loading...

باشگاه فرهنگی ورزشی توفیق

مروری بر تاریخ پاری سن ژرمن باشگاه فوتبال پاری سن ژرمن که با چندین نام نیز خوانده می‌شود، از جمله پاریس اس‌جی، پاریس یا پی‌اس‌جی، یک باشگاه مشهور است. این باشگاه بیش از ۴۰ افتخار

مروری بر تاریخ پاری سن ژرمن

باشگاه فوتبال پاری سن ژرمن که با چندین نام نیز خوانده می‌شود، از جمله پاریس اس‌جی، پاریس یا پی‌اس‌جی، یک باشگاه مشهور است. این باشگاه بیش از ۴۰ افتخار رسمی کسب کرده است، پی‌اس‌جی نه عنوان قهرمانی لیگ و یک جایزه اروپایی را کسب کرده که این باشگاه را موفق‌ترین باشگاه فرانسه نموده است. تاریخ پی‌اس‌جی نشان می‌دهد بعد از تأسیس آن در سال ۱۹۷۰، در سال ۱۹۸۲جام فرانسه را برنده شد که اولین افتخار مهم پاریس سنت ژرمن بود و چهار سال بعد اولین عنوان قهرمانی لیگ ۱ را کسب کرد.

ترکیب دو باشگاه و اولین قهرمانی در لیگ (۱۹۸۲)

ترکیب تیم‌های پاریس فوتبال و سنت ژرمن منجر به تأسیس پاری سن ژرمن در سال ۱۹۷۰ شد. پس از تأسیس، پی‌اس‌جی به لیگ ۱ صعود کرد و عنوان قهرمانی لیگ ۲ را در فصل اول خود به دست آورد که همه این‌ها باعث شد باشگاه پیشرفت فوری‌ای داشته باشد. بااین‌حال، موفقیت‌های این باشگاه ناپایدار ماند و در سال ۱۹۷۲، باشگاه تقسیم شد. این تقسیم باعث شد که پی‌اس‌جی به لیگ ۳ منتقل شود درحالی‌که پاریس اف‌سی در لیگ ۱ باقی ماند.

پاری سن ژرمن پس از مراحل مختلفی که پشت سر گذاشت، به لیگ ۱ بازگشت و به ورزشگاه پارک دو پرنس نقل‌مکان کرد. در اوایل تاریخ پاری سن ژرمن، در سال ۱۹۸۲، بازیکنانی مانند سوسیچ، لوئیس فرناندز و دومینیک روشتو با کسب کاپ فرانسه اولین عنوان بزرگ خود را کسب کردند. دوباره پس از کسب عنوان اولین قهرمانی لیگ، باشگاه در فصل بعدی تضعیف شد. در تاریخ پاریس سنت ژرمن، وقتی که شبکه کانال پلاس آن را دوباره زنده کرد، دوران طلایی آغاز شد.


اولین قهرمانی لیگ پاری سن ژرمن در سال ۱۹۸۲

کسب اولین جام اروپایی (۱۹۹۶)

دیوید ژینولا، جورج ویاه و رای سه مردی هستند که نقش‌های قابل‌توجهی در تاریخ پاری سن ژرمن داشتند و مدیریت آن‌ها به کسب نه قهرمانی در دهه ۱۹۹۰ منجر شد. یکی از نقاط قوت در تاریخ پاری سن ژرمن زمانی بود که پاریسی‌ها عنوان دوم لیگ را در سال ۱۹۹۴ به دست آوردند. دو سال بعد (۱۹۹۶)، جام برندگان اتحادیه اروپا (UEFA Winners’ Cup) را برنده شدند و این عنوان را در تاریخ باشگاه به‌عنوان یکی از جام‌های بزرگ ثبت کردند.

داشتن بازیکنان حرفه‌ای و تلاش برای دستیابی به عناوین قهرمانی منجر به کسب جام‌های بیشتری برای پاری سن ژرمن شد، از جمله سه جام کاپ دو فرانس، یک جام کاپ دو لیگا و یک جام اینترتوتو اروپا (UEFA Intertoto Cup). بااین‌حال، چیزی که باشگاه را مشهور کرد، دو فصل مبارزه با سقوط بود.

