loading...

باشگاه فرهنگی ورزشی توفیق

آموزش مربی

چیپ (Chip) اصطلاحی است که شاید بارها از زبان گزارشگران فوتبال شنیده باشید. اما آیا می‌دانید این واژه به چه معنا است و چه کاربردی دارد؟

به گزارش توفیق کلاب ، چیپ یکی از اصطلاحات رایج ورزش فوتبال است که امروزه با پیشرفت این رشته ورزشی، بسیار پرکاربرد شده است و بستگی به موقعیتی دارد که بازیکن صاحب توپ و دروازه بان در آن قرار می گیرند باید از آن استفاده شود.

یاسر عطارباشی بازدید : 136 جمعه 18 اسفند 1402 زمان : 11:18 نظرات (0)

نقش یک مهاجم فوتبال در زمین چیست و چطور می توان به یک مهاجم فوتبال مناسب و حرفه ای تبدیل شد ؟ در ادامه قصد داریم برخی تمرینات مناسب برای یک مهاجم هدف در فوتبال را بررسی کنیم.

یاسر عطارباشی بازدید : 136 شنبه 14 بهمن 1402 زمان : 19:56 نظرات (0)

در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی ها و وظایف یک پلی میکر یا بازی ساز بپردازیم و در ادامه برترین بازی سازهای دنیا تا امروز را بررسی کنیم.

یاسر عطارباشی بازدید : 180 دوشنبه 09 بهمن 1402 زمان : 19:08 نظرات (0)

سانتر کردن یکی از مهم ترین مهارت ها در فوتبال است. سانتر کردن پاس بلند و دقیق به داخل محوطه جریمه حریف است که هدف آن ایجاد موقعیت گلزنی برای هم تیمی ها است. سانتر کردن می تواند با هر دو پا و همچنین با سر انجام شود.

یاسر عطارباشی بازدید : 109 یکشنبه 01 بهمن 1402 زمان : 18:06 نظرات (0)

کاربرد هتریک که نوعی اصطلاح ورزشی شناخته میشود؛ برای بازی فوتبال میباشد و معمولاً بازیکن با استفاده از آن در یک بازی به ۳ گل دست می یابد؛ یعنی اگر بازیکنی ۳ گل را در یک بازی بزند، اصطلاحا هت تریک کرده است. همچنین کسی که بتواند ۳ پیروزی و قهرمانی پیاپی را به دست آورد؛ هت تریک کرده است.

هتریک چیست؟

هتریک (به انگلیسی: Hat trick) ‏ یک اصطلاح ورزشی است که دستیابی به موفقیت، امتیاز یا گل در ۳ بار که معمولا متوالی یا پیاپی هستند، گفته می‌شود. این کلمه نخستین بار در ورزش کریکت، برای توصیف بازی‌های خوب اچ‌اچ استفنسن، بازیکن انگلیسی در سال ۱۸۵۸ و نخستین بار در سال ۱۸۷۸ در منابع چاپی به کار رفت.

معنی هتریک از دیگر ابعاد:

  • ترفند کلاه
  • سه‌ گله
  • فن ‌کوب
  • ترفند تردستان
  • چشم بندی
  • شعبده
  • شیرین کاری
  • گل کاشت

تقریباً یک هتریک در هر ۳۰۰ بازی فوتبال اتفاق می افتد. بازیکن سابق تیم انگلی به نام تامی روس، رکورد سریعترین هتریک جهان را دارد. او دربرابر تیم Naim County در سال ۱۹۶۴ توانست سه گل را در ۹۰ ثانیه به ثمر برساند.

تاریخچه هتریک

نخستین بار در ورزش کریکت، از واژه هت تریک برای تعریف بازی های عالی ایچ ایچ استفنسن، بازیکن انگلیسی در سال ۱۸۵۸ استفاده شد و در سال ۱۸۷۸ از این واژه برای نخستین بار در منابع چاپی، استفاده شد. سادیو مانه در بازی “ساوتهمپتون- استون ویلاً در طول مدت ۱۷۶ ثانیه توانست سریع ترین هتریک فوتبال را دربرابر استون ویلا انجام دهد.

یاسر عطارباشی بازدید : 117 یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 زمان : 16:43 نظرات (0)

یکی از مهارت هایی که بازیکن فوتبال باید در آن مسلط باشد مهارت حمل توپ در فوتبال می باشد که به روش های مختلفی انجام می گیرد و هر بازیکن متناسب با شرایط و توانایی بدنی یا استیل مختص به خود می تواند از یکی از روش های حمل توپ استفاده کند.

