loading...

باشگاه فرهنگی ورزشی توفیق

تغذیه ورزشی

بیشتر ورزشکاران به دنبال مکملی برای عضله سازی و افزایش انرژی خود هستند. اکثر کسانی که به طور مرتب ورزش می کنند و توقع بازده بیشتری از ورزش خود دارید. پس مکمل های ورزشی برای عضله سازی و چربی سوزی شما مناسب هستند. مصرف این نوع از مکمل ها ضروری نیستند اما با مصرف مکمل ها می توانید به میزان کافی و دلخواه به چربی سوزی و عضله سازی خود کمک بیشتری کنید. افزایش حجم عضله خشک و به صورت کلی قوی کردن عضلات بدن، یکی از مهم ترین مواردی است که بدنسازان به آن توجه می کنند. در ادامه این مقاله از توفیق کلاب قصد داریم به بهترین مکمل چربی سوز و عضله ساز بپردازیم.

یاسر عطارباشی بازدید : 811 یکشنبه 28 بهمن 1397 زمان : 23:08 نظرات (0)

چطور با ورزش لاغر شویم ؟

شما برای رسیدن به اهداف تناسب اندام خود تلاش بسیاری می‌کنید. به احتمال زیاد به غذاهایی که قبل از ورزش می‌خورید نسبت به غذاهای بعد از ورزش توجه بیشتری دارید. اما استفاده از مواد غذایی مناسب بعد از ورزش هم به اندازه‌ی چیزی که قبل از آن می‌خورید اهمیت دارد و روی میزان اثرگذاری تمرینات ورزشی تاثیرگذار است. در این مقاله از توفیق کلاب به این پرسش پاسخ می‌دهیم که بعد از ورزش چه چیزی بخوریم تا لاغر شویم ؟

تغذیه-بعد-از-ورزش-برای-لاغر-شدن

تغذیه بعد از ورزش

برای اینکه متوجه شوید چطور مواد غذایی مناسب بعد از ورزش به شما کمک می‌کنند، مهم است که بفهمید تاثیر تمرینات ورزشی روی بدن شما چگونه است. زمانی که به انجام فعالیت‌های ورزشی می‌پردازید، عضلات شما ذخایر گلیکوژن را به عنوان سوخت مصرف می‌کنند. این اتفاق منجر به خالی شدن عضلات شما از گلیکوژن خواهد شد و برخی از پروتئین‌های داخل عضلات شما شکسته شده و آسیب می‌بینند. بعد از فعالیت ورزشی، بدن شما سعی می‌کند گلیکوژن ذخیره شده را بازسازی کرده و پروتئین‌های عضله را ترمیم کند.

خوردن مواد غذایی مناسب در مدت کوتاهی بعد از انجام فعالیت ورزشی به بدن شما کمک می‌کند این کار را با سرعت بیشتری انجام دهد. مخصوصا خوردن کربوهیدرات و پروتئین بعد از ورزش از اهمیت بالایی برخوردار است. انجام این کار به بدن شما کمک می‌کند :

  1. شکسته شدن پروتئین‌های عضله کاهش یابد.
  2. ساخت و رشد پروتئین‌های عضلات شما افزایش پیدا کند.
  3. ذخایر گلیکوژن بازیابی شوند.
  4. ریکاوری ارتقا یابد.
تغذیه مناسب و عالی برای قبل و بعد از ورزش
یاسر عطارباشی بازدید : 703 شنبه 04 دی 1395 زمان : 22:28 نظرات (0)

دانستن سیستم های انرژی ، چه کمکی میکند ؟

اگر شما مربی ورزشی هستید و یا به صورت انفرادی فعالیتهای ورزشی را انجام دهید ، با دانستن سیستم های انرژی میتوانید جلسات تمرینی تان را با بخشهای مناسب طراحی کنید ، به شما در بهبود عملکرد ورزشی ، کمک شایانی خواهد کرد .

استاد محمد احمدی مقدم ، اعتقاد دارد که دانستن سیستم های انرژی پایه علم تمرین میباشد ، چرا که با دانستن آن میتوانید بخش های مختلف تمرین را با بار و حجم و همینطور زمانهای ریکاوری مناسب سازماندهی و اجرا کنید .

 

 

سیستم های انرژی در ورزش ، شامل چه بخش هایی است ؟

سیستم های انرژی در حین فعالیتهای ورزشی ، به سه بخش ؛ فسفاژن ، لاکتات و هوازی تقسیم میشوند .

 

 

سیستم فسفاژن و یا کراتین فسفات ( atp-pcr system )

سیستم فسفاژن مبنای فعالیتهای ۵ تا ۱۵ ثانیه ای است . این بدان مبنا است که فعالیتهایی نظیر دویدنهای انفجاری ، پرشها و حرکات سریعی که در این مدت زمان انجام میشود از این سیستم استفاده میکند .