سرمایه‌گذاری قطری‌ها در باشگاه پاری سن ژرمن

ظهور سرمایه‌گذاری ورزشی قطر (QSI) پایان دوران بحرانی باشگاه را نشان می‌دهد که با جذب برخی بازیکنان برجسته مانند زلاتان ابراهیموویچ، تیاگو سیلوا، ادینسون کاوانی، نیمار و کیلیان امباپه، می‌توانست آینده‌ای پر از موفقیت را برای باشگاه تضمین کند. با نمایش عملکردی برجسته و کسب هفت عنوان از هشت عنوان لیگ ۱ اخیر، تیم تازه‌تشکیل‌شده به باشگاه بزرگ فرانسه تبدیل شد.


ناصر الخلیفی مدیر عامل باشگاه پاری سن ژرمن

عملکرد پاری سن ژرمن در لیگ قهرمانان اروپا

اگرچه پاری سن ژرمن تاکنون قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را کسب نکرده‌است، اما از تمام مراحل مسابقات اتحادیه اروپا (UEFA) عبور کرده است. دستیابی به مرحله ۱۶ تیم در هر فصل و پیشروی به مرحله چهارم نهایی در پنج فصل دیگر لیگ قهرمانان اروپا از دیگر دستاوردهای برجسته در تاریخ پاری سن ژرمن هستند. آخرین پیشرفتی که پاری سن ژرمن در سال ۲۰۲۰ داشت، پیشروی به فینال لیگ قهرمانان برای اولین بار بود، هرچند که در مقابل با بایرن‌مونیخ شکست خورد.

تاریخچه کیت پاری سن ژرمن

رنگ‌های قرمز و آبی پاریس و سفید، رنگ‌های اصلی پیراهن خانگی پی‌اس‌جی در سه فصل اول این تیم بودند. اما در سال ۱۹۷۳، زمانی که دانیل هشتر، طراح مد فرانسوی، به‌عنوان مدیر پی‌اس‌جی منصوب شد، رنگ‌ها و طراحی پیراهن باشگاه تغییر کرد.

پیراهن هشتر

پیراهن جدید، یک پیراهن آبی با خط عمودی قرمز به همراه دو خط نازک سفید (آبی – سفید – قرمز – سفید – آبی)، در فصل ۷۴-۱۹۷۳ معرفی شد که همچنین به نام پیراهن هشتر هم شناخته می‌شد. در بازی خانگی لیگ 2 در برابر تیم رد استار که اولین بازی تیم با پیراهن جدید خود بود، پی‌اس‌جی سه گل به ثمر رساند و برنده شد.

پس از پوشیدن پیراهن هشتر، پی‌اس‌جی موفق به دستیابی به موفقیت‌های متنوعی شد، از جمله رسیدن به پنج نیمه‌نهایی اروپایی بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷، کسب جام برندگان اتحادیه اروپا (UEFA Cup Winner’s Cup) و کسب هشت برد متوالی در مقابل رقیب اصلی  باشگاه، المپیک مارسی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴.

به نظر اکثر مردم، هشتر این پیراهن را بر اساس پیراهن قرمز و سفید تیم آژاکس و پرچم فرانسه طراحی کرد، اگرچه خود او از این دیدگاه دوری می‌کرد و ادعا می‌کرد که منبع الهام او خودروی فورد موستانگ بوده است. هشتر ایده را از خطوط روی کاپوت این ماشین گرفته و به سه‌رنگ باشگاه اعم از آبی، سفید و قرمز اشاره داشته است.

پیراهن سفید با خطوط آبی و قرمز

معروف‌ترین پیراهن تیم مهمان پی اس‌جی، پیراهن سفید با خطوط عمودی آبی و قرمز در سمت چپ بود. پاری سن ژرمن با این پیراهن در سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ عنوان اولین قهرمانی کوپا دو فرانس را کسب کرد، برای اولین‌بار در سال ۱۹۸۳ در یک مسابقه اروپایی حضور پیدا کرد و در سال ۱۹۸۶ اولین قهرمانی لیگ را کسب کرد.