حمل توپ در فوتبال به چند صورت، امکان پذیر است که از آن ها می توان به حمل توپ با روی پا، بیرون پا، داخل پا، کف و حتی پشت پا اشاره کرد. حمل توپ با پشت پا معمولاً نسبت به بقیه موارد، کم تر در فوتبال استفاده میشود.

بازیکن در زمانی که نیازمند سرعت است و قصد حمل توپ با بالاترین سرعت ممکن را دارد باید از قسمت روی پا استفاده کند ولی در زمان قرار گرفتن مدافع در کنار بازیکن حمل کننده توپ، بهتر است که بازیکن، توپ را با بیرون یا داخل پا به منظور دور نگه داشتنش از مدافع حمل کند. دقت کنید که در زمانی که توپ، حرکت میکند؛ نباید تحت هیچ شرایطی از پای بازیکن جدا شود؛ یعنی در اصطلاح باید توپ به پای بازیکن، چسبیده باشد! همچنین حرکت بازیکن باید به نحوی باشد که سرش رو به بالا باشد و نسبت به محیط اطرافش( آگاهی محیطی) دید کاملی داشته باشد.

زمينه سازي براي آموزش مهارتهاي فوتبال به خصوص تكنيك ها و مهارتهاي انفرادي نيازمند آماده سازي شرايط بدني در بازيكنان و به خصوص كودكان ميباشد كه مقدمه براي بهبود مهارتها در كودكان است . از سوي ديگر آماده نگه داشتن و افزايش مهارت در كار با توپ نيز نكته اي بر تمرينات تخصصي خواهد داشت .

حركتهاي پا به توپ ، چرخش و جا گذاشتن كنزها نمونه اي از تمريناتي هستند كه به بهبود كيفيت حمل توپ مي انجامد . تنوع در اينگونه تمرينات نه تنها باعث ميشود تا بازيكن كمتر احساس خستگي كند ، بلكه بازيكن شرايط مختلف حمل توپ را تجربه خواهد كرد ، از سوي ديگر اين تمرينات باعث تقويت قواي ساق هاي پا خواهد شد .

آموزش حمل توپ در فوتبال

در فیلم زیر می توانید مراحل مختلف و روش های حمل توپ در فوتبال را مشاهده کنید.


    یاسر عطارباشی بازدید : 911 دوشنبه 17 بهمن 1401 زمان : 19:46 نظرات (0)

    داور فوتبال چه کسی است ؟

    داور که به عنوان قاضی بی طرف بازی به حساب می رود از مهمترین و تاثیر گذارترین افراد در یک رقابت فوتبال است.

    فردی که ناظر بر روند اجرای قوانین فوتبال در بازی فوتبال است را داور میگویند. به عبارتی دیگر داور، به فردی گفته  میشود که وظیفه ی برقراری عدالت در زمین بازی فوتبال را بر عهده دارد. او مجری قانون است و برای صحیح انجام دادن این امر از تمام تلاش خود استفاده می کند و بر اساس قوانین بازی فوتبال میتواند با افراد خاطی برخورد کند. داور، وظیفه ی بسیار سخت و مشکلی را بر عهده دارد. یک داور باید برای متعادل نگه داشتن و اداره ی بازی در طول مدت ۹۰ دقیقه، یک روانشناس خوب باشد. علاوه بر داور وسط، دو کمک داور نیز او را در این راه یاری می کنند.

    البته دو داور در جام جهانی در پشت دروازه بهمراه تیم داوری بودند. داور برای جریمهٔ خطای یک بازیکن فوتبال بر پایه قوانین موظف است که به سود حریف، یک ضربهٔ خطا بدهد یا به بازیکن خاطی، یک کارت زرد یا قرمز بدهد که بازیکن خاطی در چنین شرایطی باید از زمین مسابقه بیرون برود. بازیکن پس از گرفتن دو کارت زرد، از داورش کارت قرمز میگیرد. قدمت داوری فوتبال در ایران به چندین سال میرسد.



    اقتدار داور


    هر مسابقه بوسيله يك داور اداره می شود. او براى اجراى قوانين، نسبت به مسابقه اى كه تعيين شده، اقتدار كامل دارد.