این سیستم جزو دسته بی هوازی است ، یعنی برای تولید ATP نیاز به حضور اکسیژن ندارد .

 

سیستم لاکتات و یا گلیکولیتیک ( atp-pcr system )

فعالیتهایی که در مدت زمان ۱ الی ۲ دقیقه ( با توجه به ویژگی های فردی متغیر است ) و با حداکثر توان انجام میشود از این سیستم برای تامین سوخت ساز بدن استفاده میکند .

این سیستم نیز ، همانند سیستم فسفاژن جزو دسته بی هوازی است و برای تولید ATP نیاز به حضور اکسیژن ندارد .

 

سیستم هوازی و یا اکسیداتیو ( oxidative system )

فعالیتهای بلند مدتی که با شدت پایین انجام میشود از سیستم هوازی برای تامین سوخت و ساز استفاده میکند .

فعالیتهای بلند مدت و کم شدت مانند ؛ نرم دوی از این سیستم بهره می گیرند .

بر خلاف دو سیستم فسفاژن و لاکتات ، این سیستم برای تولید ATP نیاز به اکسیژن دارد .

یاسر عطارباشی بازدید : 691 پنجشنبه 27 خرداد 1395 زمان : 23:39 نظرات (0)

تغذیه ورزشکار در ماه رمضان چطور باشد ؟ 

✅ رمضان، ماه مهمانى خدا، ماه پر بركتى  است که يك انسان مى تواند علاوه بر فيض معنوی، با رعایت اصول صحيح تغذیه ای بهره های فراوانی را نصیب بدن نمايد

 

✅ برنامه غذایی در اين ماه مبارك، تفاوت عمده ای با ساير ايام ندارد و مى توان با رعایت اصول تغذیه ای متناسب با اين ايام، روزه داری را آسان و خوشايند تر نموده تا  مانع از گرسنگی، تشنگى و ضعف بی مورد گردد.

 

✅ در طول این ماه باید نیمی از غذای روزانه ما از میوه و سبزی و نیم دیگر از غلات و غذاهای پروتئین دار تامین شود. 

 

✅ بعد از افطار غذاهایتان را با فاصله و با مقدار کمتر بخورید که با این کار احتمال تبدیل شدن قند غذا به کربوهیدرات ذخیره ای را افزایش داده تا نهایتا از بروز ضعف  و ناتوانی در روز های آینده جلوگیری شود

 

✅٢٥ دقیقه تا نیم ساعت بعد از افطار می توانید شامتان را میل نمایید.

 

✅برای تامین آب مورد نیاز بدن هر ٤٥ دقيقه تا يك ساعت یک لیوان آب میل نمایید.

 

✅به فاصله هر ١:٣٠ تا ٢ ساعت یک واحد میوه میل نمایید.

 

✅پنیر و فرنی که در افطار هست! اگر به همراه شام و سحری نیز کمی ماست میل نمایید، نیاز شما به میزان کلسیم مورد نیاز روزانه بر طرف خواهد شد.

رای افطاری چه بخوریم! 
✅ وظیفه افطار فقط از بین بردن گرسنگی و رساندن بدن به حالت اولیه نیست، بلکه باید ذخایر قندی ماهیچه ها و کبد را به آن بازگرداند. از دست دادن ذخایر قندی موجب می شود در طول روزه داری یک یا چند مورد از علائم احساس خستگی، ضعف، سرگیجه، خواب آلودگی، عصبانیت و تحریک پذیری را تجربه کنید
✅افطار را باید با یک غذای ولرم و قندی آغاز نمایید. افطاری نوعی صبحانه به حساب می آید، یعنی نان و پنیر و چای شیرین و سبزی خوردن در سفره های افطارمان وجود دارد. استفاده از سبزیجات در افطار از این نظر اهمیت دارد که از بالا رفتن ناگهانی قند خون بعد از غذا جلوگیری می کند.
✅استفاده از یک نوشیدنی شیرین مثل چای شیرین یا آبمیوه به همراه یک منبع قندی مثل نان یا خرما یا فرنی می تواند آغاز خوبی برای افطار ما باشد. پس از میل این نوشیدنی مقداری به دستگاه گوارش و بدنتان فرصت دهید تا خود را آماده کند توصیه این است که در این مدت بروید نماز بخوانید و سپس باقی افطاری را میل نمایید.
یاسر عطارباشی بازدید : 630 دوشنبه 24 خرداد 1395 زمان : 18:46 نظرات (0)

اکثر افراد بعد از انجام فعالیت های ورزشی، یا کارهای روزانه شدید دچار بدن درد یا گرفتگی عضلات می شوند. این دردهای ناگهانی ممکن است زندگی روزمره ما را مختل کند. به این درد عضلات بعد از ورزش، اسپاسم یا کرامپ (cramp) نیز گفته می شود. این نوع از دردها معمولا 48 تا 72 ساعت بعد از فعالیت ورزشی، اتفاق می افتد. در این مقاله از توفیق کلاب ، می خواهیم از درمان گرفتگی عضلات بعد از ورزش بیشتر صحبت کنیم.