در دوره بین سال‌های ۱۹۸۱ و ۱۹۹۰، پیراهن پی اس‌جی، هویت خانگی تیم بود که رئیس باشگاه، فرانسیس بورلی، آن را ترویج کرده بود. این پیراهن، با نام پیراهن بورلی معروف بود.


تمام لوگوهای باشگاه پاری سن ژرمن

تاریخچه لوگوی پاری سن ژرمن

اگرچه لوگوی اولیه پاری سن ژرمن همانند لوگوی پاریس اف‌سی (PFC) بود، اما پس از ادغام و تشکیل باشگاه و استفاده از ورزشگاه استاد سنت ژرمن، باشگاه فرانسوی تغییراتی در آن اعمال کرد. با حفظ طراحی اصلی لوگوی خود، پی‌اس‌جی نام زیر لوگو را از پاریس اف‌سی به باشگاه فوتبال پاریس سنت ژرمن تغییر داد.

لوگوی باشگاه بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲

باتوجه‌به تاریخی بودن پاریس، لوگو شامل یک توپ آبی، یک کشتی قرمز درون آن و نام پی‌اس‌جی به رنگ قرمز بود. بااین‌حال، جدایی از PFC در سال ۱۹۷۲ منجر به تکامل لوگو پاری سن ژرمن شد زیرا نیاز به یک نماد دیگر داشت.

لوگوی باشگاه بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۲

به‌عنوان نماینده هم‌زمان پاری سن ژرمن، باشگاه یک لوگوی دایره شکل با برج ایفل قرمز روی یک پس‌زمینه آبی انتخاب کرد که پایه آن از لوگوی دوم باشگاه گرفته شده بود. همچنین دو نماد سنت ژرمن به نام گل نیلوفر و گهواره لوئیس چهاردهم بین پاها وجود داشتند. کریستین لانترتیان، عضو هیئت‌مدیره پی اس‌جی، لوگوی جدید را طراحی کرد. با مرور تاریخ پاری سن ژرمن بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲، شما با چندین دوره روبرو می‌شوید که باشگاه لوگوی خود را تحت شرایط و داستان‌های مختلفی تغییر داده است.

لوگوی باشگاه بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۳

طراحی نهایی در سال ۱۹۹۲ شامل کلمه اختصاری پاری سن ژرمن، PSG، به رنگ سفید روی پس‌زمینه آبی – سفید – قرمز – سفید – آبی بود و کلمه پاری سن ژرمن به رنگ سفید زیر آن نوشته شده بود که در پس‌زمینه سیاه قرار داشت. تکامل بعدی در تاریخچه لوگوی پی‌اس‌جی به سال ۱۹۹۵ اشاره دارد که لوگوی پاریس سنت ژرمن بالای برج ایفل، زیر گهواره، مشابه سال ۱۹۷۰ طراحی شد.

با درخواست مالکان قطری پی‌اس‌جی در خصوص تغییرات کوچک در لوگو، در سال ۲۰۱۳ تغییرات اصولی در لوگوی سنتی رخ داد. در نهایت، لوگوی کنونی پی‌اس‌جی شامل کلمه پاریس به حروف بزرگ و سفید در بالای یک برج ایفل بزرگ است که زیر آن کلمه سنت ژرمن با حروف کوچک و در زیر نماد گل نیلوفر قرار دارد. علاوه بر این، علامت گهواره و سال تأسیس باشگاه دیگر در لوگو نیست.