    قدرت و وظايف داور:

    قدرت و وظایف داور فوتبال شامل : 
    - اجراى قوانين بازى
    - كنترل بازى با همكارى كمك داوران و همچنين در مواردى كه با داور چهارم قابل اجرا باشد.
    - از شرايط قانونى بودن توپ (منطبق با قانون 2 - توپ بازی) مطمين باشد.
    - از وسايل بازيكنان كه بايد با قانون 4 - وسایل بازیکنان منطبق باشد، اطمينان يابد.
    - عمل كردن به عنوان وقت نگهدار و يادداشت كردن نتيجه بازى.
    - داور با صلاحديد خود می تواند، براى هرگونه نقض قانون، مسابقه را متوقف، بحالت تعليق يا ختم كند.
    - توقف، تعليق یا ختم بازى به دليل هر نوع اشكالى كه در خارج از زمين بازى اتفاق مى افتد.
    - اگر بازيكنى به شدت آسيب ببيند، بازى را متوقف كرده و از خارج شدن او از زمين بازى اطمينان حاصل كند.
    - اگر به عقيده داور، آسيب ديدگى بازيكن جزيى باشد، بازى را بايد ادامه داده تا توپ از بازى خارج شود.
    - از خروج بازيكنى كه از زخمش خون جارى است مطمين شود و بازيكن تنها موقعى می تواند با علامت داور به بازى برگردد كه خونريزى او بند آمده باشد.
    - هنگامى كه تيمى كه برروى آن خطايى صورت گرفته، از فرصت موجود سود برد، اجازه دهد كه بازى ادامه پيدا كند و چنانچه فرصت مورد انتظار در آن لحظه رخ ندهد و آوانتاژ (advantage) داده شده در همان وقت فايده اى نبخشد، داور بايد خطاى اصلى را جريمه كند.
    - اگر بازيكن در يك لحظه بيشتر از يك خطا انجام داد، داور بايد او را براى خطاى شديدتر تنبيه كند.
    - تنبيه انضباطى عليه بازيكنانى كه براى خطاى قابل اخطار يا اخراج مقصر هستند.
    - هيچ لزومى ندارد كه داور فورا" به اين عمل اقدام كند، او می تواند وقتى كه توپ از بازى خارج شد به اين كار مبادرت ورزد.
    - داور می تواند مسيولين رسمى تيم را كه رفتار غير مسيولانه اى دارند با تشخيص و صلاحديد خود از زمين بازى و اطراف آن بخارج هدايت نمايد.
    - عمل كردن به نظر كمك داورارن روى حوادثى كه خود آنها را نديده است.
    - مطمين شود كه شخصى بدون اجازه وارد زمين بازى نشود.
    - آغاز مجدد بازى بعد از هر توقف.
    - تهيه گزارش مقتضى و دادن اطلاعات لازم از موارد انضباتى بازيكنانى يا مسيولان تيم و حوادث ديگر كه قبل، در جريان و بعد از مسابقه اتفاق مى افتد.

    تصميمات داور


    تصميمات داور در حقيقت در ارتباط با بازى، نهايى است.
    داور تنها موقعى مى تواند تصميم خود را روى حوادث تغيير دهد كه اين تصميم به نظر او و كمك داور، نادرست بوده و بازى هنوز مجددا آغاز نشده باشد.


    تصميمات برد بين المللى


    - تصميم 1

    يك داور (يا هر جا كه مربوط به كمك داور يا داور چهارم باشد) براى موارد زير مسيول نخواهد بود: هرگونه جراحت و آسيب ديدگى بازيكن، مسيولان رسمى يا تماشاگر.
    هر گونه خسارت وارده به هر نوع اموال.
    هرگونه ضرر و زيان وارد به فرد، باشگاه، شركت، فدراسيون، انجمن يا هيت هاى مشابه كه ممكن است بر اثر تصميم داور كه براساس قوانين بازى يا روشهاى معمول لازم براى نگه داشتن بازى و كنترل مسابقه اتخاذ می كند بوجود آيد.
    از قبيل تصميمات زير:

    - تصميم در مورد اجازه يا عدم اجازه برگزارى مسابقه با توجه به شرايط زمين بازى، اطراف آن یا هوا. - تصميم در مورد نا تمام گذاشتن مسابقه، به دليل شرايط جوى.
    - تصميم در رابطه با شرايط لوازم يا تجهيزات مورد استفاده در طول يك مسابقه، از جمله تيرهاى عمودى و افقى پرچم و توپ.
    - تصميم در مورد فطع يا عدم قطع مسابقه بر اثر دخالت تماشاگر يا هر مسيله اى كه در جايگاه تماشاگر بوجود آيد.
    - تصميم در مورد توقف يا عدم توقف بازى، براى دادن اجازه انتقال و مداوا به بازيكنان مجروح از زمين بازى.
    - تصميم در مورد پافشارى در درخواست انتقال بازيكن مجروح از زمين بازى به خارج جهت مداوا. - تصميم در مورد اجازه يا عدم اجازه به بازيكن براى پوشيدن لباس يا وسايل ديگر.
    - تصميم (تا آنجاييكه جزو مسيوليتهايش است) در مورد اجازه به هر فرد (از جمله مسيولان تيمها يا ورزشگاه، ماموران انتظامى، عكاسان و ساير نمايندگان رسانه ها) جهت حضور در مجاورت زمين بازى.
    - هرگونه تصميم ديگرى كه ممكن است داور بر طبق قوانين بازى يا مطابق با وظايفش، براساس مقررات فيفا، كنفدراسيون، فدراسيون يا اتحاديه هاى ملى يا مقررات ليگ كه مسابقه تحت آن ضوابط برگزار می شود، اتخاذ كند.

    - تصميم 2
    در تورنمنتها يا مسابقاتى كه داور چهارم تعيين می شود، نقض داور و وظايف او طبق دستورالعملهاى مصوبه برد بين المللى فوتبال خواهد.

    - تصميم 3
    حوادثى كه با بازى ارتباط دارند، شامل بثمر رسيدن يا عدم بثمر رسيدن گل و نتيجه مسابقه، بايد در گزارش ثبت شوند.

    یاسر عطارباشی بازدید : 384 دوشنبه 21 آذر 1401 زمان : 17:37 نظرات (0)

    یکی از پارامترهایی که می تواند در موفقیت تیم و بازیکن های فوتسال موثر باشد میزان سرعت و شتاب بازیکن در استارت های من تو من و همچنین میزان چابکی بازیکن در عملکرد حمله و دفاع می باشد که در مسابقات و صحنه های حساس ، تیمی موفق خواهد بود که از بازیکنان با کیفیت تر و آماده تری بهره بگیرد.

    در نمونه تمرین زیر که با هدف افزایش سرعت و شتاب و میزان چابکی بازیکنان تنظیم شده و در جهت تقویت عضلات در حرکت با توپ و یا گرفتن توپ از حریف تنظیم شده است.

    دانلود مقاله تمرین افزایش سرعت و چابکی بازیکن

    فیلم آموزشی تمرین چابکی در فوتسال

    در فیلم زیر شما می توانید نحوه افزایش چابکی و گرم کردن بازیکنان فوتسال را مشاهده کنید.

    یاسر عطارباشی بازدید : 860 سه شنبه 08 آبان 1397 زمان : 16:00 نظرات (0)

    در این بین رسانه های زیادی هم سراغ سوژه هایی می روند که عمومیت بیشتری داشته باشد؛ برترین بازیکن های سال، جوان ترین بازیکنان سال و … در این بین کمتر توجهی به مربیان فوتبال می شود. اصولا کارهای مربیان حالا از تاکتیک هایشان گرفته تا دستمزدشان کمتر در دید عموم قرار می گیرد. به رغم این موضوع حالا سایت مارکتنیگ و برزیلی “Pluriconsultaria” در مطلبی به سراغ مربیان فوتبال در دنیا رفته و بررسی کرده در بین تیم های دنیا کدام مربیان بیشترین دستمزد را می گیرند.

    همه جا پخش شده اند؛ از لیگ های معتبری مثل بوندس لیگا و لیگ برتر انگلیس گرفته تا کشورهایی که کمتر حرفی برای گفتن در عرصه حرفه ای فوتبال دارند. نکته قابل توجه این است که برخی از مربیان بیشتر از بازیکنانی که برای تیمشان جذب کرده اند دستمزد می گیرند! موردی که حداقل در سال های اخیر در سطح اول فوتبال دنیا کمتر دیده شده است.

    یاسر عطارباشی بازدید : 694 سه شنبه 08 آبان 1397 زمان : 15:37 نظرات (0)

    آرسن ونگر همواره یکی از مربیان پیشگام در توسعه و پیشرفت تاکتیک‌های فوتبال بوده و به جرئت می‌توان گفت در دوران مربیگری او در آرسنال، پیشرفت‌های بسیار محسوسی در تاکتیک‌های این رشته مهیج حاصل شده است. این مربی فرانسوی در این رابطه می‌گوید: «در سال‌های اول کارم، افراد زیادی کنار تیم داشتیم که می‌توانستند به ما کمک کنند. من به‌عنوان مربی تیم گاهی اوقات به‌طور باورنکردنی حجم بسیار زیادی از داده‌ها و جزئیات مربوط به یک بازی را دریافت می‌کردم، اما آنچه حالا می‌توانم بگویم، این است که به عنوان سرمربی تیم باید تنها چهار یا پنج دسته از اطلاعاتی کارآمد را برای آنالیز انتخاب کنم.