درد عضلات بعد از ورزش، برای بیشتر افراد اتفاق می افتد. برخی فکر می کنند اگر درد عضلات بعد از ورزش بیشتر باشد یعنی بهتر ورزش کرده اند. و ماهیچه ها .قوی تر شده اند. اما در حقیقت اگر شدت این درد زیاد شود، ممکن است به ماهیچه ها آسیب زیادی وارد شده باشد. و به این معنی است که ماهیچه ها زیاد کار کرده اند و توانایی ترمیم بافت خود را ندارند. بهترین راه برای درمان درد بدن بعد از ورزش، شناخت عوامل ایجاد کننده این اسپاسم ها و راه های درمان آن است

درمان گرفتگی عضلات بعد از ورزش

یاسر عطارباشی بازدید : 758 یکشنبه 16 اسفند 1394 زمان : 20:46 نظرات (0)

اگر شب ها احساس گرسنگی می کنید هیچ اشکالی ندارد که برای خود یک میان وعده در نظر بگیرید. اما وقتی بحث ، دیر وقت غذا خوردن است باید انتخابی هوشمندانه داشته باشید.

 انتخاب اشتباه علاوه بر اضافه کردن کالری بی مورد به برنامه روزانه باعث می شود خوابتان نیز بهم بخورد. 

به جای اینکه نزدیک ترین خوشمزه ترین چیزی که در یخچال پیدا می کنید بخورید، بهتر است ابتدا کمی فکر کنید. در ادامه 5 غذایی که خوردنشان در شب بدترین کار ممکن است را به شما معرفی می کنیم.

غذاهای روغنی و پرچرب: غذاهای روغنی، سنگین و چرب نه تنها باعث می شود صبح روز بعد احساس تنبلی کنید، بلکه باعث می شوند معده دوبرابر کار کند تا بتواند هضمشان کند. از فست فودها، آجیل، بستنی، و یا غذاهای سرشار از پنیر قبل از خواب اجتناب کنید.

غذاهای سرشار از کربوهیدرات یا غذاهای قندی: شاید خوردن غذایی شیرین قبل از خواب دقیقا چیزی باشد که قبل از خواب می خواهید، اما اگر یک تکه بزرگ از کیک شکلاتی بخورید، بالا رفتن سطح قند خون باعث بالا رفتن انرژی و در نتیجه بهم خوردن خوابتان می شود. 

از خوردن کیک، کوکی، و میان وعده های حاوی کربوهیدرات مانند کراکرها، چیپس، و نان سفید پرهیز کنید.

گوشت قرمز و دیگر پروتئین ها: مانند غذاهای چرب، خوردن گوشت قرمز در آخر شب باعث می شود معده سخت مشغول هضم شود و به خواب رفتن برایتان دشوار شود ( گوشت قرمز بدترین تاثیر را دارد، اما خوردن گوشت مرغ و ماهی نیز تاثیر خود را دارد ). 

لازم نیست همه پروتئین ها را کنار بگذارید، فقط مطمئن شوید از پروتئین بدون چربی و در اندازه کم استفاده می کنید، مانند یک لیوان ماست یا شیر.

غذاهای تند: ادویه ها شاید دوای طیف وسیعی از بیماری ها باشد، اما وقتی آخر شب هوس خوردن غذایی به سرتان می زند، از سس و غذاهای تند دوری کنید.

 غذاهای تند می توانند باعث ناراحتی معده شوند، و مواد شیمیایی موجود در غذاهای تند می توانند باعث تحریک حواس شوند، و به خواب رفتن را سخت کنند.

وعده های بزرگ: خوردن میان وعده ی آخر شب نباید تبدیل به یک وعده کامل غذایی شود. مجموع کالری این میان وعده را از 200 کالری پایین تر نگه دارید، تا موقع خواب دچار مشکل نشوید. 

با این کار همچنین قبل از خواب خیالتان راحت است که تمام تلاش روزتان را با یک پرخوری بی فکرانه در آخر شب به باد ندادید.

