loading...

باشگاه فرهنگی ورزشی توفیق

مهاجم فوتبال وظایف و مسئولیت های مختلفی با توجه به نوع ترکیب تیم دارد. مهاجم در فوتبال بازیکنانی هستند که در نزدیک ترین ردیف به دروازه حریف بازی می کنند و وظیفه ی آن ها گل زدن است. معمولاً تیمها

مهاجم فوتبال وظایف و مسئولیت های مختلفی با توجه به نوع ترکیب تیم دارد. مهاجم در فوتبال بازیکنانی هستند که در نزدیک ترین ردیف به دروازه حریف بازی می کنند و وظیفه ی آن ها گل زدن است. معمولاً تیمها در ترکیب های فوتبال امروزی، از ۱ تا ۳ مهاجم استفاده می کنند. مهاجم دوم که به مهاجم سایه نیز معرف است به بازیکنانی در فوتبال گفته میشود که پشت مهاجم اول بازی می کنند و وظیفه ی آن ها اغلب بازی سازی برای مهاجم اول است.

وظیفه تک مهاجم فوتبال در ترکیب مرسوم ۱- ۳- ۲- ۴ بسیار مهم بوده و همچنین در این سیستم فرصت طلبی مهاجمین بسیار مهم است. با ۲ مهاجم در ترکیب ۲- ۴- ۴ بازی می کنیم، به همین علت اندکی فشار از روی هر دو مهاجم فوتبال برداشته می شود.

انواع مهاجم فوتبال

به طور کلی مهاجم فوتبال به ۲ گروه، که شامل مهاجم وینگر و مهاجم مرکزی است، تقسیم میشود.

۱. مهاجم وینگر فوتبال:

ویژگی ها و عملکرد این مهاجم فوتبال به مهاجمین و هافبک های کناری اش شباهت دارد. هجومی ترین و گلزن ترین هافبک ها وینگرها نام دارند تا جایی که حتی بعضی از آنها را در پست مهاجم دسته بندی می کنند یا آنرا مساوی مهاجم کناری می دانند، چونکه معمولاً یک وینگر یا با مهاجم نوک در یک خط قرار دارد یا کمی عقبتر از آن است، اگرچه معمولاً وینگرها سهمی زیادی از گل های هر تیم را به نتیجه می رسانند ولی مسئولیت اصلی وینگر ها گل زنی نیست، بلکه آن ها باید مهاجم نوک را با پاس روبه جلو/عقب یا فرار از کناره ها در شرایط گل زنی قرار می دهند. 

یك مهاجم فوتبال از لحاظ ذاتی بایستی انسانی جاه طلب و ترقی خواه باشد

۲. مهاجم نوک فوتبال (مهاجم وسط):

در دسته ی مهاجم نوک فوتبال، مهاجم تمام کننده و مهاجم مرکزی قرار میگیرند. مربیان در برخی از تیمها ، به یکی از این ۲ مهاجم فوتبال میگویند که عقبتر بازی کند و نقشه مهاجم مرکزی را در اصل اجرا کند. مهاجمین وسط ویژگی ها و عملکردهای نسبتا یکسانی باهم دارند ولی این دو نیز تفاوت های با یکدیگر دارند که عبارتست از:

>> مهاجم مرکزی:

در ترکیب ۱- ۳- ۲- ۴ معمولاً از این مهاجم فوتبال استفاده می شود. نزدیک ترین بازیکن به دروازه حریف که وظیفه اصلی اش گلزنی است، مهاجم مرکزی نام دارد. مهاجمان مرکزی باید خصوصیاتی مانند قدرت بدنی و توانایی حفظ توپ بالایی داشته باشند به علت این که باید تا پیش از اضافه شدن بازیکنان دیگر به حمله توپ را حفظ کنند. همینطور از دیگر خصوصیت های مهاجمان مرکزی می توان به توانایی سرزنی و قد بلند آن ها اشاره کرد.