    یاسر عطارباشی بازدید : 727 جمعه 02 تیر 1396 زمان : 13:41 نظرات (0)

     سرمربی فوتبال کیست ؟

    سرمربی فوتبال چه کسی است و چه وظایفی بر عهده دارد ؟

    سرمربی فوتبال (Football Manager) یکی از نقش های مهم تیم فوتبال است و وظایفی من جمله چیدن بازیکنان در زمین و تنظیم تمرینات بازیکنان فوتبال را برعهده دارد و بدون آن، تیم فوتبال ناقص است.

    سرمربی فوتبال باید دانش های فرا گرفته را به ورزشکاران خود منتقل کند، تا از این طريق بتواند ورزشکاران ماهری را وارد عرصه فوتبال نماید.

    به صورت کلی سرمربی فوتبال در چهار رده بندی اصلی تقسیم بندی می گردد 

    • سرمربی فوتبال رده بزرگسالان
    • سرمربی فوتبال رده زیر 21 سال 
    • سرمربی فوتبال رده زیر 15 سال 
    • سرمربی فوتبال رده زیر 12 سال 

    چهار بخش اصلی که یک سرمربی فوتبال باید بدان توجه کند شامل : 

    • آمادگی ذهنی و روانی
    • تاکتیک 
    • تکنیک 
    • آمادگی بدنی یا جسمانی

    یاسر عطارباشی بازدید : 1620 دوشنبه 29 شهریور 1395 زمان : 22:16 نظرات (0)

    دروازه بان در فوتسال یکی از مهمترین و کلیدی ترین نقش ها را ایفا می کند به نحوی که در تمامی تیم ها یک مربی جداگانه برای آموزش دروازه بان قرار داده می شود که علاوه بر آموزش های تخصصی و کلیدی در جهت بدنسازی دروازه بان و چابکی ، باید تمرین های ویژه ای انجام گیرد . 

    همانطور که گفتیم دروازه بان فوتسال یک پست تخصصی است که حتی شرایط آماده سازی و روحی روانی خاص خودش را دارد قبلا در مورد بدنسازی دروازه بان فوتسال صحبت کرده ایم در این مقاله قرار است د ر مورد تکنیک های دروازه بانی فوتسال خصوص تکنیکهای پایه و آموزش دروازه بانی فوتسال صحبت کنیم

     یک دروازه بان مطمئن و کامل دروازه بانی است که آگاهی و شناخت مناسبی نسبت به کلیه تکنیک ها داشته و قادر باشد تا کلیه ی این تکنیک ها را در شرایط خاص مسابقه اجرا نماید و مهم تر از همه این که قابلیت تشخیص را داشته باشد که در مواجهه با حمله تیم حریف، هنگام شوت و … از چه تکنیکی استفاده کند به عنوان مثال، موقع شوت زده شده توسط بازیکن حریف، ثابت باشد.

    یاسر عطارباشی بازدید : 2421 جمعه 18 تیر 1395 زمان : 19:33 نظرات (1)

    برای فوتبال به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

    یک بازیکن فوتبال دارای لوازمی می باشد که بصورت استاندارد باید این موارد را دارا باشد .

    وسایل بازیکن فوتبال عبارتند از:

    1 -پیراهن

    2 -شورت

    3 -جوراب ساق بلند

    4 -محافظ ساق

    5 -کفش

    بازیکنی که براي تکمیل وسایل زمین را ترك کرده براي ورود به زمین حتماً باید توپ خارج از بازي باش

    سفارش لباس فوتبالی در سراسر کشور توسط توفیق اسپرت انجام می گیرد . 

    یاسر عطارباشی بازدید : 2348 پنجشنبه 27 خرداد 1395 زمان : 2:08 نظرات (0)
    اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 309
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 108
  • آی پی دیروز : 158
  • بازدید امروز : 759
  • باردید دیروز : 429
  • گوگل امروز : 12
  • گوگل دیروز : 38
  • بازدید هفته : 1,188
  • بازدید ماه : 11,496
  • بازدید سال : 95,582
  • بازدید کلی : 473,153