خب حالا که فهمیدیم چه چیزهایی را نباید استفاده کنیم ، به جایشان چه غذایی بخوریم؟ وعده های کوچک و سبک هم هوس غذایی را آرام می کند، هم به خواب بهترتان کمک می کند. برای مثال غذاهایی مانند غلات کامل، موز، شیر، نخود، آب آلبالو، دمنوش های آرامش بخش و انگور توصیه می شود.

یاسر عطارباشی بازدید : 673 چهارشنبه 18 آذر 1394 زمان : 22:31 نظرات (0)

:هفته نامه سلامت: وقتی صحبت از سرماخوردگی به میان می آید، یکی از خوراکی هایی که بیش از همه توصیه می شود، آب پرتقال است؛ آن هم به دلیل ویتامین C فراوانی که دارد. این ویتامین قادر است طول دوره سرماخوردگی را کوتاه کند. 11 خوراکی سرشار از ویتامین C که در برابر ابتلا به بسیاری از بیماری ها، به ویژه برخی بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا سلاح مناسبی هستند، به شما معرفی کرده ایم.

1- مرکبات: وقتی سرما می خوریم، اولین گزینه پیش رویمان انواع مرکبات است چرا که تغذیه سالم زندگی سالم - ی سرشار از ویتامین C، پتاسیم و پکتین هستند و به طور بارزی با عوامل آلرژی زا مقابله می کنند. از طرفی بدن را در برابر آسم، سرطان، بیماری های قلبی و زکام هم مقاوم می کنند.

,خوراکی های ضدسرماخوردگی سرماخوردگی,ویتامین ث,تغذیه سالم زندگی سالم

خوراکی های ضدسرماخوردگی سرماخوردگی,ویتامین ث

آکاایران: خوراکی های ضدسرماخوردگی


2- کیوی: یک میوه کیوی حدود 800 میلی گرم ویتامین C دارد. به علاوه حاوی پتاسیم و پکتین است. فیبر محلول در آن به تنظیم کلسترول خون کمک می کند. لوتیین و آنتی اکسیدان های موجود در این میوه برای چشم ها هم مفیدند. برای دریافت ویتامین C این میوه، پیشنهاد می کنیم بعد از شستن، آن را با پوست میل کنید. می توانید از این میوه برای طعم دار کردنگوشت قرمز و ماهی هم استفاده کنید. کافی است قبل از پختن این مواد، برای چند ساعت آنها را در آب کیوی بخوابانید.
بنا به گزارش آکاایران : 3- شلغم: حتما یاد سرماخوردگی افتادید، چون این یکی، دیگر معجزه می کند. این سبزی، سرشار از ویتامین C است و هنگام سرماخوردگی مثل یک آنتی بیوتیک عمل می کند. 1 برش کوچک از شلغم 18 میلی گرم ویتامین C دارد در نتیجه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
4- طالبی: طالبی سرشار از ویتامین C و پتاسیم است. یک برش کوچک این میوه حدود 50 میلی گرم ویتامین C به بدن هدیه می دهد. به علاوه اگر صورتتان آکنه دارد، خوردن این میوه را فراموش نکنید. سعی کنید طالبی هایی که لک روی پوستشان ندارند بخرید. مصرف این میوه به بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی، بیماران قلبی و کسانی که مشکلات بینایی دارند، توصیه می شود.

,خوراکی های ضدسرماخوردگی سرماخوردگی,ویتامین ث,تغذیه سالم زندگی سالم


5- کاهو: در هر برگ این سبزی، حدود 33 میلی گرم ویتامین C وجود دارد. در نتیجه اگر سالاد کاهویی همراه با سایر صیفی های تازه مثل گوجه فرنگی و خیار درست کنید، درواقع مخلوط مناسبی از منابع ویتامین C را به بدنتان رسانده اید. اگر کلم بروکلی را هم به این سالاد بیفزایید یعنی چیزی معادل 97 میلی گرم ویتامین C (به ازای هر 100 گرم این سبزی) به آن اضافه کرده اید.
6- نخود سبز: این دانه های گرد ریز یکی از مواد غذایی مورد علاقه گیاهخواران و سرشار از ویتامین C، آهن و پروتئین هستند. خوردن این سبزی نشاسته ای خطر ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش می دهد. ویتامین C موجود در نخودفرنگی مانع بروز آب مروارید و افزایش کلسترول خون می شود، بنابراین سعی کنید با کمی آب، آن را بخارپز کنید و بخورید.
7- توت قرمز: این توت ها سرشار از مواد مغذی ای هستند که به بهبود حافظه و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی کمک می کنند. ویتامین C موجود در توت های قرمز نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از بافتی به نام بافت همبند می شود.