>> مهاجم تمام کننده:

عموما از دو مهاجم تمام کننده در ترکیب ۴- ۴- ۲ استفاده میکنیم. شکل دیگری از مهاجم مرکزی با وظایف متفاوت پست ۹ کاذب نام دارد. آن ها عقبتر از مهاجمان مرکزی کلاسیک بازی می کنند و معمولاً بیش از آنها به بازی سازی می پردازند. همینطور آن ها می توانند به هافبک میانی تبدیل شوند. توانایی دریبل زنی بالا یکی از خصوصیات این مهاجم فوتبال( مهاجم مرکزی کاذب) است.

مهاجم فوتبال باید راههایی كه باعث می شوند از طریق آن به گل دست یابد را پیدا كند

خصوصیات مهاجم فوتبال خوب

ویژگی های یک مهاجم فوتبال خوب عبارتست از: 

- موقعیت رو به جلو در بازی فوتبال، از نکات بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد. برای این که به یک مهاجم فوتبال خوب شوید باید بتوانید سرعت عملکرد خوب، یک ضربه قدرتمند و ذهن فوتبال حیله گری داشته باشید. در حالیکه یک مهاجم صرفا چند شانس بازی می کند و شما باید آن ها را به اهداف تبدیل کنید. برای بدل شدن به یک مهاجم فوتبال خوبی باید تمرین کنید و بعضی از نکات را نیز رعایت کنید. به عنوان مثال یاد بگیرید که بازی را چگونه بخوانید تا بتوانید بازی خود را تنظیم کنید.

- یک مهاجم فوتبال خوب باید از نظر ذهنی قوی باشد و بتواند مشکلات مختلف را تحمل کند زیرا در قیاس با سایر بازیکنان بیشتر در معرض فشار حریف است. وی هیچ موقع از، از دست دادن توپ ترس ندارد زیرا میتواند مجددا آن موقعیت را به دست آورد.

- مهاجم فوتبال خوب باید بتواند ضربات اول را به توپ بزند (مهم نیست چه قدر تحت فشار باشد) و همینطور ضربه خوبی به توپ بزند و از مدافع، خود را جدا کند و در زمان پاس هم تیمی خود مهیا باشد.

- از بزرگترین خصوصیات یک مهاجم فوتبال خوب می توان به شتاب و سرعت انفجاری وی اشاره کرد. (سرعت آگاهی و دریافت و پیش بینی) تمامی مهاجمان خوب و موفق جهان ۵ متر اول را به صورت انفجاری حرکت می کنند و به یک باره خود را از مدافع جدا می کنند، یکی از بازیکنانی که این کار را خوب انجام می دهد کریستیانو رونالدو است.

یک مهاجم فوتبال باید توانایی حفظ توپ را داشته باشد تا هم‌تیمی‌هایش به او اضافه شوند

- یک مدافع می داند که مهاجم فوتبال،  بصورت منظم و مستمر به وی حمله می کند چه بسا زمانیکه توپ نداشته باشد از این رو باید توانایی تحمل فشار را داشته باشد.

- مهاجم فوتبال باید در مکانی باشد که همیشه قابل دید بوده و همیشه آماده دریافت توپ باشد. اگر یار تحت فشار است و توپ در اختیار اوست و می داند که مهاجم در دسترس است، همیشه منتظر رسیدن توپ بخود است.

- از دیگر خصوصیات یک مهاجم فوتبال خوب می توان به شجاعتش به خصوص در محوطه جریمه اشاره کرد. چون حریف باید بتواند با تمام توان و با کف پا و یا دیگر اعضای بدن در برابر مهاجم بایستد و همچنین این خطرها را بپذیرد و هیچ ترسی از زخمی شدن نداشته باشد.