تاریخچه افتخارات پاری سن ژرمن

  • قهرمان لیگ ۱ فرانسه، ۱۱ بار
  • قهرمانی لیگ ۲ فرانسه، ۱ بار
  • قهرمان جام حذفی فرانسه، ۱۴ بار
  • قهرمان جام اتحادیه فرانسه، ۹ بار
  • قهرمان سوپرجام فرانسه، ۱۱ بار

این تیم همچنین افتخارات بین المللی زیر را نیز در رزومه خود دارد:

  • قهرمان جام برندگان جام اروپا، ۱ بار
  • قهرمان جام اینترتوتو، ۱ بار
  • نایب قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، ۱ بار

پاری سن ژرمن با در اختیار داشتن رکوردهای متعدد، موفق‌ترین باشگاه فرانسوی در تاریخ فوتبال به لحاظ تعداد عناوین رسمی با ۴۴ عنوان شده است. علاوه بر افتخارات داخلی، این باشگاه موفق به کسب نه عنوان قهرمانی لیگ یک، سیزده عنوان قهرمانی کوپا دو فرانس، نه عنوان قهرمانی کوپا دو لیگا، ده عنوان قهرمانی تروفی دو شامپیون و یک عنوان لیگ دو شده است.

علاوه بر افتخارات داخلی، در تاریخچه پی‌اس‌جی موفقیت‌های بین‌المللی نیز وجود دارد، از جمله یک جام برندگان اتحادیه اروپا (UEFA Cup Winners’ Cup) و یک جام اینترتوتو اروپا (UEFA Intertoto Cup). به‌علاوه، به‌جای موفقیت‌های داخلی و بین‌المللی، تیم توانسته است ۲۴ عنوان غیررسمی نیز کسب کند. کسب عنوان جام برندگان اتحادیه اروپا در فصل ۹۶-۱۹۹۵ باعث شد که پی‌اس‌جی تنها تیم فرانسوی باشد که موفق به کسب این جایزه شده و یکی از دو باشگاه فرانسوی باشد که یک رقابت اروپایی بزرگ را برنده شده است.

رکوردهای قابل‌توجه پاری سن ژرمن

علاوه بر تمام موفقیت‌های ذکر شده، بازی در ۴۷ فصل در لیگ یک باعث شده است که پاریسی‌ها دارای بیشترین فصل‌های متوالی در لیگ برتر باشند. برخی از سایر افتخارات باشگاه شامل کسب کوپا دو فرانس بدون گل خورده، پنج قهرمانی متوالی در لیگ، چهار کوپا دو فرانس متوالی و هشت قهرمانی تروفی دو شامپیون متوالی می‌باشد.

در میان طیف گسترده‌ای از افتخارات پی اس‌جی، چهار عنوان دیگر وجود دارد که در ۴ فصل مختلف کسب شده‌اند. این افتخارات شامل چهارگانه داخلی، دوگانه لیگ و کوپا، دوگانه لیگ و لیگ کاپ و سه‌گانه داخلی است. تمامی این موفقیت‌ها باعث شده است که پاری سن ژرمن تنها باشگاه فرانسوی با بیشترین دوگانه و سه‌گانه داخلی باشد.

استادیوم‌های پاری سن ژرمن

پارک دو پرنس (Parc des Princes) یک ورزشگاه فوتبال با ظرفیت ۴۷۲۹۲ تماشاگر در جنوب غرب پایتخت فرانسه واقع شده است و از سال ۱۹۷۴ میزبان باشگاه پاری سن ژرمن بوده است. پارک دو پرنس، قبل از اختصاص به پی اس جی، میزبان دو تیم دیگر نیز بود، از جمله تیم ملی فوتبال و تیم ملی راگبی فرانسه.

بعد از انتقال به پارک دو پرنس، میزبانی مسابقات خانگی تیم جوانان باشگاه و جلسات تمرین به ورزشگاه دیگری انتقال یافت. دسته‌بندی استادیوم‌ها منجر به سه گروه شده است، استادیوم اصلی (۱۹۳۲-۱۸۹۷)، استادیوم دوم (۱۹۳۲-۱۹۷۲) و استادیوم کنونی (از سال ۱۹۷۲).

استادیوم اصلی، ولودروم دو پارک پرنس (Stade Velodrome du Parc Princes)، یک منطقه در یک پارک جنگلی بود که خانواده سلطنتی قبل از انقلاب فرانسه از آن استفاده می‌کرد. اولین بازی بین‌المللی در پارک پرنس یک مسابقه بین یک تیم انگلیسی و پی‌اس‌جی بود. این بازی در مقابل ۹۸۴ تماشاگر برگزار شد و به شکست تیم پاریسی منجر شد.