,خوراکی های ضدسرماخوردگی سرماخوردگی,ویتامین ث,تغذیه سالم زندگی سالم


8- گوجه فرنگی: اگر یک گوجه فرنگی متوسط خام بخورید، حدود 23 میلی گرم ویتامین C به بدنتان می رسد. نمی گوییم گوجه فرنگی معجزه می کند اما اگر مشکل بینایی، مشکلات قلبی- عروقی و سرطان پوست دارید یا دچار عفونت هستید، تاثیر بسیار زیادی در بهبود روند درمان بیماری تان خواهد داشت.
9- اسفناج: درست است که هر وقت اسم این سبزی را می شنوید، یاد آهن می افتید اما باید بدانید اسفناج یکی از منابع غنی ویتامین C محسوب می شود. به بیماران مبتلا به سرطان توصیه می شود اسفناج را در برنامه غذایی شان بگنجانند. ضمنا اینسبزی دشمن کلسترول بد خون نیز است.
10- فلفل دلمه ای: فلفل دلمه ای تقریبا 32 کیلوکالری انرژی دارد. البته فلفل دلمه ای های رنگی منابع سرشار از ویتامین C هستند. فلفل دلمه ای سبز صددرصد ویتامین C دارد و فلفل دلمه ای قرمز 50 درصد بیشتر از نوع سبز آن حاوی آنتی اکسیدان است. اگر می خواهید دچار بیماری های قلبی نشوید، حتما در برنامه غذایی تان فلفل دلمه ای را بگنجانید. هنگامسرماخوردگی یکی از مشکلات رایج، گرفتگی بینی است و اگر فلفل دلمه ای بخارپز شده بخورید، این مشکل حل می شود.

,خوراکی های ضدسرماخوردگی سرماخوردگی,ویتامین ث,تغذیه سالم زندگی سالم


11- آناناس: اگر دچار اختلال های روده و یبوست هستید، این خوراکی سرشار از ویتامین C را مصرف کنید که از دیرباز متخصصان تغذیه توصیه کرده اند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. یک لیوان آب آناناس حدود 75 میلی گرم ویتامین C را به بدنتان می رساند.

یاسر عطارباشی بازدید : 709 چهارشنبه 20 آبان 1394 زمان : 23:25 نظرات (0)

شباهت میوه ها با اعضای بدن به چه صورتی است ؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی شباهت میوه ها با اعضای بدن انسان بپردازیم. مسلما از راه مقایسه اعضای بدن با میوه ها می توان به بررسی دقیق تر اعضای بدن و در نتیجه درمان اعضا بیشتر موفق عمل کرد. 

یاسر عطارباشی بازدید : 1714 یکشنبه 02 آذر 1393 زمان : 22:08 نظرات (0)

معرفی بیماری:
سرماخوردگی نوع خاصی از عفونت حاد دستگاه تنفسی فوقانی(حلق و بینی) می باشد که از آن به عنوان شایع ترین بیماری در انسان ها یاد می کنند. گرچه میتوان سرماخوردگی را یک بیماری ساده و گذرا نامید، با این حال باید توجه داشت که گاهی این بیماری مقدمه ای است برای درگیری با سایر بیماریها و در برخی موارد این بیماری غیرکشنده ممکن است در افرادی با سنین بالای 60 سال عاقبت مرگ را به همراه داشته باشد و یا در کودکان تب حاصله در درجات بالا باعث ایجاد تشنج و آسیبهای مغزی در کودک شود.


امروزه با تزریق واکسن های سرماخوردگی در مواردی میتوان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد. با این حال از این شیوه نمیتوان به عنوان راه حلی قطعی و 100% قابل اطمینان یاد کرد.


عامل بیماری سرماخوردگی:
برخلاف برداشتی که از نام این بیماری میشود سرما عامل اصلی ایجاد این بیماری نیست، بلکه میتوان از آن به عنوان عاملی برای فراهم کردن بستر این بیماری نام برد. .
عامل ایجاد کننده ی بیماری سرماخوردگی را نمی توان یک نوع خاص از ویروسها نام برد. با این حال اینگونه میتوان گفت که بیماری سرماخوردگی را گروه عظیمی از ویروسها (بیش از 200 نوع) از دسته رینوویروسها و کوروناویروسها میتوانند ایجاد کنند که هرساله به تعدادشان افزوده میشود.


در علوم ژنتیکی از ویروس سرماخوردگی به عنوان هوشمندترین نوع ویروس ها یاد میشود یکی از دلایل این شهرت این است که این ویروس ها یک پوشش محافظ بر روی بدنه شان دارند که به آن کپسول نیز گفته میشود که باعث ایجاد مقاومت در ویروس می شود و علاوه بر این تغییر کوچکی در کپسول این ویروس ها ایجاد نوع جدیدی از ویروس را میکند. پس به همین علت واکسن واحدی برای سرماخوردگی وجود ندارد تنها سالانه واکسن فراگیرترین نوع ویروس تولید میشود.