- مهاجم فوتبال باید توانایی داشته باشد فشار و استرس را از خویش دور کند و آرامش داشته باشد. تصور کنید که مهاجم فوتبال از مدافع عبور کرده و با دروازه بان تک به تک شده و مدافعی از پشت سر او را تعقیب می کند. در این موقع او از همه نظر بیشتر به آرامش احتیاج دارد. وی باید توانایی تصمیم گیری سریع را داشته باشد. آیا منتظر واکنش دروازه بان می ایستد و یاضربه را به راست یا چپ می زند. معمولاً یک بازیکن معمولی این موقعیت ها را از دست میدهد و یک مهاجم حرفه ای از این موقعیت استفاده می کند و یک مهاجم ماهر می داند که باید به چه صورتی عمل کند.

یکی از خصوصیات مهاجم فوتبال خوب شجاعتش در محوطه جریمه است.

چگونه می توانیم یک مهاجم خوب تبدیل شویم؟

برای آنکه بتوانید به بهترین مهاجم فوتبال تبدیل شوید باید اقدامات زیر را انجام دهید:

انجام تمرینات آمادگی جسمانی

امروزه بر خلاف گذشته تیم های بزرگ تنها بر روی تمرین هایی مانند بالا و پایین رفتن از پله ها برای بازیکن ها تمرکز ندارند و از حرکات تمرینی متنوعی برای تقویت مهارت های خاص بازیکنان استفاده می کنند.

افزایش قدرت بدنی

برای آنکه یک مهاجم فوتبال خوب باشید باید از قدرت بدنی بالایی برخوردار باشید. زیرا داشتن قدرت بدنی بالا در فوتبال بسیار حائز اهمیت است. در واقع اکثر فوتبالیست های معروفی که میشناسید دارای تکنیک چندانی نیستند و تنها توانایی بدنی بالایی دارند که موجب شده بتوانند سریعا عمل کنند و خود را به موقعیتی که شانس بالایی برای گل زدن دارند برسانند.

افزایش قدرت بدنی

تمرین های پلیومتریک

این نوع تمرین ها معمولا برای ورزش هایی که به پرش و دویدن سریع نیاز دارند انجام می شود تا ضمن تقویت ماهیچه ها سیستم عصبی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در واقع این تمرینات موجب می شوند که اعصاب کنترل ماهیچه ها سریع تر پیام رسانی را انجام دهند و ماهیچه ها قادر به تغییر حالت سریع تری باشند. البته توجه داشته باشید که بهتر است پیش از شروع این تمرینات قدرت بدنی خود را افزایش دهید، زیرا ممکن است دچار مصدومیت شوید.

به صورت مستمر تمرین داشته باشید

سعی کنید هر روز تکنیک هایی که در موقعیت و پست مهاجم به آن ها نیاز دارید را تمرین کنید. هنگامی که تمرین مستمر داشته باشید می توانید با مهارت بیشتری و به عنوان یک مهاجم حرفه ای وارد بازی شوید.

اعتماد به نفستان را افزایش دهید

سعی کنید با اعتماد به نفس بازی کنید. هرگز نباید از توپ بترسید و بگذارید که توپ شما را کنترل کند. با تمرین بیشتر می توانید اعتماد به نفس بالاتری پیدا کنید. در صورتی که بتوانید توپ را به خوبی کنترل کنید هنگام دریافت توپ دیگر نگران این موضوع نیستید که الان باید چکار کنید و چه حرکتی بزنید.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید

هر چند که رعایت رژیم غذایی مشکل است اما یکی از رازهای اصلی موفقیت در فوتبال داشتن یک رژیم خوب است. ورزشکاران با داشتن یک رژیم خوب می توانند آمادگی جسمانی بهتری را کسب کنند و در حین تمرینات آسیب دیدگی کمتری خواهند داشت.

یاسر عطارباشی بازدید : 133 شنبه 14 بهمن 1402 زمان : 19:56 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 306
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 187
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 499
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 47
  • بازدید هفته : 4,074
  • بازدید ماه : 9,801
  • بازدید سال : 93,887
  • بازدید کلی : 471,458