، معمولاً در فوتبال نوین در کنار رجیستا یک هافبک دونده یا تخریبی بازی می کند تا برای رجیستا فضای کافی را فراهم آورده و از پرس شدید بازیکنان حریف در امان بماند، همینطور بتواند مسئولیت وظایف دفاعی را بر عهده بگیرد و در درگیریها و تخریب بازی حریف مشارکت کند تا به نحو احسن رجیستا به بازیسازی بپردازد.

یک رجیستا از جایی در عقب زمین، بازی تیمش را می‌گرداند

رجیستا در نزدیکی خط دفاعی خودی مستقر می شود ولی از همان منطقه به کارگردان اصلی حملات تیم تبدیل می شود. در عین این که در نبردهای هوایی و در فاز دفاعی و قطع توپ مشارکت می کند، می تواند پاس های کلیدی کوتاه و بلند ارسال کند و بهترین گزینه را با قدرت بازیخوانی ویژه، برای پاس دادن انتخاب کند. یک رجیستا زمانی خوب است که صرفاً به ارسال پاس کلیدی اکتفا نکند و با اضافه شدن به خط حمله در مواقع مناسب، خودش را در موقعیت گلزنی قرار دهد. رجیستا بیشتر به جلو حرکت می­کند و در اثرگذاری بر روی بازی در یک سوم نهایی زمین بسیار تواناتر است. بطور کلی خط هافبک، با حضور رجیستا به سه شکل چیده می شود که عبارتست از:

  • یک رجیستا و یک تخریبی.

وظایف و خصوصیات یک رجیستا

نوع مدرن تر بازیسازها، بازیکنانی هستند که در فوتبال ایتالیا رجیستا نامیده می شوند. یک رجیستا بازی تیمش را از جایی در عقب زمین، می گرداند و باید توانایی داشته باشد که پاس های کوتاه زیاد( و همینطور صحیح) ارسال کند. رجیستا دارای وظایف دفاعی متعادلی هستند و در کنار خود به حمایت یک هافبک دفاعی قوی نیاز دارند. از ویژگی های یک بازی ساز خوب می توان به مهارت هایی مثل پاس دادن، قدرت تصمیم گیری، هوش تاکتیکی، تحرک و خونسردی توأم با تسلط اشاره کرد.  

لیست برندگان جایزه بهترین بازیساز یا پلی میکر سال 

سال نام بازیکن ملیت باشگاه
2006 زین الدین زیدان فرانسه رئال مادرید
2007 ریکاردو کاکا برزیل آث میلان
2008 ژاوی اسپانیا بارسلونا
2009 ژاوی اسپانیا بارسلونا
2010 ژاوی اسپانیا بارسلونا
2011 ژاوی اسپانیا بارسلونا
2012 آندرس اینیستا اسپانیا بارسلونا
2013 آندرس اینیستا اسپانیا بارسلونا
2014 تونی کروس آلمان بایرن مونیخ / رئال مادرید
2015 لیونل مسی آرژانتین بارسلونا
2016 لیونل مسی آرژانتین بارسلونا
2017 لیونل مسی آرژانتین بارسلونا
2018 لوکا مودریچ کرواسی رئال مادرید
2019 لیونل مسی آرژانتین بارسلونا
2020 کوین دی بروین بلژیک منچسترسیتی
2021 کوین دی بروین بلژیک منچسترسیتی

لیست بهترین بازیسازهای جهان در دهه 10 میلادی

همچنین فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال، رده‌بندی بهترین بازیسازهای جهان در دهه 10 میلادی را منتشر کرد و لیونل مسی با فاصله‌ای نجومی نسبت به آندرس اینیستا در صدر لیست قرار گرفت. لوکا مودریچ، کوین دی بروین و تونی کروس نیز در جایگاه‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند.

نام بازیکن ملیت امتیاز
لیونل مسی آرژانتین 174
آندرس اینیستا اسپانیا 127
لوکا مودریچ کرواسی 113
کوین دی بروین بلژیک 103
تونی کروس آلمان 90
ادن هازارد بلژیک 77
نیمار برزیل 71
مسوت اوزیل آلمان 69
آندره آ پیرلو ایتالیا 63
یحیی توره ساحل عاج 60
ژاوی اسپانیا 55
کریستیانو رونالدو پرتغال 54
داوید سیلوا اسپانیا 52
هامس رودریگز کلمبیا 42
باستین شواین اشتایگر آلمان 40
کریستین اریکسن دانمارک 38
ریاض محرز الجزایر 38
پل پوگبا فرانسه 35
تیاگو آلکانتارا اسپانیا 33
ایسکو اسپانیا 25
یاسر عطارباشی بازدید : 174 دوشنبه 09 بهمن 1402 زمان : 19:08 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 306
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 187
  • بازدید امروز : 31
  • باردید دیروز : 499
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 47
  • بازدید هفته : 4,093
  • بازدید ماه : 9,820
  • بازدید سال : 93,906
  • بازدید کلی : 471,477