 

درمان سرماخوردگی, عامل بیماری سرماخوردگی

 

شیوه انتقال بیماری:
ویروس سرماخوردگی را میتوان با سهل انگاری براحتی از راههای :
سرفه .
عطسه .
تماس دست آلوده با مخاط دهان چشم و یا بینی .
ایجاد تماسهای دهانی .
و استفاده از لیوان قاشق و یا دیگر مواردی که با ترشحات مخاطی دهان بینی و یا چشم فرد بیمار در تماس بوده است .
انتقال داد.

 

دوره های پیشرفت بیماری:
کل مدت بیماری سرماخوردگی از یک تا دو هفته بصورت معمول می باشد.
در روزهای 2 و یا 3 پس از ورود ویروس به بدن انسان علائم بیماری نمایان می شود.
و زمان واگیردار بودن این بیماری در روزهای 2 تا 4 پس از بروز علائم میباشد.

 

درمان سرماخوردگی, عامل بیماری سرماخوردگی

 

علائم بیماری سرماخوردگی:
 از بارزترین علائم میتوان به عطسه اشاره کرد
 گرفتگی و آبریزش بینی بصورت مایع شفاف رنگ
 قرمزی و آبریزش چشم
 درد در ناحیه گوش و گلو
 سرفه های خفیف و سرفه های شدیدتر در شب هنگام
 سوزش و خارش بینی و از بین رفتن حس بویایی و چشایی
 تب کم در مواردی کم و کوتاه مدت
 ایجاد مشکلات تغذیه در کودکان و بیقراری آنها
 سردرد نیز در برخی افراد
 کسلی و خستگی و فرسودگی و بی حالی
از علائم معمول و اصلی سرماخوردگی می باشد.

 

درمان سرماخوردگی, عامل بیماری سرماخوردگی

 

درمان بیماری:
به علت ایجاد سرماخوردگی توسط ویروسها این بیماری بوسیله ی آنتی بیوتیک ها قابل درمان نمی باشد.
به همین علت بیماری سرماخوردگی می باید دوره ی خود را بگذراند.
در این مواقع ما برای درمان سعی در دفع هرچه سریعتر ویروسها و همچنین کم کردن علائم بیماری کوشش میکنیم.

 

1. استفاده از داروهایی مانند آسپرین و استامینوفن برای پایین آوردن درجه تب و کم کردن دردهای مفصلی و عضلانی.


2. استفاده از داروهایی مانند آنتی هیستامین دیفن هیدرامین و لوراتادین برای کم کردن علائم مشابه حساسیت، سرفه بسیار کمک میکند.


3. استفاده از داروهایی مانند آمانتادین که داروهای ضد ویروس میباشند نیز مفید است.


4. استفاده از داروهایی مانند پزودوافدرین و فنیل افرین نیز برای گرفتگی بینی مفیدند.


5. استفاده از سرم فیزیولوژیک و شستشوی بینی به باز شدن بینی، حس سبک شدن سر و سینوسها و دفع ویروس بسیار کمک میکند.


6. استفاده از بخور آویشن و یا اکالیپتوس و حتی بخار آب به تنهایی در تسریع بهبود سرماخوردگی بسیار مفید است.


7. همچنین غرغره کردن آب نمک و مسواک زدن باعث سرعت بهبودی و کم شدن گلو دردهای احتمالی میشود.


8. استراحت کردن نیز در سرعت بهبودی بی نهایت موثر است.


9. حمام آب گرم نیز (در صورت رعایت نکات بعد از حمام) به بیمار کمک میکند تا زودتر بهبودی کسب کند.


10. بعلاوه بهتر است بیمار شب هنگام بالشی اضافه زیر سر خود بگذارد تا از گرفتگی بینی او کم شود.


11. در ضمن نکشیدن سیگار نیز برای افراد سیگاری توصیه میشود.


12. ورزش کردن هم به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک میکند.(البته این مورد بیشتر به پیشگیری از بیماری کمک میکند.)

 


تغذیه در هنگام سرماخوردگی:
1. بهتر است در این مواقع مصرف مایعات خود را بالا ببریم.


2. استفاده از ویتامینC به بیمار کمک میکند تا زودتر سلامتش را بدست بیاورد.(در مرکبات بالاخص پرتقال و انواع لیمو)


3. نوشیدن مایعات گرم مانند سوپ و آش برای بیمار بسیار مقوی است.


4. خوردن اسید های چرب، امگا 3 و امگا 6 نیز در بهبود بیمار موثر است.(امگا 3 موجود در انواع ماهی، تخم کتان و کدو حلوایی و روغن شاهدانه و امگا 6 موجود در تخم کتان و تخمه کدو حلوایی و آفتابگردان میباشد)


5. غلات سبوس دار و حبوبات نیز منبع خوبی از انواع ویتامین B میباشند که برای بیمار مفید است.