استادیوم پارک دو پرنس

بازسازی اصلی استادیوم پارک دو پرنس

پس از انجام بازسازی دقیق استادیوم پارک دو پرنس، از آن به‌عنوان یک ورزشگاه مناسب برای ۴۵۰۰۰ تماشاگر استفاده شد. بااین‌حال، برای راحتی بیشتر، تعداد صندلی‌ها را به ۲۸۰۰۰ نفر کاهش دادند.

استادیوم کنونی پی‌اس‌جی به‌عنوان یکی از ورزشگاه‌های روز دنیا با طراحی معمار فرانسوی روژه تایلیبرت و هنرمند ایرانی سیاوش تیموری به‌عنوان یک ورزشگاه منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.

رقیب اصلی پاری سن ژرمن

در تاریخ پی‌اس‌جی، آنها رقیبی بزرگی به نام المپیک مارسی داشتند. ازآنجاکه لوکلاسیک بزرگ‌ترین رقابت در فرانسه است، ممکن است منجر به یک اتمسفر متشنج شود و ایجاد تدابیر امنیتی متعددی لازم باشد.

اگرچه هر دو باشگاه پاری سن ژرمن و المپیک مارسی، موفق‌ترین باشگاه‌ها در تاریخ فوتبال فرانسه بوده‌اند، جوایز اروپایی بزرگ را به دست آورده‌اند، هر دو باشگاه از شهرت بالایی در کشور برخوردار بوده و طرفداران زیادی در خارج از کشور دارند.

بااین‌حال، کسب اولین قهرمانی و خریداری‌شدن توسط یک مالک جدید که به ترتیب برای پی‌اس‌جی و المپیک مارسی اتفاق افتاد، همه چیز را در سال ۱۹۸۶ تغییر داد. در اواخر دهه ۱۹۸۶، یک رقابت بین پی‌اس‌جی و المپیک مارسی برای قهرمانی در فصل ۸۹-۱۹۸۸ وجود داشت.

مالکان جدید و رقابت بین پاری سن ژرمن و المپیک مارسی

همچنین، مالک جدید با مارسی توافق کرد تا رقابت بین خود را تشویق کنند. در این روزها، هر دو باشگاه که وضعیت اقتصادی مشابهی دارند، در رقابت برای قهرمانی قرار دارند. اگرچه هر دو باشگاه موفقیت زیادی کسب نکرده‌اند، اما رقابت همچنان همانند گذشته شدید است. بااین‌حال، از دهه ۲۰۱۰، پی‌اس‌جی موقعیتی کاملاً مسلط در رقابت به دست آورده است و از رقیب خود پیشی گرفته است. در نهایت، با سرمایه‌گذاری مالکان ثروتمند پاریس سنت ژرمن، شکاف بین دو رقیب قدیمی بیشتر شده است.

تاریخچه سرمربیان پاری سن ژرمن

با نگاهی به تاریخ مدیریت پی‌اس‌جی، شما نام ۳۰ سرمربی را مشاهده خواهید کرد که ۱۶ نفر از آن‌ها حداقل یک جام در سابقه مدیریت خود دارند. سرمربیانی که در تاریخ پاری سن ژرمن عملکرد برجسته‌ای داشتند، از جمله لوئیس فرناندز، کارلو آنچلوتی، توماس توخل و لوران بلان هستند. و در سال 2024 ، با سرمربی گری لوئیز انریکه اسپانیایی توانست عنوان قهرمانی لوشامپیونه فرانسه را کسب کند.

درباره بیوگرافی ,
یاسر عطارباشی بازدید : 30 دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 زمان : 18:56 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 304
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 130
  • آی پی دیروز : 282
  • بازدید امروز : 517
  • باردید دیروز : 1,430
  • گوگل امروز : 29
  • گوگل دیروز : 64
  • بازدید هفته : 3,480
  • بازدید ماه : 9,207
  • بازدید سال : 93,293
  • بازدید کلی : 470,864