6. آهن و روی نیز باعث تقویت سیستم دفاعی بدن میشوند که در سیر و جگر موجودند.
و دیگر مواد مغزی و معدنی و ویتامین ها برای بدن در حالت ضعف مفیدند.

 

 

یاسر عطارباشی بازدید : 796 دوشنبه 12 آبان 1393 زمان : 10:46 نظرات (1)

برنامه غذایی تمام ورزشکاران باید شامل نان و غلات، شیر و لبنیات، انواع میوه ها، سبزی ها و سالاد ها، گوشت و تخم مرغ، انواع حبوبات و مغز ها باشد
منبع انرژی از نان غلات بدست میاید
منبع کلسیم فسفر منیزیوم
اغلب  شیر لبنیات است
منبع ویتامین ها و موادمعدنی میوه سبزیجات است
منبع پروتئین ها اغلب گوشت تخم مرغ ماهی... میباشد
یکی از ارکان مهم هرم تمرین
تغذیه است ، آن را جدی بگیریم

هر ورزشکار و فوتبالیستی برای موفقیت باید برنامه غذایی مناسبی داشته باشد ، فوتبالیست باید سعی کند منابع انرژی لازم را برای تمرینات فوتبال و مسابقات ذخیره کند . برنامه غذایی تمرینات فوتبال نقش اساسی در پیشرفت ورزشکار دارد .

راز بدن فوق العاده بازیکنان فوتبال مثل رونالدو همین برنامه غذایی است . ما در این مطلب برنامه غذایی که فوتبالیست در هر وعده باید رعایت کند را جمع آوری کرده ایم .

برنامه غذایی برای صبحانه

صبحانه از مهمترین وعده های روزانه است که انرژی لازم ابتدای روز ورزشکار را تامین می کند ، پس هرچی مواد مقوی بیشتری استفاده کنیم همان اندازه در بدن دخیره شوند ، توجه کنید منظور پر خوری نیست پس وقتی که سیر شدید از کنار سفره دور شوید .
_ یک فنجان چای شیرین بخورید .
_ کره ، عسل و مربا را همراه نان میل کنید .
_ غلات مربوط به صبحانه را همراه با شیر بخورید .
_ یک عدد تخم مرغ و یک لیوان آب میوه بخورید .

برنامه غذایی برای ناهار

وعده بعدی ناهار است ، دقت کنید که تنها وعده ای که می توانید غذای سنگینی بخورید ناهار است . چون وقت و فعالیت کافی برای هضم وجود خواهد داشت .
_ ماکارونی یا برنج میل کنید .
_ یک وعده گوشت کبابی(گوشت قرمز ، ماهی ، مرغ) یا بهتر است آب پز باشد .
_ سبزیجات تازه را فراموش نکنید .
_ یک کاسه ماست و قداری نان کنار ناهار میل کنید .

برنامه غذایی برای شام

اینکه وعده صبحانه مهم است و وعده ناهار انرژی زیادی به بدن شما منتقل می کند ، نمی تواند از تاثیر وعده شام بکاهد . برنامه غذایی شما باید به گونه ای باشد که وعده شام را سبک میل کنید تا هنگام خواب هضم آسانی داشته باشد و خیلی راحت بخوابید و برای صبح فردا کسل نباشید .
_ سوپ سبزیجات بهترین گزینه برای شام است .
_ حتما یک وعده گوشت بخورید .
_ سبزیجات ، مقداری نان و یک کاسه ماست کنار غذای اصلی میل کنید .

میان وعده چه بخوریم ؟

میان وعده اهیمت بالایی در برنامه غذایی تمرینات فوتبال دارد ، یک ورزشکار خوب همیشه در برنامه غذایی خود جایی برای میان وعده تنظیم می کند .
_ یک لیوان شیر با خرما
_ یک لیوان آب میوه تازه با بیسکوئیت یا کلوچه
_ یک یا دو نوع میوه تازه در فصل خودش

توضیحات تکمیلی برنامه غذایی تمرینات فوتبال :
مصرف آب به مقدار کافی ( بین ۸ تا ۱۰ لیوان) در روز در شرایط عادی و در قبل تمرینات ، حین تمرین و بعد از تمرینات حتما مصرف شود . بهتر است در طی فعالیت ورزشی از مایع مصرفی حاوی ۵% قند استفاده و هرگاه فعالیت ورزشی در هوای گرم و بیش از ۱ الی ۵ ساعت باشد توصیه می شود به هر لیتر مایع مصرفی ۱/۵ گرم نمک نیز اضافه شود.

مصرف مواد غذایی پر کربوهیدرات در بعد از تمرینات و مسابقات نقش بسیار مهمی در بارگیری مجدد عضلات دارد . لذا بعد از تمرین یا مسابقه از مایعات قندی مانند شربت و آب میوه استفاده کرده و وعده ی غذایی بعد از آن نیز حتما باید حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات باشد . (مانند ماکارونی ، برنج ، سیب زمینی و … )

توصیه می شود هفته ای یک بار جگر مصرف کنید و  از مصرف نوشابه های گازدار خودداری فرمایید همچنین روزانه پنج وعده یا بیشتر میوه و سبزی مصرف کنید.

 غذا ها باید آب پز ، بخار پز و یا کبابی باشد . اگر می توانید سعی کنید غذاهای سرخ کرده مصرف نکنید . از مصرف مکمل های غذایی بدون مشورت با مربی و پزشک ورزشی خودداری نمایید .

برنامه غذایی مربوط به زمان تمرینات بوده و با برنامه غذایی دوره مسابقات تفاوت دارد ، همچنین برنامه مخصوص ورزشکارانی است که در فرم مناسب بدنی بوده و دارای اضافه وزن نمی باشند.

یاسر عطارباشی بازدید : 3536 پنجشنبه 06 شهریور 1393 زمان : 22:41 نظرات (0)

فوتسال و فوتبال ورزشی هایی هستند که مبتنی بر قدرت، سرعت و مهارت که هر سه ی آنها می توانند تحت تأثیر نوع ، زمان، نحوه ی مصرف مواد غذایی و نوشیدنی ها، توسط ورزشکار قرار گیرند. نیاز به انرژی و دیگر مواد مغذی د ر ورزش کاران این رشته ها با توجه به وزن بدن، وضعیت بلوغ، فصل انجام مسابقات و حتی جایگاه بازی کن در زمین (مدافع، مهاجم و یا دروازه بان) متفاوت است. به طور مثال فعالیت های یک مهاجم، بر توان و قدرت، متمرکز است. در حالی که یک مدافع می باید از سرعت و چابکی لازم برخوردار باشد. بنابراین جهت دست یابی به اهداف ورزشی و برای تأمین نیازهای تغذیه ای فردی، برنامه های غذایی به صورت انفرادی تنظیم می گردد و ورزش کاران این رشته می باید سعی کنند تا ذخایر انرژی مناسبی جهت تمرینات و مسابقات داشته باشند.

یاسر عطارباشی بازدید : 1617 پنجشنبه 15 خرداد 1393 زمان : 13:34 نظرات (0)

تغذیه مناسب برای قبل و بعد از ورزش کردن

تغذیه در ورزش یکی از مهم ترين مسائلی است که شما ورزشکاران باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند، به ویژه تغذیه قبل و بعد از ورزش به دلیل آن که یک برنامه ورزشی مناسب و تمرین های سخت تنها نمی تواند عامل موفقیت شما باشد.

منبع اصلی سوخت بدن در هنگام ورزش کربوهیدرات ها هستند. رژیمی که دارای مقدار بالای کربوهیدارت های سالم باشد مانند غلات کامل، سبزیجات، میوه ها و حبوبات میتواند به انجام تمرین های ورزشی کمک کند، به ویژه در شرایطی که ورزش با شدت و سرعت بیشتری انجام شود بر اهمیت این مسئله هم اضافه خواهد شد.

 

غذایی که شما قبل، در زمان ورزش و بعد از آن استفاده می کنید در کیفیت ورزشی که انجام می دهید، مدت زمان انجام فعالیت ورزشی و ریکاوری بعد از آن اهمیت دارد. کیفیت ورزش شما به غذایی که قبل، در حین ورزش و بعد از آن استفاده می کنید بستگی دارد. تغذیه ورزش‌کار همچنين در مدت انجام فعالیت ورزشی و ریکاوری بعد از آن هم مؤثر است.

 

اگر سری به باشگاه های ورزشی زده باشید، خواهید دید بسياري از افرادی که درگیر ورزش هستند، به رغم توصیه های مربیان در خصوص تغذیه قبل و بعد از ورزش، وضعیت سردرگمی دارند و با وجود ساعات زيادي که ورزش ميکنند ، تأثير دلخواهی را مشاهده نمی کنند.

 

یاسر عطارباشی بازدید : 919 دوشنبه 11 فروردین 1393 زمان : 12:14 نظرات (0)
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 308
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 158
  • بازدید امروز : 176
  • باردید دیروز : 429
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 38
  • بازدید هفته : 605
  • بازدید ماه : 10,913
  • بازدید سال : 94,999
  • بازدید کلی : 472,570